Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hamla lönn?
          GrönAnna
          Inlägg 06-02-2004, 23:02
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem sedan:
          06-02-2004
          Medlem nr: 2 778



          Hej! Jag är ny här på forumet, men har ofta varit inne för att läsa och lära - ni är så många här som kan så mycket! Nu hoppas jag på hjälp från er, jag just köpt ett gammalt torp med tillhörande trädgård, som bl a innehåller en lönn som tidigare har hamlats. De senaste tre åren har trädet stått orört. Jag har läst gamla inlägg om hamlade träd här på forumet, men jag blir ändå inte riktigt klar över vad som gäller. Ska jag hamla lönnen till hösten (eller nu?), och tar jag i så fall bort alla nya skott? Vad händer om jag låter trädet vara, kommer det att se konstigt ut? Jag har bara sett trädet på vintern, så jag har ingen uppfattning om hur det ser ut när det grönskar, förra ägaren säger att kronan blir som en stor boll.
          MVH GrönAnna


          --------------------
          Målet är ingenting, vägen är allt.
          GrönAnna
           
          Citera
          Eva St
          Inlägg 06-02-2004, 23:14
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 58



          Vad är hamla undrar
          Eva St


          --------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

          Mitt album
           
          Citera
          vickeva
          Inlägg 07-02-2004, 00:56
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem sedan:
          14-10-2003
          Medlem nr: 2 441



          Så här säger de på "skogssverige"

          Hamla innebär att man kapar av toppen på träden. Det är ett vanligt förfarande i lövträdsalleer i södra Sverige. Träden hamlas för att de inte skall bli för höga. Nya grenar skjuter upp från skott på stammen, och träden får ett karaktäristiskt utseende, en stam med en buske i toppen. Löv och kvistar användes tidigare som foder till kreaturen och strö i ladugårdarna.

          skogssverige


          --------------------
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-02-2004, 09:34
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Så enormt bråttom är det inte med hamlingen enligt denna artikel om hamling http://styx.bibul.slu.se/documents/sjv/uta...6/UST98-06M.HTM gjordes ofta hamlingen med 3-7års intervaller när man hamlade för att få foder, så du kan ta det lugnt ett tag till om du vill.

          Själv skulle jag nog beskära lönnen framåt hösten med tanke på att det är en blödare.


          (OBS! Hamling ska inte förväxlas med stympning av träd, Hamling måste man börja utföra när växten är ung, kapar man toppen på uppväxta träd är detta inte hamling utan stympning)


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          GrönAnna
          Inlägg 07-02-2004, 12:25
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem sedan:
          06-02-2004
          Medlem nr: 2 778



          Tack Åsa för en bra artikel! Det var intressant att veta lite mer om hamlingstraditionen. Jag gör helt enkelt ingenting med lönnen tillsvidare, utan ser istället fram emot att trädet ska börja grönska så jag får se hur det egentligen ser ut.
          MVH GrönAnna


          --------------------
          Målet är ingenting, vägen är allt.
          GrönAnna
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 07-02-2004, 12:35
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-02-2004, 09:34)
          OBS! Hamling ska inte förväxlas med stympning av träd

          GrönAnna, vänta till hösten, som Åsa säger. Du ska nog fortsätta men hamlingen,
          men behöver inte göra det årligen. Men ganska ofta.
          Knuthamling gör du med sekatör. Det är viktigt att du inte skadar knutan vid hamlingen.
          Såg du Gröna Rum från Gunnebo Slott?


          Detta lilla träd, Salix. är drygt en meter, gôrfin! wub.gif
          Man börjar hamla, när trädet har nått önskad höjd.


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          GrönAnna
          Inlägg 07-02-2004, 13:03
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem sedan:
          06-02-2004
          Medlem nr: 2 778



          Hej igen, jag måste ha missat avsnittet om Gunnebo, men det är nog just "knuthamling" som är aktuellt när det gäller mitt träd. Fin bild! Riktigt så snyggt ser ju inte mitt träd ut förstås...
          GrönAnna


          --------------------
          Målet är ingenting, vägen är allt.
          GrönAnna
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-02-2004, 14:40
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Hamling och annan beskärning gjordes tidigare för att man var tvungen. Löven användes till foder och en del kvistar användes till korgar mm. Därav alla Skånes pilevallar. Eftersom själva användningen har upphört tycker jag att man gott kan sluta med trädstympningen. Ett träd skall få växa i full frihet för då blir det vackrast. Jag nästan lider med dessa förkrympta stackare. Om träd hela tiden måste beskäras för att inte bli för stora står det på fel ställe. Sätt ett nytt som inte blir så stort. Människan är för klåfingrig ibland. Detta var min åsikt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          GrönAnna
          Inlägg 07-02-2004, 15:43
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem sedan:
          06-02-2004
          Medlem nr: 2 778



          Lite större träd är en bristvara i min trädgård, så jag vill vårda de få som finns där, inte stympa! Frågan är om ett träd som tidigare hamlats kommer att se konstigt/risigt/oproportionerligt ut om man slutar med tuktningen?
          GrönAnna


          --------------------
          Målet är ingenting, vägen är allt.
          GrönAnna
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-02-2004, 22:00
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Smaken är ju som den kroppsdel man skall sitta med. Risigt tror jag det finns risk för. I och med att man beskär ett träd skjuter det nya skott. Inte ett för den kapade grenen utan flera som tillsammans ersätter grenen. Det blir liksom kvastar av grenar. Dessa växer ofta för snabbt och blir för långa och riskera därför att brytas. Möjligen har Cilla något knep för att undvika sådant.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 08-02-2004, 19:58
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          CITAT (GrönAnna @ 07-02-2004, 15:43)
          Frågan är om ett träd som tidigare hamlats kommer att se konstigt/risigt/oproportionerligt ut om man slutar med tuktningen?

          Jag tycker Du skall fortsätta. Mina hemtrakter är just Skåne och det är så fult med pilar(och andra träd) där man slutat hamla då de träden aldrig nånsin ser riktiga ut. Är det startat med hamling så fortsätt....det är en gammel anrik beskärningsmetod och gjorde fler så så skulle träden i folks hemmaträdgårdar aldrig bli för stora så de hotade allt och alla i sin omgivning. Jag tänker på björkar t ex ....... men även andra träd planterade i små villaträdgårdar kunde komma ifråga. Mkt bättre än denna sanslöst fula stympnng som sker.

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-02-2004, 00:58
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Ja, det kan som Åke m fl skrivit bli problem med en lönn som hamlats och sedan släpps upp - men om den hamlats eller stympats tidigare kan bara avgöras om man får se foton. Har de hamlats - följ Åsas och Hanneles råd.

          Jag har en rad med stympade lönnar här (grenarna har kapats när de var mer än 5 cm i diameter, och man har kapat rätt av mitt på alla grenar). Stympningen gjordes för ca 20 år sedan och från kapningarna har en kvast grenar växt upp som kappats med varandra om att växa snabbast och få mest plats.

          Lönnar är så härliga träd, de är så noga med detaljerna. Titta på yttre siluetten av en lönn och ni förstår vad jag menar - de ser till att växa i sådan exakt längd så att formen blir en perfekt "bulle".

          Det försöker mina stackars stympade lönnar med, trots att den grövre kronstrukturen inte är särskilt hållbar alls, och trots att de tvingats växa rätt upp med varandra under en lång tid. Och de misslyckas hela tiden... grenarna orkar inte växa ut och bilda den perfekta kronform som de strävar efter, utan får onaturlig lutning. Det är som att lönnarna är lite generade över att vara rufsiga i håret.

          Dessa träd kommer så småningom att bli farliga träd, och jag håller dem under uppsikt. Att för 10 år sedan när jag tog över här gå in och rätta till med beskärning fanns ingen utsikt till, och att försöka börja hamla hade varit ett skämt.

          Kapade träd kan leva länge på en plats, men de lever inte närmelsevis lika länge som om de fått växa orörda, eller hamlats med kunskap.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 22:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon