Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beskära ginko och padgodkornell?, Hur och när beskära ginkoträd och pagodkornell
          magnuslar
          Inlägg 09-10-2022, 12:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          09-10-2022
          Medlem nr: 97 143



          Hej!

          Jag har en liten atriumträdgård till mitt radhus i Malmö, där jag för 3 år sedan planterade två "klotträd", ett ginkoträd och en uppstammad pagodkornell. Nu har de vuxit till sig en del och jag är osäker på hur jag ska hantera dem framöver. Hur och när beskära? Några bra råd och tips?


          Magnus


          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20221009_130945_red.jpg ( 318.22k ) Antal nedladdningar: 5
          Bifogad fil  20221009_130938_red.jpg ( 376.75k ) Antal nedladdningar: 5
           
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-10-2022, 19:11
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Vad är anledningen till att beskära? Du kan ta bort kvistar som sticker ut eller växer åt fel håll och liknande men det finns inget självändamål i att beskära. Det är ett nödvändigt ont och inte något som träden mår bättre av. Bästa tiden är juli till september, du har alltså just missat perioden och bör vänta till nästa år. Att bara frisera lite småkvistar för att få en mer perfekt rund form kan man dock göra när man vill på året.
           
          Citera
          magnuslar
          Inlägg 10-10-2022, 13:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          09-10-2022
          Medlem nr: 97 143



          Hej!

          Jag är ute efter att just ge dem fin form och inte låta dem bli för stora eller skicka grenar åt underliga håll. Det jag tänker just nu är mest att de kan behöva lite "putsning", men inte några större ingrepp. Jag är också ute efter att kunna tänka långsiktigt med dem.

          Så förstår jag dig rätt så kan jag ta bort smågrenar när jag vill (dvs lite "putsning"), men en lite större beskärning ska vänta till nästa år, om det behövs - det kanske behövs lite justering av pagodkornellen då, givet hur mycket den växt iår. Men alltså, inget om det inte finns särskilda skäl som du säger.

          Tack!

          Magnus
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 20:05
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon