Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Gräsmatteprojekt
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-04-2019, 19:57
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nu har jag startat ett projekt jag funderat på i flera år, en total renovering av gräsmattan på landet. En första början syns på bilden nedan.



          Det är ytan mellan käpparna det gäller nu. Ca 5 kvadratmeter. Åtgärd 1 är totalutrotning mha Roundup. Sen skall jag gräva bort ca 5 cm jord och lägga på nytt material som jag lagrat upp. Denna jord skall jag blanda upp med sand för den nuvarande jorden är för kompakt. Roundup behövs för att ta död på allt nuvarande som växer där för jag skall återanvända jorden efter sållning mm och har inte tid att vänta något år. Vad växer där nu då kanske ni undrar?



          En närbild avslöjar vad som växer där. En del förskrämda grässtrån men mest är det mossa och det vidriga ogräset trådveronika. Jag har gett upp försöken att på något sätt bekämpa det på plats. Mekanisk bearbetning har ingen effekt, inte ens Stroller combi biter på veronika. Om någon inte vet hur det ser ut så titta på bilden nedan. En gullig växt i sig men en pest i gräsmattan. Nu kanske gilla läget-falangen tycker att vad är det för fel på blommor i gräset? Jag har andra partier där det växer blommor i gräset men här skall det vara gräs. Basta.



          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-07-2019, 08:37
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Efter att ha googlat lite håller jag nog med. Ser ut att vara en besvärlig motståndare men jag skall försöka vinna. Jag fick ta bort kanske 10 plantor på 8 kvm så än så länge finns det hopp.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 10:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon