Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur menar man med planteringsdjupet för dammväxter?, Från var räknar man?
          wonderboy
          Inlägg 22-08-2014, 11:39
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem sedan:
          28-04-2007
          Medlem nr: 10 039



          Har precis anlagt en liten färdigformad damm på 600 liter som jag köpt av Boanäs (jättefin service!). För dryga veckan sedan hade jag vägarna förbi Kristianstad och handlade då näckros och några vattenväxter för att komma igång med planteringen på Dammcenter (fantastisk butik, den också!).

          På lappen som sitter på varje växt står ju vilket djup den skall ha. Jag har också läst mig till att många växter mår bra av att gradvis flyttas ner till sitt djup för att komma igång lite bättre.

          Jag undrar dock om varifrån man räknar? Jag köpte textilpåsar till allt utom näckrosen (plastkorg). räknar man avståndet från påsens botten och upp till ytan, från planteringsjordens överkant och upp till ytan?

          En av mina växter börjar se lite hängig ut så jag undrar. Likaså köpte jag en iris som vill ha 0 - 10 cm, hur gör jag?


          --------------------

          Okunnig entusiast i zon 2
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 22-08-2014, 12:07
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          Från påsen / korgens jordytan upp till vattenytan. Näckrosor växer till snabbare att sänkas ner till rätt djup i samma takt som bladen utvecklas på våren. Har de redan färdiga blad sänks den ner så mycket i vattnet så att bladen är vid vattenytan
           
          Citera
          wonderboy
          Inlägg 22-08-2014, 16:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem sedan:
          28-04-2007
          Medlem nr: 10 039



          Tack, Jubbe063!

          Det blir en del justeringar i helgen!


          --------------------

          Okunnig entusiast i zon 2
           
          Citera
          Mony
          Inlägg 24-08-2014, 20:54
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem sedan:
          24-06-2009
          Medlem nr: 24 388



          Jag tycker det inte verkar betyda så mycket för mina växter. Har gräs som står helt uppe vid ytan i sumpzonen och gräs som står i en korg nere på 30-40 cm. De växer som bara den båda två.

          Näckrosor får längre stänglar när man sätter de djupare. Jag har en gammal näckros som står på 1,2 meters djup. Den blommar konstant hela sommaren. Jag har även nyare näckrosor som står på 50cm djup. Ju större den blir (rizomet) desto djupare kan man plantera.

          Notera att det finns dvärgnäckrosor. Dessa vill stå grunt och jag tror inte de har samma förmåga att utveckla långa stänglar om man satte dem på 1 meters djup. Har dock inte provat med dvärgvarianten på djupt, så jag kan inte uttala mig utan detta är bara vad jag tror skulle hända smile.gif

          Lycka till!


          --------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 19:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon