Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trädtips önskas!, Trädet måste tåla ett och annat...
          kerstine
          Inlägg 05-01-2004, 13:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem sedan:
          07-04-2003
          Medlem nr: 1 078



          Ska plantera ett träd som gärna får bli rätt högt, kanske uppåt tio meter.

          Läget är ganska soligt och rätt blåsigt, jorden lerig och neutral-basisk.

          Trädet ska stå ca 3 m från huset, så det får gärna växa mer uppåt än utåt och inte förstöra ledningar etc med rötterna. Fick tips om Prunus Accolade (tror jag det hette), men jag tror att det stått ett körsbär där förrut som dog... Kan jag testa det igen? Eller är leran för svår för körsbär?

          Jag vill inte att lövverket ska bli för tätt samt att växtlighet ska kunna trivas under (alltså ingen björk smile.gif ). Har ni några tips? Vad tror ni om ask?

          Tacksam för alla tips!

          Ps Bor i Stockholm
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-01-2004, 14:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Rolig fråga, här kommer säkert många med bra tips! Kanske jag också när jag hinner, men vill bara säga om ask att den har flera egenskaper som kan passa dina förhållanden men att den också är ett törstigt träd med stort rotsystem. Har du krypgrund i huset är det OK, men med annan grund och dränering eller avlopps- och vattenrör i närheten riskerar du att askens rötter letar sig dit.

          Jag har en ask som växer på ett lite torrt ställe. 6 meter ifrån asken på ett djup av 30 cm hittade jag i somras under grävning rötter som är 15 cm i diameter. Jag antar att de leder till ängen som är mer fuktig.


          --------------------
           
          Citera
          kerstine
          Inlägg 05-01-2004, 15:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem sedan:
          07-04-2003
          Medlem nr: 1 078



          ojdå då kanske inte ask fungerar, vattenledningen går alldeles i närheten och några 15cm-rötter vill jag inte ska klämma ihjäl det goda röret smile.gif
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-01-2004, 16:12
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Vad sägs om Prydnadsapeln `John Downie´den är ganska upprättväxande, blir nog inte så hög som 10m men en 5-6m kan den nog bli med tiden. Plantera gärna trädet så att det ser ut som om det står på en kulle då blir dräneringen bättre.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 05-01-2004, 19:56
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Vilket träd du än sätter 3 meter från huset måste du tidigt ta bort de grenar som växer inåt huset. Gör man det för sent när grenarna är grova blir det stora stamsnitt och stamröta, och dessutom kommer trädet att satsa mer utåt än uppåt som ger obalans och ett assymetriskt intryck. Stammar du upp tidigt (tar bort grenar som växer inåt fasaden) när grenarna är små satsar trädet uppåt och åt alla andra sidor och balanserar sig själv naturligt.

          Men det gäller att välhja en sort som har högväxande krona, som så småningom kan ge grenar som växer en bit ovan taket. John Downie är vacker med färggranna frukter men har sin krona lite lågt även om den är mer upprättväxande än andra aplar. Beskär man den åt huset till kommer övriga kronan inte att sträcka sig upp utan utåt, och trädet se avskalat ut åt huset till.

          John Downie:


          Fågelbär, Prunus Avium blir 10-12 m hög och ger goda körsbär. Lätt att tidigt stamma upp mot huset så att det inte ser kapat ut. Snabbväxande med rotsystem som inte är känt för att störa ledningar, husgrunder mm.

          Om trädet på bilden till höger skulle stått framför husgaveln borde man mycket tidigare stammat upp, dvs tagit bort grenarna mot huset och lite på motsatta sidan. Då skulle kronan lyfts över huset i tidigare skede än om man nu tar bort dessa stamgrenar.


          --------------------
           
          Citera
          kerstine
          Inlägg 07-01-2004, 09:41
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem sedan:
          07-04-2003
          Medlem nr: 1 078



          Tack för tipsen! Klarar Prunus Avium ganska lerig jord? Räcker det med jordförbättring kanske? Har ni någonerfarenhet av Prunus Acolade som ju blommar så vackert?

          Finns det något gammeldags päronträd som kanske skulle funka?
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-01-2004, 13:44
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Fågelbär Prunus Avium är tålig med jordmåner även om den helst vill ha sandblandad jord, medan päronträd ofta utvecklar sjukdomar i lerig jord. Annars är ju päron ett ypperligt vårdträd nära huset, särskilt om man beskär det rätt från början så att man slipper stympa grenar mot huset sedan.

          Ett högväxt och tåligt päronträd är gråpäronet. Vill visserligen inte ha tung lerjord, men om du kan förbättra och mylla ned humus (t ex löv), grus och grov sand i jorden 40 cm djupt på en yta som motsvarar en cirkel med 7 meter i diameter och sedan planterar trädet så att det kommer att stå på en kulle (=rothals och rötter upp ifrån lerjordens kalla, våta) så kan ett gråpäron hålla sig friskt också i en jord som från början består mestadels av ler. Håll jorden under kronan fri från gräs, plantera istället ettåriga blommor eller gröngödslingsväxter så avdunstar lerjorden bättre och tillförs humus årligen.

          Fler päronsorter beskrivs på http://www.algonet.se/~reinisch/paron.htm


          --------------------
           
          Citera
          kerstine
          Inlägg 08-01-2004, 15:16
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem sedan:
          07-04-2003
          Medlem nr: 1 078



          Åh, gråpäron vore underbart rolleyes.gif ! Men 7 m i diameter är _väldans_ mycket (skrev du verkligen rätt?), jag kan tänka mig att gräva ut 40 cm x 1 m... tror du det kan räcka? Läget är slänt mot sydväst, så även om det är ganska lerhaltig jord så blir inte vatten stående.

          Annars satsar jag på fågelbäret!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-01-2004, 17:08
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Kerstine,
          Slänt mot sydväst och om jorden inte är alltför kompakt lerhaltig och om den inte blir stående med vatten på våren räddar situationen lite.

          Men annars är det 7 meter i diameter som jag menar där trädets rötter ska kunna leva, ta näring och inte ha för blött, inte för kompakt och där man efterliknar den optimala blandningen 30% ler, 30% grov sand/grus, 40% humus så mycket som möjligt.

          Ett vuxet gråpärons rotsystem i en platt mark med ungefärligt likartade vatten- och näringsförhållanden blir någonstans kring 12 meter i diameter, där de flesta näringsupptagande rötterna finns på 5-40 cm djup. Om trädet står nära en husgrund som inte ger det näring kommer rötterna att söka sig åt andra håll, dvs utåt. Träd är inte bara stora uppåt - de breder ut sig under marken också!

          Ett friskt päronträd som utvecklats väl har redan efter 3-4 år ett rotsystem som sträcker sig en bra bit utanför kronans grenar. Om man har lerig jord är det bra att hålla marken ovan rötterna så bra för avdunstning osm möjligt - inte gräs alltså.

          På de områden som har lerjord brukar jag gräva 1 meter bred växtbädd (rund grop) som är 1 meter djup. På botten lägger jag lager 20 cm sten eller makadam. Utanför den djupa gropen gräver jag 2 meter brett på ca 50 cm djup och med 10 cm sten/makadam i botten. Sedan blandar jag den befintliga jorden från grävningen med mycket oförmultnade löv, grus och grov sand. När trädet står på plats står det som på en kulle, 20 cm högre än övriga marknivån. I takt med att det växer jordförbättrar jag i dess närhet i en allt vidare cirkel så att rotsystemet inte endast kommer i ler. Och så tar jag bort gräs under hela kronan och sår gröngödslingsväxter för att jorden ska berikas av sig själv och avdunsta.

          Så skyddar man träden mot att få alltför "blöta fötter" som med päron och äpple i stort sett alltid resulterar i fruktträdkräfta.

          Hur du än väljer att gräva så måste du gräva djupare än 40 och vidare än 1 meter för att ett nytt träd ska få fart.


          --------------------
           
          Citera
          Sylvia
          Inlägg 08-01-2004, 17:30
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 24



          CITAT (kerstine @ 07-01-2004, 09:41)
          Tack för tipsen! Klarar Prunus Avium ganska lerig jord? Räcker det med jordförbättring kanske? Har ni någonerfarenhet av Prunus Acolade som ju blommar så vackert?

          Finns det något gammeldags päronträd som kanske skulle funka?

          Vi hade 'Accolade' förr och den är helt underbar! Skulle säkert passa.


          --------------------
          Sylvia, zon 1

          Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 08-01-2004, 17:40
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Åå, tack Sylvia för den bilden! Nu blev det lättare att besluta vad jag ska plantera på min soliga baksida.

          vandrade omkring på en hemsida med de ljuvligaste möjliga bilderna på körsbärsträd. Titta här!

          http://www.japan-guide.com/sakura/species.html


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 01:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon