Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur ska jag föröka mina Syrener?
          njelger
          Inlägg 05-01-2004, 09:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          24-09-2003
          Medlem nr: 2 353



          Hej!
          Jag har en del syrener men vill ha fler till en slags häck. Kan man ta skott eller liknande från dom man har? Jag har vanlöiga bondsyrener samt 2 fina "Träd" med "ungerska syrener". Hur gör man?

          Johan , zon 2 i Spånga.


          --------------------
          novis med hus i spånga
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-01-2004, 12:07
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Vanliga bondsyrener brukar skjuta upp en massa rotskott och dessa kan man gräva upp och flytta.

          Ungersk syren kan vara knepigare den kan vara ympad på en grundstam så skjuter den upp rotskott kan det också vara bondsyren (grundstam).

          Syren är inte så lättrotad som stickling, det sägs att man brukar ha största chans att lyckas med sticklingsförökning på försommaren (maj-juni). Själv fick jag många rotade sticklingar av Syringa ´Palibin´ett år, jag satte sticklingarna i maj-månad.


          Tänk på att syren växer oerhört långsamt i början och de kan stå och stampa i några år innan de sätter fart att växa.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Katarina H
          Inlägg 05-01-2004, 12:42
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 119



          Hej! Jag har tagit en massa rotskott från vanliga bondsyrener och en ädelsyren av något slag. Det har fungerat jättebra, men det tog verkligen några år innnan de tog sig och började växa ordentligt, så har du bråttom är det nog att rekommendera att köpa, det är ju inga stora pengar det handlar om och ibland är det riktigt billigt till och med.


          --------------------
          Katarina
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 05-01-2004, 12:48
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          CITAT (Katarina H @ 05-01-2004, 12:42)
          --- men det tog verkligen några år innnan de tog sig och började växa ordentligt ---

          Hur lång tid är några år? unsure.gif Jag satte rotskott förra sommaren, dom var runt metern höga då. Vill gärna att det blir en häck fort annars får jag byta till ett plank i stället.


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-01-2004, 13:33
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag har flyttat rotskott på syrén som tagit från 3-10 år på sig att sätta ordentlig fart och börja blomma. Hur mycket rötter man fick med, jordmån, torka och individuella egenskaper spelar roll. Det är inte säkert att de som växer snabbast efter flytt blir de vackraste sedan heller. Du ser redan i sommar om de kommer att ta tid på sig eller inte - kolla i augusti hur långa årsskotten blivit. Har de inte vuxit alls men överlevt håller växten på att etablera rötter som möjliggör säkrare tillväxt kommande år.

          Ett annat alternativ till att vänta är att köpa ett par, tre plantor att sätta invid eller mellan rotskotten. Jordmånen blir ofta bättre för de små plantorna om de skuggas och läas lite av sina äldre systrar som gör att de kommer igång bättre, och samtidigt har du några plantor som kommer igång med blom och blad snabbare.


          --------------------
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 05-01-2004, 15:43
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Väntar och ser hur de ser ut senare i år. Jag har nästan fri tillgång till rotskott hos grannen så jag kan fylla på emellan tills jag blir nöjd.


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          njelger
          Inlägg 10-01-2004, 10:25
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          24-09-2003
          Medlem nr: 2 353



          jag vill ju ha ganska snart så det kanske är bäst att köpa några...


          --------------------
          novis med hus i spånga
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 23:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon