Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vi har blivit med trädgård! Hjälp med perennsådd..
          Juliaod29
          Inlägg 29-08-2020, 08:17
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          29-08-2020
          Medlem nr: 92 739



          Hej! Vi har köpt ett nybyggt hus med enbart en gräsmatta. Vi får tillträde i december, och vi tänker hela tiden på hur trädgården ska se ut. Jag funderar på att så mina perenner. Tänker främst Stor vallmo, blodtopp, stjärnöga, solhatt, höstanemon.

          Vill också ha allium i rabatterna, kanske ska köpa såna lökar också.

          Värt att veta är att jag aldrig sått tidigare och är inte helt säker på att jag ska heller- om det kräver för mkt engagemang (har två små barn här hemma, varav ena är två veckor 😅)- men om nått år ser jag fram emot att odla på riktigt!

          Nu till saken. Det får inte vara för avancerat. Helst bara en och samma jord, ska inte kräva någon växtbelysning (har plats för detta först i januari/februari).

          Vill ni ge mig era bästa tips? Är det bäst att vänta och köpa färdiga perenner istället till våren? Vilka perenner sår ni helst?

          Och om jag väljer att så, är det så att jag har stora plantor/blommor till nästa sommar då? Låter ju helt otroligt!

          Vilket märke är bäst att köpa fröer ifrån?

          Oj så många frågor. Jag är en riktig nybörjare, men har ett stort engagemang och intresse för växter, tiden är dock lite knapp just nu i livet.

          Redigerat av Juliaod29: 29-08-2020, 08:19
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-08-2020, 10:07
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Härligt med den entusiasm för det behöver man massor av när man skall börja anlägga en trädgård.

          Med det sagt så tycker jag du börjar i fel ände, att så plantor eller köpa färdiga är nog det minsta arbetet av allt. Du har ännu inte flyttat in så du vet egentligen inte hur tomten ser ut vad beträffar vindars påverkan, jordens innehåll (anläggningsjord?) soltimmar på olika platser och hur och var rabatterna skall anläggas och vilken typ av trädgård som du önskar eller som passar just din tomt. Vattentillgång? som numera är oerhört viktig för en välmående trädgård.

          Man brukar börja med att placera ut träd för det är träden som växer långsamt, träden ger välbehövlig skugga och silar vinden, många växter trivs inte i vindutsatta och soliga lägen, andra föredrar skuggiga och fuktiga platser.

          Det är tungt att anlägga en trädgård, mycket arbete med att gräva, forma, iordningsställa och jordförbättra för plantering. Det är det tunga och krävande jobbet och klokt om man tar ett område i gången, det skall också skötas för annars växer det igen.

          Jag rekommenderar att du börjar med lite litteratur om hur man anlägger en trädgård, ger också ideer om lösningar som tilltalar dig och passar i trädgården förövrigt. Läs också om misstag man lätt gör som nybörjare så slipper du en hel del arbete. Jorden är växternas mat, det lönar sig att sätta både tid och pengar på den goda jorden.

          Lycka till!

          Redigerat av Gunilla T: 29-08-2020, 10:23
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 02:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon