Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > När skördas jordärtskocka?
          LarsV
          Inlägg 02-09-2004, 17:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 196
          Medlem sedan:
          19-01-2003
          Medlem nr: 597



          I år har vi provat att sätta jordärtskocka. Det är en riktig prydnad i landet med sin frodighet och sitt högväxta sätt. Den står ganska blåsigt och är nu ca 1,5 m. Trots kraftig blåst har stått pall och växer fint.

          Men när ska man ta upp knölarna? Hur gör man? Jag har hört att man inte behöver bekymra sig för återväxten, eftersom "knölar" som ligger kvar rotar sig nästa år. Stämmer det?

          Tacksam för hjälp!

          / Lars
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-09-2004, 17:23
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag börjar skörda mina när frosten sveder blasten. Jag gräver upp de stora och slänger tillbaka de små, jordärtskockor dör inte ut i första taget så de lär komma tillbaka på våren.

          I södra sverige brukar man även kunna skörda tidigt på våren, knölarna håller bäst ifall de stannar i jorden de brukar inte gå att lagra som potatis men man kan göra exempelvis pureer och frysa in, av pureen kan man sedan göra soppa.


          Obs! Jordärtskockor innehåller inulin som är en nyttig sockerart men är man inte van vid det så kan man bli ganska gasig i magen.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          lilla mamma
          Inlägg 08-09-2004, 19:07
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem sedan:
          29-01-2003
          Medlem nr: 648



          superväxten.

          Jag har delat upp min stora klump i flera små.
          Tur det, jag fick något vitt planterat av myrorna på den stora platsen.
          Hela rötterna försvann och nederdelarna av stammarna var fulla med vita jordlöss sad.gif nej jag vet inte, men dog gjorde de.


          --------------------
          Det är skönt när allt är grönt
           
          Citera
          Maria R
          Inlägg 08-09-2004, 22:58
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 195
          Medlem sedan:
          16-08-2004
          Medlem nr: 4 290



          I Uppsala går det utmärkt att gräva upp knölarna på våren!
          Brukar koka soppa på dem. väldigt gott, men jobbigt att få bort leran från alla vindlingar i knölarna...

          Mina (vet ej sort) brukar bli omkring 2.5 meter höga, utmärkta vindskydd! Minsta lilla knöl som blir kvar i marken rotar sig och skjuter upp en ny livskraftig planta.

          Hälsningar Maria R
           
          Citera
          ettavgudsbarn
          Inlägg 01-11-2021, 22:57
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          18-08-2021
          Medlem nr: 95 227



          jag har bara gjort några försök under ett par år. och tagit upp på hösten, innan vintern. men av det jag smakade som blev av årets skörd i år, efter kokning, så var det ingen besk smak alls vad jag kommer ihåg.

          iaf så lär det nog vart mer än 10dubbling av det jag satte i jorden. testade på lite olika platser, och en av de totalt tiotals plantorna som gav bäst skörd var iaf där jag mest dumpat skit från skogen, löv och grenar. kanske inte ens slängde koskit där, men det får bli några test till innan det är värt att dra en slutsats.

          ganska säker på att det är värt att satsa på "hög grönskeväst" i början på säsongen iaf, mhja kväverikt skit typ urin eller så, då de får grövre stammar? specifikt om man använder som vindskydd

          en av plantorna som låg bra vindsäkert till lade sig dessutom ned tidigt på säsoingen, och det blev massa blommor på den stammen som lyste upp hela den upphöjda bädden jag hade gjort på baksidan och bredvid berget, säker 3x5m bädd.

          Redigerat av ettavgudsbarn: 01-11-2021, 23:02
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 09:43
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon