Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fuschiasticklingar tagna höst, Hur jag hanterar sticklingar som dras upp på hösten
          MickeK
          Inlägg 08-10-2019, 14:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 253



          Har en stor fuschia med förvedad stam som växer fint och vintertid står den i glasveranda med temp 5-10 grader. Har just tagit in den då vi hade lite frost här i Skåne igår.

          För någon vecka sedan hade en av de förvedade stammarna brutits av blåsten. Tog då fyra skott (ej förvedade) och knipsade av så det bara var något grönt blad kvar och satte i fönsterkarmen i såjord o platshuva.

          Två av dessa skott verkar ha klarat sig (i alla fall de första två veckorna) så nu är målet bara att hålla dem fuktiga. Men hur skulle ni sedan hantera dem? D.v.s. då det gått någon månad och de förhoppningsvis etablerat sig.

          Moderplantan 'vilar' ju nu i svalt rum med sparsam vattning över vinterhalvåret - men så kan jag ju inte sköta ett nytt skott. Enda alternativet är ju att låta dem stå i rumsvärmen och inte torka ut.

          Kommer de att klara att dagarna blir kortare? Måste jag sätta dem under belysning?

          Kort sagt... ...hur skulle ni mer vana fuschiaodlare göra (bortsett från att nu förstås tagit skotten till våren)?
           
          Citera
          pionkvinnan
          Inlägg 02-11-2019, 00:24
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem sedan:
          18-06-2011
          Medlem nr: 56 536



          Hej!
          Jag har gjort likadant, samma orsak, råkade bryta av ett par grenar när jag tog in mina i växthuset inför första frostnatten. Av de åtta skotten jag satte har sex skott börjat utveckla nya blad. Sticklingarna står nu under lysrör på köksbänken. När de växt till sig så tänker jag ställa dem i söderfönstret, där det är mest ljus nu på vintern, lite vatten bara. Har gjort så tidigare och det har gått bra. Det får gärna vara lite svalt i rummet om det går. Övervintrar även mina stora fuchsior i ett söderfönster, utan element under och mycket lite vattning. Ibland tappar de bladen men de kommer tillbaka till våren när jag klipper ner dem. Hoppas det går bra med dina sticklingar.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 12:38
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon