Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Städa växthus på vintern
          Hluiga
          Inlägg 24-01-2018, 13:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          24-01-2018
          Medlem nr: 86 753



          Hej!

          Jag har precis tagit över ett gammal växthus, yeay! Men problemet är att det inte är varken städat eller tömt på växter. Så nu står jag och velar över om det är vettigt att rensa ur det nu eller om jag bara ska städa och sen rensa ur det när det blivit lite varmare. Just nu ligger snittempen ute på 1-4 grader. Det jag oroar mig för om jag börjar gräva i jorden nu medans det är kallt är att jag stör maskarna och microorganismerna som vilar. Men risken att sjukdom får övervintra oroar mig minst lika mycket. Vad tycker ni?
           
          Citera
          FredrikH
          Inlägg 24-01-2018, 21:32
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          27-04-2008
          Medlem nr: 15 624



          Kul!!

          Här är ett ovetenskapligt svar:
          Jag skulle rensa så snart jag hade möjlighet. När det blir varmare finns det så mycket annat att göra, så jag skulle ha gjort det bara för att jag hade tid nu - men inte sen. Maskar och mikroorganismer tillför man med kökskompost sen. Dessutom tror jag att maskarna ligger djupare än du kommer att gräva (?).

          Eller skicka iaf ut de gamla växterna och gör rent fönsterrutorna, så du slipper sprida svampsporer sen.

          Om du vill göra varmbänk i växthuset så är det dags att börja gräva nu i januari.

          Hur mycket tid har du?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 21:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon