Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > köpa god citrussort?, Av de citrussorter som finns att köpa, vilka är goda?
          Saphire
          Inlägg 15-03-2016, 14:36
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          07-05-2011
          Medlem nr: 43 825



          För en tid sedan köpte jag en liten citronplanta mest för att prova. Den verkar trivas och jag funderar på att köpa fler sorter. Jag vill inte så frö då det tar så lång tid att få frukt, utan jag vill köpa en planta med frukt på från affären.

          Jag har bara plats för en planta till och undrar om någon av de som normalt säljs på plantmarknader även ger goda frukter??
           
          Citera
          Purpose
          Inlägg 13-05-2016, 06:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem sedan:
          21-11-2014
          Medlem nr: 81 009



          De mindre sorterna brukar vara goda; mandariner, etc. Jag har tyvärr inget tips på vad man kan köpa dem. smile.gif

          Jag undrar dock hur frön från citrusplantor fungerar. Är det som med tomater att man får samma frukt som fröna kommer från, eller är det som med äpplen där det är helt slumpmässigt vilken slags äpplen som dyker upp?


          --------------------
          "Everything must have a purpose?" asked God. "Certainly," said man. "Then I leave it to you to think of one for all this," said God. And He went away. ― Kurt Vonnegut, Cat's Cradle.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-05-2016, 06:28
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          När det gäller citrus är det som med äpplen du vet inte vilken typ av frukt du får när du frösår.

          Tyvärr inga tips på sorter ofta så står det ju inte vilken namnsort det är.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 13-05-2016, 13:35
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Kalamondin sägs ofta vara den mest lättskötta, med störst chans att få frukt. Smakar lite surt men ger härlig marmelad.
           
          Citera
          Parkdufa
          Inlägg 02-06-2016, 19:50
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem sedan:
          17-01-2016
          Medlem nr: 82 968



          Har en calamondin, frukten smakar oerhört surt. Mycket surare än citron. Tror mer på att använda skalet i bakning som pomerans skal. Har inte provat det dock. Blommorna blir frukt utan pollinering och när man öppnar frukten så har ofta kärnorna i den börjat att gro. De färdiggrodda fröna blir plantor. Oklart därefter om det blir frukt på dem, vi har inte kommit så långt ännu. Men de är väldigt fina och blommorna luktar gott. Enkel att vinterförvara, min stod inne hela vintern i värmen och fick både blommor och frukt.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 07:52
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon