Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Superrisig rhododendron, vad göra?
          nyfkengrön
          Inlägg 25-08-2022, 08:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          23-08-2022
          Medlem nr: 96 963



          Hej! Vi har ”ärvt” en stor rhododendron med vårt nya hus, och den ser tyvärr väldigt ledsen ut.

          Vad jag förstår står den bra, skyddat i norrläge, och jag här stod rhododendrongödsel kvar så jag tror att den blivit gödslad ifjol. Den blommade ok men har dåligt med gröna blad.

          Jag skulle gärna vilja behålla den men skulle vilja klippa ner den/ göra den mindre - hur? Hur mycket och hur kan man ta? Blir den piggare av gödsel eller kan jag göra något annat?Bifogad fil  3FBC613A_793D_4859_997B_C22B0E51A0E0.jpeg ( 90.97k ) Antal nedladdningar: 7
          Den har stått här länge så jag hoppas den går att bevara.

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-08-2022, 17:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Nu kan du inte göra något alls annat än klippa bort helt döda grenar. Gödslar gör du till våren när busken börjar vakna till liv, nu förbereder den sig för vintern och skall absolut inte gödslas.

          Du kan klippa den vid blomning eller strax efter för att den skall skjuta nya skott som sedan hinner förbereda sig för nästa vinter. Klipper man för sent klarar de nya skotten inte vintern.

          Vill du ge din buske en bra start inför nästa säsong kan du ge den en säck Rhododendronjord och/eller ogödslad och okalkad torv till våren för att jorden skall hålla rätt pH värde.
           
          Citera
          nyfkengrön
          Inlägg 26-08-2022, 11:11
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          23-08-2022
          Medlem nr: 96 963



          Tack Gunilla! Ska göra precis så!

          Den är så stor att jag gärna skulle minska den till hälften, främst i omkrets men kanske lite i höjd också. Hur mycket vågar man klippa (i vår) så att man inte har ihjäl den?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-08-2022, 10:44
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Jag har aldrig beskurit så rejält men enligt expertisen så skall en sådan kraftig beskärning göras tidig vår, alltså strax innan busken vaknar till liv på våren.

          Detta med att förbättra jorden är viktigt för Rhododendron, jorden skall vara fluffig och syrerik, alltså motsatsen till kompakt. pH värdet skall ligga omkring 5,5, ganska surt alltså. Felaktigt pH värde drabbar näringsupptagningsförmågan så då gagnar det inte växten att gödsla för den kan inte tillgodogöra sig näringen.
           
          Citera
          nyfkengrön
          Inlägg 29-08-2022, 08:56
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem sedan:
          23-08-2022
          Medlem nr: 96 963



          OK, vi får se hur hårt jag vågar gå på då... Tack snälla för att du tog dig tid att besvara mina frågor!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 08:44
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon