Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Beskära kärlekspelargonsstickling?, Stickling planterad hösten 2016, beskära nu?
          smalandstos
          Inlägg 18-03-2017, 10:27
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem sedan:
          10-08-2010
          Medlem nr: 32 941



          Hej!

          Jag är nybörjare på pelargoner. Jag testade i höstas att ta en stickling från en kärlekspelargon som jag hade. Den rotade sig fint och har överlevt vintern inomhus. Nu är den lite gänglig och jag undrar om jag kanske behöver beskära den. Hur mycket kan jag i så fall ta? Växten är 24 cm hög. Bifogad fil  Ka_rlekspelargon.jpg ( 246.54k ) Antal nedladdningar: 20


          Jag har även en stickling tagen från samma tid från en annan pelargon som heter Caliente pink (årets pelargon 2016). Även den sticklingen överlevde, men den är inte lika gänglig. Behöver den ändå beskäras? Växten är 10 cm hög. Bifogad fil  Pelargon_Caliente_pink.jpg ( 195.99k ) Antal nedladdningar: 12


          Behöver jag plantera om dom snart tror ni? Är pelargonjord att föredra eller tycker de om annan jord?

          Tack på förhand!
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Trampendal
          Inlägg 19-03-2017, 03:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem sedan:
          02-05-2007
          Medlem nr: 10 112



          Ta av den långa ungefär på mitten (ovanför "fnaset") då får du också en ny stickling.
          Den lilla behöver inte beskäras.
          Du behöver inte ha pelargonjord, vanlig krukväxtjord funkar utmärkt.
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 19-03-2017, 10:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Jag säger som Trampendal. Den lilla ser fin ut så låt den vara.
          Den stora är alldeles för rankig. Det ser ut som det kommer ett nytt skott ungefär på mitten, vänster sida. Klipp ovanför det. Ta bort de fula bladen på nedre halvan. Du skulle kunna klippa längre ner, men den är ju inte så hög så hälften är ok. Det kommer sannolikt att bryta fler nya skott på den delen som bli kvar. Nya skott kommer i vecket precis ovanför ett blad så din planta kan bli tätare och inte bara en stjälk.

          En bra jord och näring under sommaren blir bra. Specialjord behövs sällan.


          Du kan prova att sätta toppen som en ny stickling, inte hela rankan utan den övre delen. Klipp sticklingen precis under ett bladpar och bryt/skär av de bladen som växer där. Du kan även ta av några av de nedersta bladen. De 2-3 översta räcker att ha kvar. Nu är ju inte detta en klass A-stickling eftersom den är klen, men den kan ändå växa till sig bra. När den börjar växa så kan du toppa den några gånger innan den blir för hög, så kan den också bli lite tätare. Toppa alltid ovanför ett bladveck, det är där nya skott kommer.
          Man kan sätta sticklingar i vatten eller direkt i jord. Jag tycker det sista är bäst. Du kan sätta den i vanlig jord i en liten kruka (det räcker med sådana som miniväxter säljs i). Jorden ska bara vara knappt fuktig annars ruttnar sticklingen. När du ser att det kommer rötter i botten av minikrukan är det dags att plantera i större kruka och normal vattning.
           
          Citera
          smalandstos
          Inlägg 19-03-2017, 13:35
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem sedan:
          10-08-2010
          Medlem nr: 32 941



          Tack så mycket för era svar! thanks.gif Jag ska testa att beskära plantan efter era råd. Kan ju testa och se om jag lyckas rota den nya sticklingen också. yes.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 20:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon