Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Spaljera ett körsbärsträd?
          Katti med torpet
          Inlägg 08-01-2004, 20:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Jag har en västergavel på vårt stora uthus som jag så gärna skulle vilja spaljera ett körsbärsträd mot.
          Dvs jag ser en bild för mitt inre öga där väggen är fylld av körsbärsblom, men jag har ingen som helst erfarenhet av spaljering. Är det överhuvudtaget lämpligt att spaljera körsbär, de kanske vill växa fritt? Om de nu går att spaljera kanske det bara skulle vara snyggt just vid blomning? De är ju faktiskt rätt glesa...

          Var kan man lära sig om spaljering? Jag är faschinerad av vad man faktiskt verkar kunna göra med träd och växter på den punkten. Något som man oftare ser i äldre miljöer men det verkar vara ganska ovanligt nu för tiden.
          Såg en urgammal pergola (långt valv) av päron på bild någonstans. Mycket imponerande!

          Hur påverkas trädet av spaljeringen, blir det sårbarare eller tvärtom?


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 09-01-2004, 11:51
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Körsbär är inte det vanligaste att spaljera men visst går det! Man väljer det som kallas fri form som innebär att man endast beskär de grenar som sticker rätt ut. Resten binder man in mot väggen så att det får så mycket ljus som möjligt. Binder man in mycket måste man vara i tid när grenen är purung, för körsbärsgrenar har en tydlig "upp och nedsida" som inte är så lätt att ändra när den väl utvecklat sidogrenar. Viss urgallring behövs också med de man bilder åt sidorna, och då tar man tidigt de som växer från stammen.

          Att man inte gör andra former av spaljerad stenfrukt som man gör med kärnfruktsträd är för att stenfrukt inte bryter nya skott såsom kärnfruktträd gör. Körsbär gillar egentligen inte att bli beskuren alls, men om det får leva invid en vägg och får bra jord och blir regelbundet beskuren efter bärsättning går det bra.

          Man kan också plantera ett körsbärsträd 50-100 cm från husväggen och sedan hjälpa det att tidigt bli av med grenar som växer inåt och låta resten av trädet bilda rund krona utåt. Om man låter trädet växa upp bör man veta att man kan vattna så nära husgrunden, och att grunden inte består av material som lätt blir skadat av rötter. Körsbär har rötter som är kända för att vara "snälla" mot material runt omkring, men ett större träd har större rotsystem än ett litet.

          För blommens skull skulle jag inte välja körsbär, de blommar ymnigast som fristående kronträd. Men en spaljering ger möjlighet att lätt plocka bären innan fåglarna gör det. Prova! Det är lätt att gräva upp spaljeträd och du kan alltid sätta det i skogen eller ett hörn av trädgården sedan om du hellre vill ha något annat där om några år.

          Trädet blir inte mer sårbart av spaljering om man beskär rätt och regelbundet. Däremot brukar man använda mer svagväxande grundstammar (rotsystem) som inte blir så långlivade.

          Jag har också kommit att bli fascinerad av spaljéodlingar, och har några gamla böcker om spaljering som jag hittat på antikvariat. Det finns inte mycket i ny svensk litteratur vad jag vet, men Nya beskärningsboken av Vollbrecht m fl visar en del.


          --------------------
           
          Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 09-01-2004, 13:58
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Tack för tipsen!

          Åh vad jag börjar längta efter vit körsbärsblom, suck...
          Våra gamla körsbärsträd har nog gjort sitt snart så det är lika bra att börja föryngra beståndet. Fördelen är ju att då når man ju upp igen, de gamla träden är på tok för höga för att man skall kunna plocka bekvämt från marken, dessutom är antalet bär lätträknade.

          Antikvariat är nog, precis som du säger, rätt ställe att leta spaljeringsböcker.

          Skall ut och leta genast!


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 09-01-2004, 21:20
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Katti - titta på bilderna i denna länk och dröm skönt om vårens körsbärsblom! http://www.japan-guide.com/sakura/species.html

          Jag brukar lösa detta med körsbär så att jag låter en mängd frön komma upp. Jag har ett större körsbärsträd där jag får bären längst ned och fåglarna resten, och några tonåringar där jag får merparten och några riktigt unga där både jag och fåglarna får vänta på bären. Körsbär växer väl som buskage också.

          Kanske kan du söka på www.google.com och hitta spaljeringslitteratur på andra språk också, skulle inte förvåna mig om det finns ny litteratur på tyska eller kanske på något slaviskt språk. Ofta när man slår på malus eller prunus kommer tjeckiska och slovenska sidor upp. Även om man inte kan språken ger bilderna idéer.


          --------------------
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 09-01-2004, 23:07
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          CITAT
          och några tonåringar där jag får merparten och några riktigt unga


          hm... nu får du förklara! vad gör du med unga tonåringar? huh.gif


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 10-01-2004, 04:03
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          tongue.gif Ja helt tydligt blev ju detta inte! Jo, med de körsbärsbuskar och träd som nått en ålder av 5-7 år plockar jag lätt i ståhöjd, eftersom de inte blivit så höga då. Och fåglarna föredrar de bör som sitter högre i de större körsbärsträden.

          Varför jag kallar ett 5-7-årigt körsbärsträd för tonåring? Jo för att körsbärsträd inte lever så länge...


          --------------------
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 10-01-2004, 11:27
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          jaha,
          jag trodde du höll på med nåt helt annat wink.gif


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-01-2004, 13:13
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Vanligast för körsbärsträd är den sk solfjädersformen jag antar det är fri form :-))
          och jag kommer nog låta som en grammofonskiva men den här boken ekommenderas ivrigt;
          Klaus vollbrecht, Den nya Beskärningsboken, kostar 166 kr på www.adlibris.se
          så kan Du läsa mera om olika spaljeringsformer.
          Frukttunnlar är urhäftiga finns en på Sofiero i Helsingborg.

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 11-01-2004, 14:23
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-01-2004, 13:13)
          Vanligast för körsbärsträd är den sk solfjädersformen jag antar det är fri form :-))

          Nja, plommon växer bäst som solfjäder... tveksam till körsbär?


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 11-01-2004, 15:10
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Tack för alla tips!
          Skall kolla vad jag hittar hos bokhandlarna, webbbokhandlarna i all ära men det är ju kul att ha bläddrat lite i en bok innan man köper den...

          Sofiero ja, undrar om det inte var i boken om Sofiero som jag såg bilden på pärontunneln?? Måste nog ta en veckas Sverigesemester i sommar och åka runt och titta på alla häftiga trädgårdar...


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-01-2004, 16:17
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Både körsbär och plommon odlades förr i solfjädersform emot en varm vägg. Kika i t ex boken Victorian gardener mfl gamkla odlingsböcker.

          Katti det är helt rätt att Du skall bläddra i boken först. Ta gärna å gör en sök på allt gott som skrivits om boken innan på Odla, både Cilla å Hannele mfl har rosat den ordentligt. Den är verkeligen en mkt BRA bok om beskärning och den avmystifierar en hel del. och infon är uppdaterad t ex finns det mkt bra i gamla böcker men mkt som är ' så har vi alltid gjort'....t ex rekommenderade beskärningstider förr och nu är ju inte samma.


          Hälsar ingrid
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 12-01-2004, 09:59
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          CITAT (Katti med torpet @ 11-01-2004, 15:10)
          Sofiero ja, undrar om det inte var i boken om Sofiero som jag såg bilden på pärontunneln?? Måste nog ta en veckas Sverigesemester i sommar och åka runt och titta på alla häftiga trädgårdar...

          Tja, en icke-kunglig plommontunnel kan du hitta på Hisingen. tongue.gif

          En trädgårdsresa i Skåne den 4 - 6 juni är att rekommendera: http://www.tradgardsrundan.nu/


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 12-01-2004, 10:24
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-01-2004, 13:13)
          .... och jag kommer nog låta som en grammofonskiva ....

          Vad är en grammofonskiva för något?
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-01-2004, 12:36
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Kurt!

          På Småprat har det diskuterats redan om Friheten och Frihetsklubben ! Och Di fick mig att känna att jag nog egentligen hör hemma där

          Hälsar Ingrid blink.gif smile.gif blink.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 18:08
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon