Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips om passande klätterros/rosor, Söker passande ros/rosor till paviljong
          Kakaduan
          Inlägg 26-02-2020, 12:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Hallå!

          Vi har precis beställt en paviljong i smide, cirka 3 meter hög, till trädgården och tänkte ha klätterrosor upp över taket på den (och kanske en och annan clematis eller liknande). Vi bor i zon 3 och läget är soligt.
          https://www.fyndpris.se/410186-handla-pavilion-leila.html

          Den perfekta rosen är rosa, doftande, remonterande och blir tillräckligt hög för att nå upp och lägga sig på paviljongens tak. Älskar Austinrosor (har några Constance Spry som jag älskar, men de har det lite tufft hos oss och är lite för låga, så dessa tror jag går bort) och gärna lite storblommiga, fyllda, sorter. Inte så förtjust i de "enklare" sorterna (nyponros-typen om ni förstår hur jag menar).

          Någon som har något tips på en passande ros? Eventuellt flera sorter som blir vackra att blanda.

          Kakaduan
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 01-03-2020, 14:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276




          Rosen Etude, zon 4 ros som jag haft många år, doftar, blommar om, mest varit frisk.


          Balsgårdsrosen Freja, en svensk rotäkta ros och klarar zon 5, blommar om, bra


          Kanadarosen John Davis, en tuffing zon 6, inte jättemycket doft men söt, här med klematis Dark eyes

          En annan Kanadaros är John Cabot finns i mitt album, ev blir den för stor där, Kanadarosorna fryser aldrig ner i våra zoner utan man får tunna ut dom lite med åren.

          Bonica CL har du också i mitt album, den har ingen doft men är annars bra.

          Annars du bör välja en ros som klarar zon 4-5 för frysmarginal är extra viktigt på en klängros,
          alla i mitt album finns inte kvar, för dom frusit för mycket.

          Titta gärna runt i mitt album " Klätterrosor " och jag har många klematis i album " Klematis " många mörkblå som passar med rosa rosor.


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 10-03-2020, 10:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Åh, vilka fina förslag Kajsa! Tusen tack! Jag ska gå in och kolla mer i detalj!

          Såg att du haft med Camelot på någon bild. Den har jag funderat lite på. Har du lite mer att tillföra om den?

          Kakaduan

          Redigerat av Kakaduan: 10-03-2020, 11:50
           
          Citera
          Kajsa
          Inlägg 15-03-2020, 14:32
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 276





          Camelot, tysk ros.
          Den är nog bara tre år här och efter ett år flyttade jag rosen. Jag tog bort klätterrosen Wrams Gunnarstorp då den bara blommar på gamla grenar och det betyder att den vissa år inte hade någon blomma, grenar frös ner, det var ingen ros för Västmanland. Och Camelot fick den platsen.

          Camelot ska klara zon 4-5 lite strimmig, svår att hitta kanske, köpte min av en lokal Handelsträdgård, jag sökte runt på nätet. Klätterrosor behöver några år att komma igång på höjden så man får vackert vänta.
          Får återkomma om den är frisk, den är ännu liten, läste att den skulle bli 2-3 m

          En annan sak, det är viktigare att en klätterros inte ständigt fryser ner, doft i all ära men tuffa egenskaper går först för mig, det avgör om man får behålla den i många år. Det blir en del dyra läropengar med rosor.

          Redigerat av Kajsa: 15-03-2020, 14:40


          --------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 23:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon