Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svampar tog över pallkragen, Hur får jag jorden att bli svampfri?
          SweetPotato
          Inlägg 13-03-2022, 22:25
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          15-02-2010
          Medlem nr: 27 963



          Jag har några pallkragar som är bara några år gamla. De har fiberduk under och ny jord. Jag fyllde på med mer ny jord som jag köpte i bulk. Nu har nån slags svamp tagit över och de växer överallt! Jag vet inte vad de är eller hur jag ska bli av med dem. Var tom rädd att äta grönsakerna som jag grott däri. Jag har jobbat med att bygga trädgårdar och har alltid köpt jord från samma ställe men nu tror jag att de här svamparna kan ha kommit med jorden eftersom det är en del träflis och kompost i mixen. Hur blir jag av med de här?? smile.gif Tack fåförhand!
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Screenshot_20220313_172341_Snapseed.jpg ( 137.04k ) Antal nedladdningar: 11
          Bifogad fil  Screenshot_20220313_172341_Snapseed.jpg ( 137.04k ) Antal nedladdningar: 1
          Bifogad fil  Screenshot_20220313_172341_Snapseed.jpg ( 137.04k ) Antal nedladdningar: 1
          Bifogad fil  Screenshot_20220313_172341_Snapseed.jpg ( 137.04k ) Antal nedladdningar: 1
           
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-03-2022, 22:35
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Ingen fara sånt där är naturligt det flesta svampar är nedbrytare och lever av dött material de omvandlar organiskt material så att växterna kan ta upp näring ur den. Detta är nått helt naturligt i en levande jord och det är inte farligt äta grönsakerna odlade i jorden. Och just såna där brukar jag få då jag lägger ut mycket flis och jag frågade i nån svampgrupp på FB vad det var kommer inte ihåg vad den hette men det är en nedbrytare som hjälper till att omvandla flisen till jord.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          SweetPotato
          Inlägg 15-03-2022, 00:58
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          15-02-2010
          Medlem nr: 27 963



          Okej, tack så mycket för sitt svar! Låter dem få leva i harmoni med mina grönsaker då smile.gif
           
          Citera
          August
          Inlägg 15-03-2022, 09:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          På den punkten har du nog inget val, utan acceptera svampen. Det du visar på bild är bara en liten del av svampen, d v s svampens fruktkropp. Huvuddelen av svampen är det mycel som genomkorsar jorden i sin helhet. Det kan eller ska du inte göra dig av med, om det ens är möjligt. Möjligen med något kraftigt svampgift som då i princip tar död på allt liv i jorden. Fruktkropparna kan du utan bekymmer plocka bort efter hand som de dyker upp, om du tycker att de stör. Se det som att du har en frisk och levande jord som det finns god chans att dina grönsaker kan trivas med.
           
          Citera
          masa
          Inlägg 15-03-2022, 10:30
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          När är bilden tagen, vår eller höst?
          Jag är enig med tidigare kommentarer, det är bara bra med svamp som nedbrytare. Jag har t.o.m. hämtat skogsjord till odlingarna, för att få med mycel från olika svamparter. Och det har fungerat bra, varje höst hittar jag nya arter. Jag använder oerhört mycket flis från grenar av lövträd och buskar, s.k. RCW, Ramial Chipped Wood. Detta har medfört att jag inte gräver i jorden längre. Varje höst hamnar kompost, löv, gräsklipp, tång och RCW på odlingsbäddarna. Sedan får organismerna i jorden jobba ostört. Med denna "No-dig" metod har skördarna ökat och ettåriga ogräs har minskat radikalt. De flesta ogräsfrön är ljusgroende, och jorden är full av dessa frön. Om man inte vänder på jorden, uteblir groning.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 23:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon