Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Råkade klippa vår avenbokshäck nu i maj.. :(
          missae
          Inlägg 19-05-2023, 09:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          18-05-2023
          Medlem nr: 97 768



          Hej!

          Jag vet inte varför men fick för mig att man kan klippa Avenbok nu i maj (mitt dumma nöt) så klippte igår.

          Den är typ 3 år gammal så klippte mest toppen på några av plantorna då de blivit mycket högre än bambu pinnarna och börjar bli sneda och även några grenar som stack väldigt långt ut.

          Den bredaste stammen jag klippte högst upp har jag bifogat en bild på.

          Jag sov knappt i natt för läste på efteråt om hur länge de blöder och hur lätt det är med svampangrepp. sad.gif

          Finns det NÅGOT man kan göra för att minimera svampangrepp - typ spraya nåt på toppen som inte svampar gillar (exempelvis diskmedel blandat med vatten), sätta silvertejp på toppen, eller vad som helst..

          Har sån ångest över vad jag har gjort! sad.gif

          Tack på förhand!
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Screen_Shot_2023_05_19_at_10.58.22_am.jpg ( 30.5k ) Antal nedladdningar: 1
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-05-2023, 17:57
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Nej, ingen diskmedel eller silvertejp, allt du gör förvärrar situationen. Låt det vara och hoppas på det bästa - att buskarna klarar det själva.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 19-05-2023, 18:19
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Vi klippte vår avenbokshäck på bostadsföreningens arbetsdag i söndags, och har gjort så under de trettio år jag bott här. Inga problem. Och det där med att avenbok inte växer på höjden stämmer inte heller. För många år sen kapade vi allt i brösthöjd, men nu är den ändå tre meter…
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-05-2023, 19:35
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Problemet med svampangrepp är störst på stora kapytor, alltså om man tar bort grova grenar. De där små kvistarna på bilden kan man kapa när man vill på året, trädet klarar av att hantera det. Problemet med att beskära nu är snarare att trädet förlorar en massa löv som kostat mycket energi att producera, men som ännu inte hunnit ge något tillbaka. Man bromsar alltså tillväxten lite, men det finns ju gott om löv kvar så buskarna återhämtar sig. Och blödning, det är värst under vårvintern och inget stort problem nu på senvåren, början av sommaren.

          Det där med att avenbok slutar växa på höjden är nog delvis sant. Jag har provat på friväxande plantor och de reagerar ungefär som alla andra träd, de översta kvarvarande grenarna bilar nya toppar. Men de viker inte av rakt uppåt, utan snarare i 45 graders vinkel. Det går förstås att fixa på olika sätt men det är lättare att låta topparna vara. Likaledes sägs det att avenbok hanterar beskärning mycket bra, men det är också delvis sant. Beskär man så bildar de en massa nya skott, vilket är bra för häckväxter, men det är inte bra för friväxande träd. Påståendet förutsätter alltså att avenboken används till häck, vilket iofs. också sker med 99% av alla avenbokar som planteras.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 07:44
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon