Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Värktabletter, dags att botanisera
          Natur liv
          Inlägg 04-08-2013, 18:03
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Om ni vill se programmet "Myten om värktabletten" på direkten, kan ni se den på svtplay. Jag såg den i morse och det är intressant eftersom det är så många som äter värktabletter och att det är så många allvarliga biverkningar. Märkligt att idrottsmän äter så mycket. Själv kan jag ju minska tabletterna om jag rör på kroppen tillräckligt mycket.

          http://www.svtplay.se/video/324303/myten-om-varktabletten


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 04-08-2013, 18:14
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          CITAT (Natur liv @ 04-08-2013, 19:03) *
          Om ni vill se programmet "Myten om värktabletten" på direkten, kan ni se den på svtplay. Jag såg den i morse och det är intressant eftersom det är så många som äter värktabletter och att det är så många allvarliga biverkningar. Märkligt att idrottsmän äter så mycket. Själv kan jag ju minska tabletterna om jag rör på kroppen tillräckligt mycket.

          http://www.svtplay.se/video/324303/myten-om-varktabletten


          Är det samma som gick igår på kunskapskanalen?

          Jag såg det och det var bra.

           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 04-08-2013, 18:17
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-08-2013, 19:14) *
          Är det samma som gick igår på kunskapskanalen?

          Jag såg det och det var bra.


          Jag tror att det är samma. Samma titel i alla fall.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-08-2013, 19:57
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Man måste skilja på bruk och missbruk och väga fördelarna mot ev biverkningar.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 04-08-2013, 21:14
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Ja, det har du rätt i Rudan tummenupp.gif
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-08-2013, 21:27
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Att upplya om olika sorter är inte alls fel men håll egen koll på vad o varför du tar dem. Att helt undvika är nog en utopi för de flesta , förr eller senare drabbas du av ett tillstånd där de behövs.


          Tro bara inte blint på vad alla stafett läkare påstår. Jag fick diklofenak utskrivet när jag hade ,har armbrott trots att det är väl känt att de hämmar benläkning-jag åt den förstås inte.

          Redigerat av kerstin z5-6: 04-08-2013, 21:28


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Monarda
          Inlägg 04-08-2013, 21:34
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Gudskelov är det väldigt sällan jag behöver anlita smärtstillande medel. Min migrän har avtagit med åren men har alltid använt Pronaxen mot den. Värk i axeln p g a ett arbetsliv framför datorn kan jag mota bort med Ibumetin 600 mg som jag får på recept från företagsläkaren. Men när det gäller sådana skador ska man naturligtvis också se över vad som kan göras med andra hjälpmedel såsom höj- och sänkbart skrivbord och en bra arbetsstol.
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 04-08-2013, 22:33
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (Fjortispower @ 02-08-2013, 17:59) *
          Jag tänker främst på Alvedon, Treo och Ipren men det finns ju fler smärtstillande preparat. Vad brukar du använda och vilken rekommenderar du och till vilken typ av värk?


          Halaj!

          Som jag har fattat det finns det tre verksamma medel mot värk:
          Acetylsalisylsyra
          Paracetamol
          Diklofenak

          Sen, vad det är för märke är precis skitsamma, du behöver bara veta vilket av dessa tre det verksamma medlet tabletterna innehåller.
          Ingen kan råda dig; du måste prova själv. På mig verkar det som att jag är helt immun mot Paracetamol. Funkar bara inte. Jag tror jag kan dra i mig ett helt rör Alvedon utan någon som helst verkan, hur ont jag än har, var det än är.
          Acetylsalisylsyra funkar, för mig, med Diklofenak som tvåa. Jag kör Treo brus.

          //T
           
          Citera
          tomas99
          Inlägg 05-08-2013, 10:14
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem sedan:
          27-05-2004
          Medlem nr: 3 728



          Ja man skall vara försigtig med droger.


          --------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 05-08-2013, 10:33
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Receptfria värktabletter kan delas in i 2 grupper;
          1) NSAID (non steroidal anti-inflammatory drugs), vilket inkluderar ASA/acetylsalicylsyra, diklofenak, naproxen, ibuprofen etc och 2) Paracetamol.

          Det som är viktigt är hur de verkar, eftersom NSAID påverkar inflammation, och man vet ganska väl vilka signaleringsvägar och var i dessa läkemedlen påverkar. Om någon är intresserad är det bara att kolla på ätet eller i FASS. Dessa preparat kan dock ge problem m magen, och fungerar också blodförtunnande, vilket man måste tänka på.
          Exempel på substanser och läkemedel är
          ASA som ingår i treo, bamyl, aspirin
          Ibuprofen i Ipren, burana, ibumetin
          Diklofenak i Voltaren och eeze
          Naprozxen i eox
          Etc

          Paracetamols verkningmekanism är inte helt klarlagd, och dess effekt är ffa smärtstillande inte anti-inflammatorisk. Det som är enormt viktigt att veta vid bruk av paracetamol är att det bryts ned av levern - vilket gör att det också är levern som skadas vid överdosering. Det innnebör också att personer med leversjukdomar oftast avråds helt från paracetamol. Och man ska AlDRIG kombinera alkohol och paracetamol!!!

          Eftersom NSAID och paracetamol har olika verknngsmekanismer måste man alltås välja medel efter problem. Båda tar bort smärta, men om man har en inflammation som orsakar smärtan kommer paracetamol bara behandla symptomet, inte orsaken. På samma sätt är det kanske onödigt att ta NSAID om man har huvudvärk...

          Brustabletter är oftast skonsammare eftersom substansen tas upp i tarmen, inte magen som tabletter.

          Ang migrän - jag kan rekommendera Zomig nasal: nässpray mot migrän som är fantatiskt om man som jag blir illamående och kräks när jag får ett anfall. Dyra, men man kan be sin läkare skriva ut dem...

          Redigerat av KRT: 05-08-2013, 10:36


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-08-2013, 11:16
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Tack för info KRT. En sak som min läkare sa när jag sökte för min skadade fot var att man kan ta båda sorterna samtidigt om behov finnes, eftersom de inte påverkar varandra utan förstärker den smärtlindrande effekten.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 05-08-2013, 12:27
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2013, 12:16) *
          Tack för info KRT. En sak som min läkare sa när jag sökte för min skadade fot var att man kan ta båda sorterna samtidigt om behov finnes, eftersom de inte påverkar varandra utan förstärker den smärtlindrande effekten.


          Det stämmer, men man ska självklart vara försiktig och inte experimentera själv.
          Vi blev t.ex. rådda att kombinera ipren och alvedon när sonen hade influensa med hög feber som inte sjönk av ipren ensamt. På samma sätt kan man kombinera dem vid smärta (jag har blivit rådd att göra så vid migrän t.ex.)

          Redigerat av KRT: 05-08-2013, 12:30


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 05-08-2013, 14:08
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          När jag var på sjukan sa de att morfin och Paracetamol också har synergiverkan med varandra. Men jag vet inte, jag sköts inte ut i omloppsbana precis.
          På tal om det tycker jag faktiskt att Treo funkar bättre än morfin t.o.m. Det handlar om dosering naturligtvis, men tar man fler morfin är man skall blir man ju bara hög. Djäkligt trevligt rus för den delen. whistling.gif whistling.gif

          //T
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 05-08-2013, 14:19
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          CITAT (Tapio @ 05-08-2013, 15:08) *
          Halaj!

          När jag var på sjukan sa de att morfin och Paracetamol också har synergiverkan med varandra. Men jag vet inte, jag sköts inte ut i omloppsbana precis.
          På tal om det tycker jag faktiskt att Treo funkar bättre än morfin t.o.m. Det handlar om dosering naturligtvis, men tar man fler morfin är man skall blir man ju bara hög. Djäkligt trevligt rus för den delen. whistling.gif whistling.gif

          //T


          Morfin är något annat än receptfria värktabletter så tillvida att det är narkotikaklassat och absolut inget man tar för mensvärk eller feber... Det är dessutom ett starkt smärtstillande preparat, men som har en del biverkningar. För vissa typer av smärta är det dock nödvändigt med morfin eller derivat. I mönga fall försöker man dock undvika det pga risken för missbruk och tillvänjning. Men visst har det en annan verkningsmekanism än paracetamol, det påverkar CNS....


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-08-2013, 18:10
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Alvedon Forte och Tradolan är något som jag ätit för smärta. De kompletterar varandra och ger bättre effekt tillsammans.

          Tyvärr så går ju effekten ur efter ett antal timmar och då vaknade jag , fick ta mer men det tog någon timme innan de började verka igen. Sedan ett antal år tillbaka har jag morfinplåster i stället , det ger en dos morfin hela tiden , och nu sover jag mycket bättre.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 05-08-2013, 23:49
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Har en vännina som läst på Lunds universitet för att bli smärtspeciallist då hon jobbar inom paleativ vård .Jag fick tippset från henne att om du inte tål accetylsalisalsyra kan man ta 1 ipren och två alvedon ,och det fungerar jättebra om man har Atros tex ,men inte i veckor men när det är som jäkligast och Alvedon inte hjälper .Morfin vill man ju inte ta till i första taget .
           
          Citera

          2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 17:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon