Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rabattkantning i gårdagens Timell & Company
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 21-05-2003, 13:43
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Såg att Bosse Rappne hade svetsat på armeringsjärn som underliggande fastsättningsstål på en plåt som han sedan knackade ner i perennrabattens avslut mot grusgången. Men - var det meningen att den skulle vara helt obehandlad - den rostar ju direkt och hur snyggt är det egentligen?

          Frågan är om verkligen svetsmomentet och armeringsjärnet behövs - kan man inte ta till en bredare plåt och förslagsvis måla den med hammarlack i diskret kulör och sedan knacka ner den. Med tanke på rabattens längd - låt säga minst två meter - borde väl den om den är tillräckligt djup sitta jämnt och fint ändå, eller vad tror ni?


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Kristina zon 3
          Inlägg 21-05-2003, 13:50
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 025



          Rostiga pryla i trädgården är väl superläckert! wub.gif Tyvärr missade jag Bosse igår.

          Kristina
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 21-05-2003, 13:54
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Jag smaken är olika - men du har rätt - rost är ganska snyggt om man har det i sitt rätta sammanhang - dessutom vet jag faktiskt inte hur sammansättningen av Hammarlack är - det kanske inte är lämpligt att ha i jorden med tanke på omkringliggande växter? Men det kommer väl repris som vanligt till helgen - då får du passa på att se när han färdigställer trädgårdsprojektet han hållt på med en tid. Det kan du se fram emot!


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Annelie
          Inlägg 21-05-2003, 15:31
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 463
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 48



          Hej där!

          Ja den där lösningen blev hur bra som helst!

          Men det där projektet tycker jag är smaklöst... Har de berättat hur mycket det kostar att göra allt det som han gjort med och i sin trädgård? Jag skulle gärna vilja veta vad det kostade att sätta ner alla de plantor, buskar och träd som han planterade... Det var ju MASSOR!

          Jag upplever att programmet är till för oss små hemmapulare med inte allt för stora plånböcker.. men det projektet vänder sig mot... ja vem? wacko.gif

          Osmakligt vräkigt och skrytsamt... men snyggt... huh.gif


          --------------------
          Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1

           
          Citera
          Kristina zon 3
          Inlägg 22-05-2003, 06:59
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem sedan:
          31-03-2003
          Medlem nr: 1 025



          Visst hade det varit intressant att få en ungefärlig prislapp.

          Kristina
           
          Citera
          Sylvia
          Inlägg 22-05-2003, 09:04
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 24



          Vi ska tänka på att den gode Bosse har en alldeles egen plantskola, Ulrikdals... så visst har han råd att "köpa" växter och så är det kanske t o m TV4 som betalar kalaset, skulle tro det.... Inget för oss vanliga dödliga, alltså! Men visst, snyggt blev det trots rucklet till stuga!


          --------------------
          Sylvia, zon 1

          Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 22-05-2003, 09:59
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Vad som slagit mig när jag sett de olika avsnitten där Bosse gjorde iordning den trädgården är att mycket tid lades på information om spaljéer, perenner och dylikt - men vad han kunde lagt MYCKET mer tid på är noggrann information om hur man får underarbetet till både gräsmatta och gångar så jämnt och bra - det är en herrans fart i inslagen och som ofta filmar dom mycket och gärna där man ser hur dom skruvar i en skruv - hur dom sågar - men inte varför och vad som är viktigt att tänka på. Titta i fortsättningen hur många närbilder det är där man får se skruvdragare och skruvande i närbild - vad lär man sig av det? Nej - ge oss mer information om hur dom kommer fram till var skruven bör sitta och varför etc för då blir det omsättningsbart i våra trädgårdar och inte bara ett vackert tidsfördriv på tisdagskvällarna.

          Själv köper jag inte alls så många perenner av varje sort som dom ofta och gärna rekommenderar - det blir alldeles för dyrt. Jag köper en eller två och sedan låter jag tiden arbeta och delar dom för att sprida dem snabbare på en större yta. Det fungerar fint och det finns ju inte mycket som har så trevlig tillväxt som många perenner...köpte till exempel tre blåsippsplantor - satte två stycken tätt ihop på ett ställe och den tredje för sig själv på ett annat ställe. Det har nu gått ett år och den ensamma täcker nästan samma yta som dom andra två tillsammans...


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 22-05-2003, 10:40
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          CITAT (Trädgårdsmannen @ 22-05-2003, 10:59)
          Titta i fortsättningen hur många närbilder det är där man får se skruvdragare och skruvande i närbild - vad lär man sig av det?

          Förmodligen lär man sig vilken verktygsfabrikant som sponsrar programmet...


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 22-05-2003, 10:59
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Ja, men ibland (rätt ofta faktiskt) är dom luriga som katten för om du tittar vilket även gäller många andra program som Roomservice etc så täcker dom för märkesnamnet på maskinerna - så någon gratisreklam bjuder dom inte på...


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 22-05-2003, 10:59
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 120



          Jag har inte sett alla avsnitten men häpnade också över mängden plantor men jag vet ju var dom kommer ifrån...

          Också kan jag inte låta bli att tycka att det blir lite malplacerat med denna fina anläggning och denna skruttiga stuga... Helheten blir inte riktigt rätt!

          Sedan måste det vara en dröm att göra allt klart på en gång och bara stoppa i det man behöver... Jag kör också med varianten en, två åt gången, låt växa en säsong, dela...

          Mycket läckert jo...

          Kerstin
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 22-05-2003, 11:28
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Dessutom tror jag inte riktigt på den extrema mängden perenner för jag skulle vilja se exakt samma trädgård om låt oss säga tre år skött av en amatör och inte ett proffs. Då kommer nog mängden växter resultera i samma sak som den i raketfart överbeväxta radhusträdgården dom nu håller på att plantera och planera om i Gröna Rums motsvarighet...en annan sak jag tänkte på var att när man läser om läggning av färdig gräsmatta står det mycket klart och tydligt att mattan inte skall beträdas i början - bara hållas fuktig - varför betonade inte Rappne detta utan visade bilder där barn spelade crocket? Är rekommendationen överdriven eller är Rappne av annan åsikt måntro?


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 22-05-2003, 11:46
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 120



          Barn ska kunna beträda gräsmattan lite tidigare än vuxna rolleyes.gif
          Vi har lagt lite färdigt gräs och visst ska man undvika att gå på det! Men du vet, i tv-världen där går allt fort och allt är möjligt!

          Kerstin
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 22-05-2003, 12:17
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Ja, och framför allt går ju både djupgrävningen av rabatterna och ogräsrensandet bara på ett par sekunder laugh.gif laugh.gif


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 10:30
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon