Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp! Cilla eller någon annan kunnig
          Iza
          Inlägg 02-02-2004, 11:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem sedan:
          23-09-2003
          Medlem nr: 2 351



          Hälp!
          På mitt gamla gamla Oraineäppelträd har en stor gren gått av till hälften.
          Vad ska jag göra? Går det att binda ihop den igen med spännband el liknande? Eller är det bara att såga av den som min man hoppas på( han tycker att den är i vägen när han klipper gräset)? ohmy.gif


          --------------------
          zon3-4
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 03-02-2004, 17:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag skulle såga bort grenen, det brukar inte fungera att lappa ihop gamla grenar som gått av.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 03-02-2004, 20:40
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Man kan göra på många sätt. En grövre gren på ett äppelträd som gått av till hälften brukar kunna försörja grenverket genom den ved som är kvar och hel, men det blir alltid sämre utveckling av grenen och dessutom brukar fläkskador bli ordentliga rötingångar.

          Spjälkning brukar inte göra att grövre grenar kan växa samman, men det kan hjälpa den ved som är kvar. Behåller man grenen sågar/snittar man rent den trasiga veden och spjälkar resten - men som sagt, det blir aldrig ritktigt bra.

          Ska du ta av en gren som är grövre än 5 cm i diameter kan du ta av den en bra bit utanför grenkragen (se www.juniper.se/tradvard för att se var grenkragen sitter). I sensommar lägger du snittet strax utanför grenkragen med skarpeggad såg så att snittytan bli alldeles slät. Syns inte "bulan" och vecken som utgör grenkragen väntar du en säsong ytterligare med att göra det slutliga snittet. Efter 1 år brukar grenkragen försvara den avkapade grenen och blir mer synlig som en bulle.

          Hur man lägger ett snitt efter en grov gren är viktigt för trädets fortsatta levnad.

          Om den kapade grenen har många sidogrenar med blad - upphör med beskärning av trädet detta år. Det har då redan förlorat blad- och grenmassa och beskär man mer kommer det att försvara sig med vattenskott.

          I övrigt - kolla för kommande beskärningar att de inriktas på att stärka grenarna så att de inte fläks av snö och vind. Kanske ska också kommande beskärningar inriktas på att ge grenarna ett lyft så att de inte är i vägen för gräsklippning mm. Jag beskriver i sajten enkla små snitt för att få grenar att lyfta.

          Ytterligare en åtgärd för ett träd som förlorat en grov gren är att gröngödsla under kronan i vår.


          --------------------
           
          Citera
          Iza
          Inlägg 04-02-2004, 08:11
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem sedan:
          23-09-2003
          Medlem nr: 2 351



          Tack snälla för bra svar. Jag försöker binda ihop den tillsvidare.


          --------------------
          zon3-4
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 04-02-2004, 17:33
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-02-2004, 17:56)
          det brukar inte fungera att lappa ihop gamla grenar som gått av.

          Tja, jag har lappat ihop ett och annat. Inte allt jag formklipper...
          En gren på makens ek delade jag med lie...
          Men det gick alldeles utmärkt att 'tejpa' ihop den, grenen har läkt bra:



          Man kan använda liknade metod att göra lite roliga saker också, med flit... tongue.gif


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-02-2004, 00:36
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ja, det finns mycket man kan göra! Man kan t ex genom halvbågesnitt på yngre grenar eller ungstam locka sidogrenar att växa ut.

          Längsgående skador är mycket lättare för trädet att läka (genom inbäddning, som är trädens läkesätt) än brott på gren.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 16:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon