Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rhododendrons som mår jättedåligt
          steffo100
          Inlägg 10-05-2018, 08:21
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 92
          Medlem sedan:
          26-05-2009
          Medlem nr: 23 702



          Hej,
          Planterade några buskar förra sommaren och dom tar sig inte alls.
          Hade Rhododendronjord & mull samt lite av jorden på växtplatsen, fuktade innan och gjorde det som stod att läsa i instruktionsboken.

          Nu har de flesta grenarna dött och endast lite liv finns kvar - det märkliga är att alla buskar verkar ha samma problem och de få grenar som lever kvar vetter alla åt samma väderstreck - mot väster. Mot den 'döda' sidan, alltså öster ut finns en rad med lövträd av olika sort.

          Kan någon hjälpa mig med hur jag kan försöka få igång dessa plantor?



           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-05-2018, 09:48
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Dessa buskar är felplanterade, man kan aldrig gräva en liten grop i befintlig jord, fylla den med en påse Rhododendronjord och plantera, det är det i särklass sämsta sättet att plantera en Rhododendron, då har man åstadkommit en damm. Dessutom ser jag skymten av markduk, ligger den under eller över busken vet jag inte men båda är lika förkastligt. De nyplanterade buskarna är dessutom övervuxna med ogräs.

          Det som kan ha hänt är att planteringsgropen under höst och vinter blivit fylld med vatten som frusit och när vårsolen börjar bränna sitter tjälen kvar i den blöta planteringen när växterna börjar vegetera, tjältorkan dödar alltid städsegröna växter.

          Rhododendron skall ha fuktig, syrerik och fluffig jord som är väldränerad. I en liten grop når rötterna snabbt ut i omgivningen och då drabbas busken av kloros, alltså näringsbrist.

          Planteringsstället måste vara mycket större, fylld med torv, grus, kompost och R. jord. Ogräset måste hållas väck men med rensning och inte med markduk.

          Lyft upp dina plantor, gör rejäla planteringsbäddar med rätt innehåll, klipp bort de döda grenarna.
           
          Citera
          steffo100
          Inlägg 10-05-2018, 10:36
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 92
          Medlem sedan:
          26-05-2009
          Medlem nr: 23 702



          Hej,
          Tusen tack för din input och hjälp - jag hoppas jag kan få ordning på plantorna:)

          Det finns ingen markduk närvarande i planteringen, har bara använt det under singel och liknande.
          Hålet jag grävde var nånstans runt 50X50 (aif grävde jag inte mindre och minst 2-3X storleken på krukan) och planteringsjorden var r-jord blandad med torv (från blomsterlandet).
          Jag är lite tveksam till tjältorka eftersom växterna började få problem innan första frosten så jag antar att det är något annat som är galet.

          Ogräset visste jag inte spelade in så det åker bort i det snaraste samt döda grenar klipps bort smile.gif
          Tycker heller inte näringsbrist skulle kunna göra så stor skada på mindre än ett år men jag kan inte mycket om detta ämne..

          Jag vattnade ganska kraftigt efter planteringen - var det rätt eller fel?
          Är det inte märkligt att alla växter har problem på samma sida?

           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-05-2018, 11:46
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (steffo100 @ 10-05-2018, 11:36) *
          Hej,
          Tusen tack för din input och hjälp - jag hoppas jag kan få ordning på plantorna:)

          Det finns ingen markduk närvarande i planteringen, har bara använt det under singel och liknande.
          Hålet jag grävde var nånstans runt 50X50 (aif grävde jag inte mindre och minst 2-3X storleken på krukan) och planteringsjorden var r-jord blandad med torv (från blomsterlandet).
          Jag är lite tveksam till tjältorka eftersom växterna började få problem innan första frosten så jag antar att det är något annat som är galet.

          Ogräset visste jag inte spelade in så det åker bort i det snaraste samt döda grenar klipps bort smile.gif
          Tycker heller inte näringsbrist skulle kunna göra så stor skada på mindre än ett år men jag kan inte mycket om detta ämne..

          Jag vattnade ganska kraftigt efter planteringen - var det rätt eller fel?
          Är det inte märkligt att alla växter har problem på samma sida?


          Nej, det är ingen näringsbrist i de gröna bladen ännu men det blir om rötterna växer in i omgivande jord som har ett högre pH värde. Bladen gulnar, först i bladspetsen medans bladnerverna förbli gröna.

          Man bör ha ren torv för att jorden skall hålla sig sur och porös, inte torvmull som är något annat.

          Att växterna har problem på samma sida tycker jag tyder på att det är från det hållet solen bränner på som värst och därför tolkar jag det som tjältorka.

          Jag vet att det felaktiga rådet ges ofta att man skall vattna, vattna och vattna Rhododendron på hösten. Det är ett bra sätt att ta död på plantorna. Rhododendron skall ha väldigt syrerik jord, vattensjuk jord lider brist på syre. Rhododendron skall ha en fuktig växtplats, aldrig blöt.

          Torven man blandar i planteringen skall vara grov, inte sådan man strör till hästarna med. Den är dålig, hårt förmultnad torv som snabbt sjunker ihop. För att hålla god dränering blandar man i grus i rabatten, inte på botten enbart för då blir det en vattensamling där.
           
          Citera
          steffo100
          Inlägg 13-05-2018, 17:46
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 92
          Medlem sedan:
          26-05-2009
          Medlem nr: 23 702



          Hej - Tusen tack för dina utförliga tips!

          Jag har tagit tag i det hela och grävt om i helgen!
          Hoppas det blir bättre nu!

          Igen tusen tack smile.gif
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-05-2018, 18:39
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Lycka till med dina buskar, de är väl värda att fjäska lite för!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 13:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon