Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Övervattnat Alpvide?
          Shadow20
          Inlägg 17-07-2021, 19:03
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          29-06-2021
          Medlem nr: 94 862



          Bifogad fil  E22318B9_B046_45E7_A67A_871D0429DE0D.jpeg ( 472.26k ) Antal nedladdningar: 12
          Suck…tror detta träd kanske fått för mycket vatten? Från att ha varit så vackert började gula blad komma längst in och nu ser det mer eller mindre ut som det får åka i komposten… Men jag vill lära mig! Kan det ha fått för mycket vatten? Tycker jorden klumpar ihop sig så i krukorna…svårt veta hur ofta man ska vattna. Men Alpvide tål väl en del torka? Tack på förhand’
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-07-2021, 20:12
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Har du dränering i botten på krukan? Det "måste" man ha, annars är det supersvårt att vattna lagom. Då kan man vattna massor, låta överskottet försvinna, fortsätta att vattna och så vidare, för att simulera en regnig vecka. Till slut har jorden kommit igång och börjat suga vatten som den skall. Det beror ju lite på hur jorden är sammansatt men jord som en gång torkat kan ta lång tid innan den börjar suga vatten ordentligt igen.
           
          Citera
          Shadow20
          Inlägg 17-07-2021, 20:34
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          29-06-2021
          Medlem nr: 94 862



          Ja…jag klippte fler hål i plasten som finns i krukan…men kanske jag behöver ta bort plasten helt… jag har dock sett att det rinner ut vatten vid vattning. Men kanske det varit för dålig avrinning och det blivit stående för länge.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-07-2021, 20:47
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Den är ju ympad på någon grundstam, undrar vad och vad den har för egenskaper? Jag har inte själv någon erfarenhet av alpvide, men läser att de skall vara torktåliga. Samtidigt är det ju en alpin buske som växer högt uppe i alperna. Hur värmetålig är den? Och vide brukar ju vanligtvis klara väta väldigt bra, om det nu är dräneringshål i botten har jag svårt att tro att du övervattnat den. Då tror jag mer på torka ändå, buskar som står i kruka i solgass kräver förvånadsvärt mycket vatten. Men prova att sticka ner fingret i jorden, hur känns det, torrt eller vått? Sedan kan det ju ha ändrat sig sedan skadan skedde, men du får ändå en uppfattning.
           
          Citera
          Shadow20
          Inlägg 17-07-2021, 20:55
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          29-06-2021
          Medlem nr: 94 862



          Ja…jag ska kolla dräneringen imorgon. Själva krukan är inte i stark solsken hela dagen men den här sommaren är ju galet varm så vem vet. Tack snälla för svar! Jag tycker de är så fina så trist att den blivit såhär. Har en till o ett annat läge och som verkar klara sig bättre. Den har bra dränering.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 00:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon