Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kan Funkia ta över i trädgården?, Någon som hört talas om att Funkia måste tuktas??
          Mikada
          Inlägg 23-08-2018, 13:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          12-06-2016
          Medlem nr: 83 913



          Hej

          Har en bekant som säger att han måste tukta sin Funkia, för att den inte ska ta över i trädgården.
          Likadant säger hans dotter.

          Jag bor granne med en herrgård, där det finns 72 olika plantor Funkia i rabatterna
          och där behöver inte Funkia tuktas och dom sprider sig inte ut i gräsmattorna.

          Tycker det låter konstigt att dom ska behöva tuktas.

          Tacksam för svar
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-08-2018, 15:31
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Funkia tar inte över i trädgården som ogräsliknande växter gör. Däremot blir själva plantan större med åren och behöver delas med viss regelbundenhet. Det bedömer man själv när man tycker den blivit för stor

          Jag tycker funkia är en av de mest användbara växter man kan ha i en trädgård. Jag har nog bortåt hundratal olika funkior, allt från de små miniatyrerna till den största av dem alla `Empress Wu´ Jag är inte så fokuserad vid enbart blommor så funkia är en perfekt växt för mig. De dekorativa bladen är ju vackra under hela säsongen ända tills frosten tar dem.

          Är det en stor funkia så bör man självklart ge den plats så den har utrymme och inte täcker sina grannar med de vackra bladen.

          Det är enkelt att dela en planta, tidig vår när knopparna börjar synas och jorden är fuktig är den bästa tiden. Bara sätt en grep under plantan och den kommer upp. Dela sedan resten i lämplig storlek. Klarar sig fint i kruka under vintern.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 00:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon