Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Årsgammal häck, När beskära?
          kerstine
          Inlägg 03-02-2004, 11:28
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem sedan:
          07-04-2003
          Medlem nr: 1 078



          Hej alla kunniga
          I våras satte jag en häck av oxel. Det var barrotade plantor och jag fick rekomendationen att vänta med att klippa ner den till den här säsongen. Om jag förstått saken rätt så ska etablerade häckar beskäras nu, men i någon bok jag har står det att nysatta häckplantor ska beskäras nästföljande _vår_. Betyder det att jag ska vänta med att skära ner oxeln till i april? Det känns som jag borde göra det snart, men jag vill ju inte göra fel efter 33 m handgrävande i rätt styv lera...

          Tacksam för tips!
           
          Citera
          Elicelund
          Inlägg 07-02-2004, 19:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          13-02-2003
          Medlem nr: 747



          Klipp ner den nu i vår, ca 10 cm stubbe. Känns hårt men det är ingen fara, den kommer skjuta nya fina skott och bli tät från backen. Fortsätt sedan att varje år klippa tillbaka häcken. Spara 10 cm av årstillväcxten varje år.
          Men styv lera lät inte bra, oxel trivs bäst i grusig, väldränerad mark. Ett dike i lera kan bli som en vattenbassäng där inga Sorbus trivs men hoppas att det går bra.

          Tommy
           
          Citera
          kerstine
          Inlägg 09-02-2004, 08:49
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem sedan:
          07-04-2003
          Medlem nr: 1 078



          Tack för svaret! Då blir det klippa av så fort temperaturen blivit lite mer mänsklig (just nu -10 grader sad.gif )

          Vet att oxel på lera är en riskkonstruktion, har jordförbättrat ganska ordentligt, dessutom är leran inte så gräsligt styv. Jag hoppas även att det öppna och torra läget ska göra oxeln rättvisa... Hur som helst så växte den ordentligt under sin första säsong och det känns hoppingivande. Men en till fråga: jag tycker att det är lite "meckigt" att mylla ner jordförbättring, hur gör jag för att inte skada plantornas rötter?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 14:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon