Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att vakna, hur gör man?
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-05-2016, 20:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nyss upptäckte jag att jag sov. Jag hade bara lagt mig att vila efter att blivit trött när jag löste korsord. Jag drömde något rörigt som dock verkade riktigt tills jag blev angripen av en leopard med ett rött hundhalsband. Jag skulle just kasta en kniv på den stackaren när jag insåg att detta var bara en dröm. Leoparden försvann men att vakna var svårt. Jag försökte röra mig men inget hände. Inte som jag märkte iaf. Jag upptäckte att jag låg på sidan med armen dubbelvikt upp på huvudet. Jag försökte nypa mej men klarade bara av krafsa mig på huvudet. Lite äcklig känsla som av att ligga i en tvångströja utan att kunna röra en fena. Till slut vaknade jag.

          Faktiskt tredje gången jag insåg att jag drömde. Första gången var en rörig dröm så jag nöp mig i armen. I drömmen. Givetvis kände jag inget så jag insåg att det bara var en dröm. Efter ett tag vaknade jag dock. Andra gången kommer jag inte ihåg så mycket av, bara att jag ville vakna. Lite lustigt att det börjar bli så här. Någon som känner till något knep för att vakna?


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 29-05-2016, 20:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Ger du ljud ifrån dig eller sover du själv. När jag har en mardröm brukar jag skrika och vaknar jag inte själv, så väcker min fru mig. Hon säger att jag ger ifrån mig stönande ljud, så skrikandet i sömnen blir kraftigt förminskat.

          Men att vakna från en dröm blir lättare, när man blir äldre, då sista delen av natten består av flera uppvaknande och omsomningar.

          Det skönaste sättet att vakna på och som jag bara upplevt ett fåtal gånger är om man drömmer att man faller och drömmen avslutas med en mjuklandning i sängen.

          Fast de obehagligaste drömmarna är om man känner sig fastlåst och vill vakna till varje pris och när man sen till slut gör det har man snott in sig i täcket eller lakanet på något sätt, dock har det bara hänt mig en gång, dessbättre.

          Något tips utöver att ens partner väcker en har jag inte.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-05-2016, 21:14
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Singel.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 29-05-2016, 21:20
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Vid sömn stängs muskelfunktionerna av så att man inte skall kunna röra sig i sömnen. Men det funkar inte alltid hos alla. Man kan då ”gå i sömnen”.

          Det kan bli tvärtom: muskelfunktionerna är avstängda fast man inte sover längre. Riden av maran hette det väl förr. Sömnparalys heter det numera.

          //T

          Redigerat av Tapio: 29-05-2016, 21:22
           
          Citera
          Bee
          Inlägg 29-05-2016, 21:51
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Väckarklocka! Även om man inte behöver vakna en viss tid kan den vara till hjälp ibland.


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-05-2016, 21:27
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Hände mig som barn en gång. Jag drömde inget speciellt, stod vid ett gathörn och pratade med någon, när jag plötsligt insåg att det var en dröm. Jag ville vakna men kunde inte, det kändes obehagligt så jag la mig på gatan och väntade på att bli överkörd av en bil, för måste jag väl vakna tänkte jag. Men det kom ingen bil!


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-05-2016, 23:52
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Myosotis @ 30-05-2016, 22:27) *
          Hände mig som barn en gång. Jag drömde inget speciellt, stod vid ett gathörn och pratade med någon, när jag plötsligt insåg att det var en dröm. Jag ville vakna men kunde inte, det kändes obehagligt så jag la mig på gatan och väntade på att bli överkörd av en bil, för måste jag väl vakna tänkte jag. Men det kom ingen bil!


          Otroligt hur man kan komma ihåg detaljer från barndomen!


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-05-2016, 08:29
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är framför allt märkligt att man kan sova och drömma men vara medveten om att man drömmer. Undrar hur djup en sån sömn är? Skulle vara intressant att prata med en sömnforskare om saken. Normalt är drömmar helt opåverkbara. Edit: Googlade lite och hittade ett namn på fenomenet, klardrömmar.

          Redigerat av Gossen Ruda: 31-05-2016, 08:35


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-06-2016, 07:31
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Jag såg ett tv-program om det en gång, det var mycket intressant. Det finns folk som har lärt sig att styra sina drömmar. Man lär sig ju även i sömnen, och det fanns t.ex. idrottsmän som kunde drömma om att de utförde en speciell rörelse eller så för att öva på den. Minns inte så exakt, men det var en som vände på en bok i drömmen, och om det stod något bestämt på baksidan, visste hon att hon drömde (eller så...?). Man försökte alltså ändra små saker för att börja styra drömmen. Någon klev in i en idrottshall eller liknande och där var mörkt. Om hon lyckades ändra till att där var tänt kunde hon träna där (ungefär, som sagt, minns inte riktigt, skulle vara kul att se igen).


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 16:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon