Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svarta tomater?
          Anna-Maj
          Inlägg 02-07-2010, 19:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          02-08-2007
          Medlem nr: 11 818



          Vi byggde växthus förra våren så nu är det andra sommaren på gång med växthus yahoo.gif Tyvärr har jag något problem med tomaterna. De blir svarta undertill, även paprikorna hade förra sommaren svarta fläckar. Tomaterna blir även detta år svarta undertill, inte alla men en hel del, hur det blir med paprikorna i år vet jag inte ännu. Jag har läst att det kan bero på flera olika orsaker. I våras kalkade jag och så har jag vattnat med tomatgödning så de borde ha fått alla näringsämnen de behöver. Jag har automatisk bevattning som droppar vart efter jorden torkar (Tropf Blumat) så bevattningen är jämn, växthuset är 54 m2 stort (med automatiska fönsteröppnare och dörrar i båda kortändarna) så temperaturen borde vara jämnare än i de flesta växthus. Någon med erfarenhet av detta? Jag vet inte rikitigt vad jag skall hitta på att prova för att få friska tomater.


          --------------------
          "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara att han har lite ludd i ena örat."
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-07-2010, 21:41
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Sök på pistillröta så kan du hitta en hel del, det är även sortberoende så man kan testa att odla andra sorter ifall man har gjort allt annat som det tipsas om. Körsbärstomater tycker jag ex. brukar få mindre pistillröta än tomatsorter med större frukter.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Grönberg
          Inlägg 03-07-2010, 15:00
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem sedan:
          08-05-2008
          Medlem nr: 15 902



          skippa automatbevattningen, vattna med kanna när det blir torrt.


          --------------------
           
          Citera
          Anna-Maj
          Inlägg 03-07-2010, 17:43
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem sedan:
          02-08-2007
          Medlem nr: 11 818



          Tackar för svaren. Jag börjar tro att det är bevattningen det beror på. Jag skall pröva att vattna med vattenkanna förutom automatbevattningen. Utan automatbevattningen skulle nog allt i växthuset dö eftersom vi har två småbarn och mjölkkor. Skall även prova att gödsla mera med tomat gödselmedlet. Hoppas det blir bra för det är så gott med tomater att sätta i maten på vintern också.

          Redigerat av Anna-Maj: 03-07-2010, 17:44


          --------------------
          "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara att han har lite ludd i ena örat."
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 02-05-2024, 07:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon