Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Köpt villa - vad är det jag har i trädgården och vad gör jag
          Batongdoktorn
          Inlägg 10-04-2023, 12:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          10-04-2023
          Medlem nr: 97 565



          Hej! Jag har precis köpt ett hus med en liten trädgård. Jag har ingen koll på trädgårdsväxter alls men tänkte att det väl vore vettigt att lära sig nu!

          Det finns en pallkrage och lite annat och jag har ingen aning om ifall detta är något jag kan spara eller vad jag ska rensa ut. Behöver grundläggande hjälp med andra ord. Jag har tagit bilder som kanske kan guida lite.

          Bild 1 - är detta bara att dra upp med rötterna eller kan det bli något? Ser ytterst tragiskt ut BILD 1


          Bild 2 - pallkrage och kruka med jordgubbar kanske? Kan det blir något? Ska jag klippa/rensa något? BILD 2


          Bild 3 - är det här ens något eller kan jag bara plantera något direkt och rycka upp physalisen? BILD 3


          Bild 4 - är det här något som kan väckas till liv eller är dagarna räknade? BILD 4


          Bild 5 - något som ser oerhört dött ut, som kanske blir en buske? BILD 5

          Tacksam för all hjälp!

          Redigerat av Batongdoktorn: 10-04-2023, 12:55
           
          Citera
          rattugglan
          Inlägg 10-04-2023, 13:39
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          22-06-2022
          Medlem nr: 96 610



          Bild 1: Möjligen en pion. En perenn som kommer år efter år. Skär av det döda några cm ovanför marken så kommer det nytt.
          Bild 2: Jordgubbe i krukan, förmodligen smultron bredvid. Samma här, skär bort allt brunt.
          Bild 3: "Physalisen" är frökapslar. Kommer inte på vad växten heter eller om den är perenn, men skär av det bruna och vänta några veckor och se om det kommer nytt. I övrigt på bilden några smultronplantor och en maskros.
          Bild 4: En hårt åtgången Rhododendron. Går att rädda, inga problem. Googla hur man tar hand om dem. Till höger kommer det (förmodligen) pingst eller påskliljor.
          Bild 5: Schersmin i bakgrunden. Oklart vad det är längst fram, nån slags Spirea möjligen. Lever säkert, vänta några veckor och se.

          Lycka till smile.gif

          Redigerat av rattugglan: 10-04-2023, 13:44
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-04-2023, 18:19
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Gör inte för mycket i början, rensa inte ut något förrän våren kommit igång ordentligt så att du kan se vad som lever och är dött
           
          Citera
          Batongdoktorn
          Inlägg 14-04-2023, 08:17
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          10-04-2023
          Medlem nr: 97 565



          CITAT (rattugglan @ 10-04-2023, 14:39) *
          Bild 1: Möjligen en pion. En perenn som kommer år efter år. Skär av det döda några cm ovanför marken så kommer det nytt.
          Bild 2: Jordgubbe i krukan, förmodligen smultron bredvid. Samma här, skär bort allt brunt.
          Bild 3: "Physalisen" är frökapslar. Kommer inte på vad växten heter eller om den är perenn, men skär av det bruna och vänta några veckor och se om det kommer nytt. I övrigt på bilden några smultronplantor och en maskros.
          Bild 4: En hårt åtgången Rhododendron. Går att rädda, inga problem. Googla hur man tar hand om dem. Till höger kommer det (förmodligen) pingst eller påskliljor.
          Bild 5: Schersmin i bakgrunden. Oklart vad det är längst fram, nån slags Spirea möjligen. Lever säkert, vänta några veckor och se.

          Lycka till smile.gif


          Tack så mycket för utförligt svar! Om jag inte orkar göra något åt Rhododendronen, gör jag bäst i att klippa av den och det kommer kanske något nytt eller är ett alternativ att bara dra upp den och plantera något annat där?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-04-2023, 10:33
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Vi har en rhododendron-expert på forumet, vi får se om hon dyker upp och ser detta. Men jag har förstått att de är känsliga för fel jord, den måste vara både lucker, fuktighetshållande samt kemiskt sur för att de skall växa bra.
           
          Citera
          rattugglan
          Inlägg 14-04-2023, 11:07
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          22-06-2022
          Medlem nr: 96 610



          CITAT (Batongdoktorn @ 14-04-2023, 09:17) *
          Tack så mycket för utförligt svar! Om jag inte orkar göra något åt Rhododendronen, gör jag bäst i att klippa av den och det kommer kanske något nytt eller är ett alternativ att bara dra upp den och plantera något annat där?


          Ville du inte lära dig? I så fall får du nog försöka orka, för det kommer inte vara sista gången du stöter på växter med problem som behöver åtgärdas. Rhododendron är dessutom en väldigt tacksam växt för nybörjare då den är rätt okänslig. Jag skulle börja med att städa upp den, ta bort allt visset på plantan och marken runtom. Sedan mylla ner lite naturgödsel samt kaffesump. Om några år kommer du med stor sannolikt vara stolt över resultatet av ditt arbete samt känna en djupare samhörighet och respekt för både den specifika plantan men också för trädgården/naturen i helhet.

          Materiallista:
          - Naturgödsel på säck (30-40kr på byggvaruhusen). Använd typ 1/4-del.
          - Kaffesump, ca 1L
          - Sekatör. Funkar med en för under hundralappen


          Alternativt gräv upp den och ersätt med färdiga växter.
           
          Citera
          August
          Inlägg 14-04-2023, 13:56
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Din rododendron är troligen placerad på ett ställe där den lätt torkar. Jag tycker i alla fall att det mest liknar torkskador. Jorden till rododendron skall innehålla mycket mullämnen. Då håller den kvar fukten utan att bli för blöt. Särskilt viktigt är det om rododendronen står i ett solutsatt läge. Då kan också behöva vattna flitigt. Enklast är nog ändå att flytta den till ett mera skuggigt läge. Inte helskugga. Det går ofta ut över blomningen även om busken klarar sig bra i skugga. Ett ställe där exempelvis ett träd skuggar lite mitt på dagen. Svårt att ge förslag utan att vara på platsen.
          Rododendron är annars en buske som är mycket lätt att flytta då den har ett väl sammanhållet rotsystem. Så liten som den här busken är går det lätt. Någon stor och tung rotklump behöver du inte släpa på. Det är lite svårt att ha en uppfattning om sort. Det finns tusentals. Eftersom busken är så misshandlad har den säkert inte i dagsläget något sorttypiskt utseende. Den har ett antal blomknoppar så du får säkert blommor som kan underlätta identifiering.
          Jag vill helt avråda från att gödsla rododendron med naturgödsel. Rododendron behöver inte mycket gödsel. I synnerhet inte om den är i så dålig tillväxt som den här busken. Ingen gödsel i år. Använd året till att snygga till den genom att ta bort allt dött. Vad som är dött får du avvakta lite innan du avgör. Du får stå ut med att den ser lite risig ut ett tag framöver. När du sedan kanske nästa år ger den lite gödsel så skall det vara snabbverkande. Rododendron har en kort tillväxtperiod strax efter blomningen och då gödslar man. Det finns särskild rododendrongödsel att köpa men jag rekommenderar vanlig Blå korn. En liten näve utspritt på en kvadratmeter runt busken. Naturgödsel är långtidsverkande och kan medföra att det blir för dålig avmogning på hösten. Det påverkar vinterhärdigheten.
          Jordförbättring sker bäst med halvt nedbruten kompost men jag gissar att du inte har mycket av det. Ogödslad torvmull är en ersättning. Helst så grovriven som möjligt men det som säljs på påse är ofta finrivet. Det kan duga men får du tag i en säck med grov barkmull så blanda i det också. Mullas ned i det översta jordlagret.
          När blommorna slagit ut kan du skicka en bild. Kanske kan jag ge dig lite mera tips om sort och hur du kan förvänta dig att den växer.
          Jag tycker absolut att du skall bevara din rododendron. Den är inte körd och de flesta rododendronsorter är lätta att förnya genom beskärning.
           
          Citera
          Batongdoktorn
          Inlägg 23-04-2023, 09:55
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          10-04-2023
          Medlem nr: 97 565



          Tack så mycket för väl utförliga svar. Jag valde tyvärr att gräva upp den. Har aldrig varit särskilt förtjust i rhododendron och kände att denna pjäs gav hela trädgården ett deppigt intryck.

          Jag har en växt till som jag inte vet vad jag ska göra med. Är detta. Något som ska klippas ner? BILD
           
          Citera
          rattugglan
          Inlägg 25-04-2023, 18:15
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          22-06-2022
          Medlem nr: 96 610



          CITAT (Batongdoktorn @ 23-04-2023, 10:55) *
          Tack så mycket för väl utförliga svar. Jag valde tyvärr att gräva upp den. Har aldrig varit särskilt förtjust i rhododendron och kände att denna pjäs gav hela trädgården ett deppigt intryck.

          Jag har en växt till som jag inte vet vad jag ska göra med. Är detta. Något som ska klippas ner? BILD

          Nej, men den ska heller inte klippas rakt av som vaktmästarn som bodde där innan dig gjort. Vet inte vad det är för nåt, bukettspirea möjligen, vild gissning.
           
          Citera
          Batongdoktorn
          Inlägg 25-04-2023, 20:27
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          10-04-2023
          Medlem nr: 97 565



          CITAT (rattugglan @ 25-04-2023, 19:15) *
          Nej, men den ska heller inte klippas rakt av som vaktmästarn som bodde där innan dig gjort. Vet inte vad det är för nåt, bukettspirea möjligen, vild gissning.


          Tack, jag väntar och ser!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 09:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon