Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mjöldagg på min ek?
          jforsgren
          Inlägg 16-07-2017, 07:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          05-07-2017
          Medlem nr: 85 968



          Hej, jag är ny här på forumet, och relativt ny överlag med odling överhuvudtaget, jag hoppas att ni skulle kunna hjälpa mig att diagnosticera en liten ekplanta som jag har låtit växa upp i en vas med vatten. Nu är den lille rackaren närmre 40cm och jag har blivit lite fäst vid den.
          Däremot har den ådragit sig vad jag misstänker är mjöldagg. Nu undrar jag:
          1) om detta är rätt gissat av mig och
          2) hur jag ska kunna rädda eken. Jag har läst någonstans om att man kan bevattna jorden med en blandning av bikarbonat och vatten. Men eftersom min lille ek står i vatten så finns det inte så mycket jord att bevattna, och jag är osäker på vad som är rätt dosering när det gäller växter som står helt i vatten.

          Tack så mycket på förhand för svar / Johan


          möjligtvis mjöldagg

           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-07-2017, 09:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ja det är mjöldagg och ofta får växter som inte trivs mjöldagg. Ek är en utomhusväxt som behöver friska luften den brukar inte trivas inomhus eller på inglasade balkonger och liknande troligtvis mår den bättre ifall den får vara utomhus. +Ek vill nog mera odlas i jord.

          Bikarbonatblandning vattnar man inte med utan man sprutar den på bladen den funkar så att den gör så att det blir ändrat pH-värde på bladen så svampen trivs sämre. Det är dock lätt bränna sönder bladen med bikarbonatblandningen ifall man doserar fel


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          jforsgren
          Inlägg 16-07-2017, 09:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          05-07-2017
          Medlem nr: 85 968



          Åh tack! Jag hade en följdfråga om när det är bäst att plantera om den i jord, men då är svaret på den frågan snarast då biggrin.gif .
          Synd att den inte gillar att vara inne dock. den gjorde sig väldigt bra vid fönsterkarmen, Men sånt är livet.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-07-2017, 10:50
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag har mjöldagg på mina ekar också, trots att de växer utomhus. De får väldigt lätt det, speciellt när det är lite för torrt. Men det drabbar nästan bara yngre plantor, jag ser det i princip aldrig på ekar som är högre än jag själv.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 09:45
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon