Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skärpning, var och vart
          majle
          Inlägg 25-07-2021, 18:40
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          08-07-2005
          Medlem nr: 6 147



          Nu är det dags att vi skärper oss och beskriver i klar svenska vad vi gör. I detta forum tycker jag att vi ska använda korrekta uttryck.

          1. Lär dig att skilja på att plantera och att så. Ett frö sår du och en planta planterar du!!! Hur svårt kan det vara?

          2. Det är också skillnad på att kratta och att räfsa. Om du krattar använder du en kratta som man kan föra fram och tillbaka för att bearbeta jorden innan du sår. Räfsar gör man med t.ex. en lövräfsa och då drar du hela tiden räfsan mot dig och samlar ihop det du vill samla. Ganska otroligt att kratta löv.

          3. Var och vart. Det heter "VAR har du köpt....! Annars får du säga "Vart har du ÅKT för att köpa...."? Snälla, jag blir så förvillad av er inkorrekta svenska.

          Själv har jag en sambo som är invandrare och tom han reagerar på att vi svenskar är så slarviga med vårt språk.

           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-07-2021, 20:20
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Tycker du att det har varit mycket slarv med de orden här på sistone?
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 29-07-2021, 20:04
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          Det är inte så lätt alla gånger med språket, så som jag själv har problem med att bokstäverna ibland bråkar med mej,sedan är ju många invandrare och då är det inte alltid så lätt med nyanserna i vårat språk,språket är ju dessutom föränderligt så som ungdomarna säjer grymt, vilket för mej är elakt men för ungdomarna betyder bra.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          silos
          Inlägg 10-08-2021, 16:21
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Viktigast är väl att man förstår och fattar man inte kan man ju fråga!
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 23-08-2021, 23:54
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det går trender i språket hela tiden och nya modeord dyker upp. Ibland försvinner de och ibland blir de en etablerad del av svenska språket som tex "vart", som tom mitt barnbarn 3,5 år använde i den nya betydelsen "vart befinner du dig ?"
          Ett nytt ord som spritt sig väldigt mycket är "ja men", som används mycket vid intervjuer av kvinnliga idrottare. Det började med att en kvinnlig elitåkare på skidor använde "ja men" upp till 20 ggr vid varje intervju, sen har spridit sig vidare.
          En ny trend som jag tycker är irriterande är att använda fel tidsform på det andra verbet tex "börjat gjort" i stället för "börjat göra" osv.
          Men här på odlaforumet tycker jag det är hyfsat språkbruk och om det smyger in någon kråka ibland beror det oftast på att man inte kontrolläser, innan man skickar inlägget.

          Redigerat av Mjärden: 23-08-2021, 23:56
           
          Citera
          Blomtanten
          Inlägg 05-09-2021, 13:15
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          05-09-2021
          Medlem nr: 95 324



          Stämmer att grammatiken slirar ibland, men

          ... kan du berätta var bladen byter namn till löv på sin resa genom luften ner i backen????

          Svenska språket är inte alltid så lätt. Tror inte det slarvas, man vet helt enkelt inte. Det viktiga är väl att vi kan förstå varandra.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 10-09-2021, 20:03
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Blomtanten @ 05-09-2021, 14:15) *
          Stämmer att grammatiken slirar ibland, men

          ... kan du berätta var bladen byter namn till löv på sin resa genom luften ner i backen????

          Svenska språket är inte alltid så lätt. Tror inte det slarvas, man vet helt enkelt inte. Det viktiga är väl att vi kan förstå varandra.

          Det var en mycket intressant iakttagelse; Mitt förslag är att så länge de sitter kvar på trädet är det blad och i samma stund som de släpper från trädet blir det löv. Det heter ju "löven faller" och "träden har fällt sina blad"
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 11-09-2021, 10:09
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (Mjärden @ 10-09-2021, 21:03) *
          Det var en mycket intressant iakttagelse; Mitt förslag är att så länge de sitter kvar på trädet är det blad och i samma stund som de släpper från trädet blir det löv. Det heter ju "löven faller" och "träden har fällt sina blad"


          Fast stämmer det? nu när vi har höst, så ändrar ju ju löven på träden färg,inte säger man att bladen ändrar färg? och det gäller ju bara lövträd.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 06:28
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon