Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad gillar/ogillar mördarsniglar?
          andreas75
          Inlägg 23-06-2012, 19:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem sedan:
          30-05-2011
          Medlem nr: 51 026



          Hej.

          Har inte haft så mycket problem med mördarsniglar..... men efter varit borta ett par dagar nu över midsommar så hittade jag mina nya dahlior fullständigt nedlusade med dessa. Allt annat runt omkring är i stort sett helt orört...

          Jag antar att det inte bara är "nyhetens behag" för sniglarna, utan att de kommer att fortsätta ge sig på dem.
          Av ren nyfikenhet - Vad gillar dessa odjur?.... Så man har lite koll för mina framtida trädgårdsprojekt...

          hälsn
          Andreas
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 23-06-2012, 20:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Skriv vad du odlar, förutom dahlior så kan jag peka ut direkt vad de älskar att äta. Men, det är väldigt olika ändå. Det gäller att inte bryta några blad eller annat på plantan när de planteras, för då kommer brunsniglarna direkt. Och gå några rundor varje dag för att kolla och hålla efter. Jag samlar de BRUNA i en hink och häller kokande vatten över dom. Dagen efter gräver jag ner dom i en kompost. De svarta och pantersniglar och kölsniglar låter jag helt vara och förflyttar till komposten. Lär dig känna dina fiender och vänner i trädgården. smile.gif
           
          Citera
          fridsbacka
          Inlägg 24-06-2012, 07:35
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem sedan:
          28-05-2011
          Medlem nr: 50 183



          en bunke med salt funkar bra till (mördarsnigar)


          --------------------
          Zon 4 / Hälsingland
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 24-06-2012, 09:17
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          De är inte kräsna äter det mesta. Jag har tex bär de äter jordgubbar men inte blåbär och hallon. När det gäller blommor så är ju dahlian en favorit och tagetes det ser ut som det har varit en klippare framme "när"de känner" för det. de har två levande fiender som jag vet om igelkottar och myskankor.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          eugenia
          Inlägg 24-06-2012, 10:36
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem sedan:
          29-09-2005
          Medlem nr: 6 614



          Faktum är tycker jag att de ofta ger sig på sådant som mannyligen planterat ut. Vad det beror på vet jag inte, kanske är det för dessa växter inte har "tuffat sill sig" som de större plantorna. Dahlia odlar jag inte, men hos mig går de på nyplanterade pumpaplantor, majrova, potatis, gurkört mm. Jag använder metoden plockning i plastpåse som jag sedan lägger i frysen. Saltet behöver jag själv till min matlagning. Jag tycker inte man ska lägga levande djur i frätande kemikalier, Jag tycker infrysning är mest skonsamt och billigast.
           
          Citera
          Maj-Elén
          Inlägg 24-06-2012, 12:51
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem sedan:
          21-04-2004
          Medlem nr: 3 359



          I natt var jag ute och plockade 5 bruna sniglar som alla satt på min lilla kålrabbi och mumsade. De visar sig sällan på dagen så jag måste ut med ficklampan på natten eller sen kväll på jakt. Jag anser också, att det snällaste sättet att ta död på dem, är att lägga dem i en påse och in i frysen. Att bara klippa sönder dem och låta dem ligga kvar är för mig lite motbjudande. De är ju också kannibaler så de döda blir föda till de övriga och ju mer föda desto mer förökar de sig.Tror jag.
          Men vi är alla olika och tycker olika.


          --------------------
          AgroSiv zon 1
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 24-06-2012, 16:06
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Hos mig älskar de vissnande tulpan och narciss-blast, Hostor, jordärtskockor (om dessa hanar ovan jord, sniglarna gräver sig inte ner smile.gif), palettblad, BLÅ BERGSVALLMO (Det tog ca 1 v för dem att äta upp 5 plantor trots att jag bevakade plantorna sad.gif ), Hortensia (? hittade tre stycken i en horensiabuske i går kväll???), samt det mesta i anuell-väg. De äter också gärna smultorn och jordgubbar.

          Däremot har jag aldrig sett en mördarsnigel på mina nävor, pioner, myskmandra, rosenstav, rosor, lavendel (faktum är att i en rabatt som är omgiven av lavendel hittar jag sällan eller aldrig mördarsniglar, tror inte de gillar lukten/smaken), daggkåpa, bambu, prydnadsgräs, kronärtskocka, persilja, allium i någon form eller hortensior.


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 24-06-2012, 20:24
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          CITAT (fridsbacka @ 24-06-2012, 08:35) *
          en bunke med salt funkar bra till (mördarsnigar)



          Vill man ha en bra frisk jord med mikroliv och fina maskar ska man definitivt INTE använda salt! Även växterna dör av saltet. Det är dessutom regelvidrigt djurplågeri.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 25-06-2012, 03:47
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Man kan bekämpa sniglar på:
          Trädgård planering:
          1 Ploja och vända om jorden.
          2 Ta bort ogräs- ta bort som kvar från beskärning –

          Mekanik:
          1 Plocka dem.
          2 lägga naturlig gödsel i hörnen på kvällen, då samlar sniglar under dem.
          3 Lägga blöta sallad och blöta tidningar under träd på kvällen för att sniglar samla under dem.
          4 Lägga blandning honung och potatis eller kokat potatis på olika stället i träd gård.
          5 lägga gräs på olika ställer i trädgården.

          Kemi:.
          Spreja på grönskar om de lever på grönskar.
          Lägga gifta blandig på marken om de lever på stam.

          Obs
          De tycker om öl, så du kan lägga flera burka med öl i marken så de går i burkar och sen de drunknar.

          H.Bassam
           
          Citera
          rosita
          Inlägg 25-06-2012, 06:25
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          Vi hade massor av mördarsniglar för 3-4 år sedan, vi plockade ca 200 om dagen. Vi samlade dem i en plastburk med lite salt på botten, vissa tycker det är djurplågeri, men de dör ganska fort av saltet. Vi gick på jakt tidig morgon och sen kväll. De hade vissa gömställen där de kunde gömma sig under soliga dagar; under rabarber och täta perenner, som t.ex. jättedaggkåpa. Här under kunde vi ibland plocka 10 sniglar under en planta! När vi tömde varmkomposten den hösten, hittade vi flera äggsamlingar under bottenplattan, där var minst 1000 ägg duh.gif Vi hittade dagligen sniglar i både varmkomposten och trädgårdskomposten.

          Det som också hjälpte till att få bort dem var nog när vi spred järnsulfat på hela gräsmattan för att få bukt med mossan. Mördarsniglarna avskyr järnsulfat (de dör om de får det på sig), så de förblev borta! bravo.gif



          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 25-06-2012, 10:26
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          CITAT (rosita @ 25-06-2012, 07:25) *
          Vi hade massor av mördarsniglar för 3-4 år sedan, vi plockade ca 200 om dagen. Vi samlade dem i en plastburk med lite salt på botten, vissa tycker det är djurplågeri, men de dör ganska fort av saltet.



          Dör ganska fort??? De plågas. Även om jag själv inte gillar de bruna sniglarna så skulle jag aldrig få för mig att plåga dom genom använda salt.


          Jag skriver det igen, använd stekpincett och plocka sniglarna i hink och häll efteråt kokande vatten över. Ingen plåga för någon. O använd ca 2 L kokande vatten. Dagen efter vänder jag ner det i en kompost, jag har en speciell kompost för detta, som varje år bara blir finare och finare.

          Varför plåga djur??
           
          Citera
          rosita
          Inlägg 25-06-2012, 12:14
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem sedan:
          26-04-2005
          Medlem nr: 5 587



          CITAT (CillaM @ 25-06-2012, 11:26) *
          Dör ganska fort??? De plågas. Även om jag själv inte gillar de bruna sniglarna så skulle jag aldrig få för mig att plåga dom genom använda salt.
          Jag skriver det igen, använd stekpincett och plocka sniglarna i hink och häll efteråt kokande vatten över. Ingen plåga för någon. O använd ca 2 L kokande vatten. Dagen efter vänder jag ner det i en kompost, jag har en speciell kompost för detta, som varje år bara blir finare och finare.

          Varför plåga djur??


          Så bra för dig att det funkar så bra! Hur många sniglar plockar du om dagen?


          --------------------
          Rosita zon 1

          www.ankispassion.blogg.se

          www.dromtolkning.blogg.se
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 25-06-2012, 12:49
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Den senaste veckan ligger jag på ca 300 om dagen hos mig. En sommar plockade jag nästan 20.000.
           
          Citera
          Kolmårdstrollet
          Inlägg 25-06-2012, 15:38
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem sedan:
          31-03-2009
          Medlem nr: 21 955



          CITAT (CillaM @ 25-06-2012, 11:26) *
          Dör ganska fort??? De plågas. Även om jag själv inte gillar de bruna sniglarna så skulle jag aldrig få för mig att plåga dom genom använda salt.
          Jag skriver det igen, använd stekpincett och plocka sniglarna i hink och häll efteråt kokande vatten över. Ingen plåga för någon. O använd ca 2 L kokande vatten. Dagen efter vänder jag ner det i en kompost, jag har en speciell kompost för detta, som varje år bara blir finare och finare.

          Varför plåga djur??



          Knipsade min första mördarsnigel på uppfarten nyss crying.gif vågade inte chansa på att det var en brun skogssnigel. Har varit förskonad från de spanska, men de har funnits ett kvarter bort så jag har bara väntat på dom...

          En fråga om din kompost, drar de inte till sig råttor etc? eller lägger du dom i varmkompost? Kan man inte lägga dom i hushållskomposten?

          Suck från mig sos.gif
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 25-06-2012, 18:33
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Nej, inga råttor här i komposten, råttorna äter inte döda sniglar. Jag kör häckklippet i en kompostkvarn och det är detta som jag sedan använder i min speciella snigelkompost. Sniglarna är ju borta efter några dagar i komposten. Ta chansen nu att se vilka sniglar det är frågan om som du har, bruna sniglar, svarta (eller vita) svenska sniglar, pantersnigel/leopardsnigel och kölsnigel genom att googla eller kolla upp här på odla. Finns mängder av länkar och trådar om dom. Alla, förutom de bruna stannar kvar hos mig, levande. De bruna åker i hinken.
           
          Citera
          Annie Sun
          Inlägg 25-06-2012, 20:02
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem sedan:
          25-06-2012
          Medlem nr: 76 457



          Jag tycker att alla sätt att döda sniglar på är plågeri. Infrysning är ju plågsamt för det går långsamt. Salta känns obehagligt. Klippa känns jätteelakt. Hälla hett vatten över känns oxå jätteplågsamt :-( men man måste ju ha ihjäl dom på nåt sätt. Nån får gärna övertyga mig om det snällaste sättet och varför ...
           
          Citera
          Kolmårdstrollet
          Inlägg 25-06-2012, 20:58
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem sedan:
          31-03-2009
          Medlem nr: 21 955



          CITAT (CillaM @ 25-06-2012, 19:33) *
          Nej, inga råttor här i komposten, råttorna äter inte döda sniglar. Jag kör häckklippet i en kompostkvarn och det är detta som jag sedan använder i min speciella snigelkompost. Sniglarna är ju borta efter några dagar i komposten. Ta chansen nu att se vilka sniglar det är frågan om som du har, bruna sniglar, svarta (eller vita) svenska sniglar, pantersnigel/leopardsnigel och kölsnigel genom att googla eller kolla upp här på odla. Finns mängder av länkar och trådar om dom. Alla, förutom de bruna stannar kvar hos mig, levande. De bruna åker i hinken.



          Ok, då ska jag lägga dom i trädgårdskomposten tror jag, om jag hittar fler. Har rätt god koll på snigelsorterna, finns många svarta, panter och snäckor oxå såklart här och har inga större problem med dom. Första gången jag såg denna rödbruna. Den hade svarta ögon och svart huvud, men vad jag har läst så måste man i princip kolla i lab huruvida det är brun skogssnigel eller spansk. Eller finns det ett lätt sätt att skilja dom åt?

          rolleyes.gif
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 25-06-2012, 21:13
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          Jag säger som så: har du 9 bruna sniglar och 1 är svart så är de nio sniglarna de som förrut kallade för spansk snigel. Den svarta kan du mycket väl spara då den, kölsnigeln, och pantersnigeln inte utgör nån fara i sig. Det är dom bruna som är i mängder o som är en fara.
           
          Citera
          Maj-Elén
          Inlägg 25-06-2012, 21:18
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem sedan:
          21-04-2004
          Medlem nr: 3 359



          CITAT (Annie Sun @ 25-06-2012, 21:02) *
          Jag tycker att alla sätt att döda sniglar på är plågeri. Infrysning är ju plågsamt för det går långsamt. Salta känns obehagligt. Klippa känns jätteelakt. Hälla hett vatten över känns oxå jätteplågsamt :-( men man måste ju ha ihjäl dom på nåt sätt. Nån får gärna övertyga mig om det snällaste sättet och varför ...


          Jag dödar sniglarna genom att lägga dem i frysen eftersom det är snigelns naturliga sätt att dö på. Snigeln dör på hösten när temperaturen sjunker och det är endast äggen som överlever vintern. Jag har mycket svårt för att tänka mig att döda dem på något annat sätt.


          --------------------
          AgroSiv zon 1
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 25-06-2012, 21:32
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          CITAT (Maj-Elén @ 25-06-2012, 22:18) *
          Jag dödar sniglarna genom att lägga dem i frysen eftersom det är snigelns naturliga sätt att dö på. Snigeln dör på hösten när temperaturen sjunker och det är endast äggen som överlever vintern. Jag har mycket svårt för att tänka mig att döda dem på något annat sätt.



          Jag håller med Maj-Elén, sniglarna dör "mjukare" och snällare i frysen. Men äggen överlever inte vintern vad jag lärt mig, det är de små, nykläckta som överlever, genom att gräva ner sig lite här o där..

          Genom att frysa ner dom så går sniglarna i "dvala" o de dör, utan att veta om det. O den som kan kan väl göra på detta viset, jag kan det inte. O sniglarna dör på stört genom att få kokande vatten över sig. De är ju lungdjur o klarar inte det kokande vattnet. Att det kan ses som grymt att döda dessa, delvis vackra djur, kan jag hålla med om, men du gör bäst i att hålla ett öga på dom o vara ute i rätt tid.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 13:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon