Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Beskära kärlekspelargonsstickling?, Stickling planterad hösten 2016, beskära nu?
          smalandstos
          Inlägg 18-03-2017, 10:27
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem sedan:
          10-08-2010
          Medlem nr: 32 941



          Hej!

          Jag är nybörjare på pelargoner. Jag testade i höstas att ta en stickling från en kärlekspelargon som jag hade. Den rotade sig fint och har överlevt vintern inomhus. Nu är den lite gänglig och jag undrar om jag kanske behöver beskära den. Hur mycket kan jag i så fall ta? Växten är 24 cm hög. Bifogad fil  Ka_rlekspelargon.jpg ( 246.54k ) Antal nedladdningar: 20


          Jag har även en stickling tagen från samma tid från en annan pelargon som heter Caliente pink (årets pelargon 2016). Även den sticklingen överlevde, men den är inte lika gänglig. Behöver den ändå beskäras? Växten är 10 cm hög. Bifogad fil  Pelargon_Caliente_pink.jpg ( 195.99k ) Antal nedladdningar: 12


          Behöver jag plantera om dom snart tror ni? Är pelargonjord att föredra eller tycker de om annan jord?

          Tack på förhand!
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Trampendal
          Inlägg 19-03-2017, 03:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          Ta av den långa ungefär på mitten (ovanför "fnaset") då får du också en ny stickling.
          Den lilla behöver inte beskäras.
          Du behöver inte ha pelargonjord, vanlig krukväxtjord funkar utmärkt.
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 19-03-2017, 10:16