Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Larver i träd!, Vita larver äter upp mitt träd
          Rumla
          Inlägg 25-04-2023, 22:04
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          25-04-2023
          Medlem nr: 97 643



          Hej alla vänliga!

          I min trädgård har jag ett ganska stort träd, som såg lite mossigt och gammalt ut när vi flyttade in i vårt hus för två år sedan. Förra sommaren lät vi en arborist beskära trädet, och det har till vår stora glädje tagit sig fint och skjutit nya skott från kronan. Jag är osäker på vad det är för träd, försökt bildgoogla men inte fått fram något vettigt.

          Igår gjorde jag dock en fruktansvärd upptäckt – trädet har blivit ansatt av larver. Mitt på trädet där en gren suttit för längesedan, är nu ett hål fyllt med vad jag gissar är spån. Små små runda bitar. Jag grävde i hålet med en pinne och ut föll fem larver, tjocka vita sådana, mellan drygt 1-3 cm. Som en skräckfilm! Dessa verkar ha gjort gångar nerifrån trädet och uppåt i det. Har tittat på bilder av trädet från förra sommaren och på dessa finns/syns inget hål vid den avkapade grenen. För tydlighet är det här alltså en gren som kapats av för längesedan, inte av arboristen förra sommaren.

          Jag tycker väldigt mycket om det här trädet, men jag behöver hjälp att veta om vi bör ta ner det, eller om det går att behandla det så att larverna försvinner. Jag är också rädd att larverna sprider sig till andra träd i trädgården. Någon som har erfarenhet av larver inuti träd? Vad gör man? Ska jag tänka logiskt förstår jag att larverna urholkar trädet och att det på sikt riskerar att rasa, men kanske vet någon om det finns möjlighet att ändå rädda det och stoppa larvernas framfart.

          Tacksam för all hjälp och alla råd!
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-04-2023, 07:55
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Skojar du?

          Om inte så är det du behöver hjälp med en grundläggande kunskap om ekosystem, det vi alla, djur, växter och människor lever av. Alla träd har larver som i sin tur har djur som lever av dem för så fungerar naturen. Sätt upp en fågelholk eller flera så gör du nytta samtidigt som du får medhjälpare.

          https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/...ystem.1597.html
           
          Citera
          rattugglan
          Inlägg 26-04-2023, 08:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          22-06-2022
          Medlem nr: 96 610



          Låter som en rötskada vid den avkapade grenen som någon filur tyckt vara ett lämpligt ställe att lägga ägg på. Tvivlar starkt på att larverna grävt gångar från marknivå och upp. Kan du lägga upp några bilder? Gärna hur det såg ut innan också.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-04-2023, 19:21
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Som sagt, larverna lever i första hand av redan död ved. Det finns insekter som lever i levande ved också, men i ditt fall handlar det nog om rötskada efter en bortkapad gren. Larverna följer den döda veden inuti trädet och det kommer så småningom bli ihåligt. Men det kan vara så att hackspettar hackar sig in genom levande ved för att ta larver i död ved innanför, och då blir det ju nya skador som så småningom kommer börja ruttna. Ser detta ofta på tex. sälg, som är ett ganska kortlivat träd som ofta ruttnar i veden och har larver som lever inuti. Det är en av anledningarna till att de är så viktiga i naturen.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 10:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon