Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > trädgårdsdamm underhåll, jag blir ruinerad om jag fortsätter någon vecka till ....
          rosalind
          Inlägg 16-08-2012, 21:55
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          16-08-2012
          Medlem nr: 76 872



          hej Leif,
          Jag har en trädgårdsdamm på 6000 liter vatten, med 10 guldfiskar. Jag har fram till idag köpt ponds grejer. har rätt dammduk, rätt filterstorlek och pump, rätt storlek på syrepumpar, och en dammsugare att göra rent botten med (säger detta eftersom alla affärs-försäljare av ponds preparat frågar detta först innan dom ger mig svar på vilket preparat jag skall ha - sedan säger dom att jag är lika dum som alla andra fisk-ägare som ej förstår att en damm skall vara skitig och ha mörkt vatten för det tycker fiskarna om. Ponds broschyrer är svårlästa och därför frågar jag expediter som ny fisk-ägare och känner mig väldigt dum. Jag har också frågat Pond vad deras produkter innehåller (eftersom jag förstår kemiska saker bättre än deras beskrivningar av hur jag skall använda preparaten) och fått till svar att det får jag inte veta, jag behöver bara veta att jag skall använda det eller det medlet och inte fråga mer.

          Snälla snälla Leif du som är expert på trädgårdsdammar och fiskar, hjälp mig jag håller på att bli tokig och är på väg att ta bort dammen -alltså slängat dom 50.000 kronor det kostat hittills för dammen i sjön om du förstår vad jag menar. jag tycker jag blir skinnad på pengar för medel för att ha klart vatten i dammen.

          Är det verklilgen så dyrt att sköta dammen, finns det inga medel på marknaden som inte kostar "skjortan"
          Jag är verkligen förtjust i fiskarna och vill verkligen ha kvar dammen, men min ekonomi är i botten efter den här sommarens skötsel....... och är det för mycket begärt att få veta vad preparaten innehåller så att jag förstår vad jag gör- och vad jag ger fiskarna. (jag är mycket medveten om vad jag äter och vilket gödsel jag väljer för att leva miljöriktigt) hjälp mig fort för jag står på avsatsen till att slänga allt slit och alla pengar jag satsat ...

          Rosalind
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 17-08-2012, 02:42
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          .Hej

          Vem vill en trädgårdsdamm måste betala för det. vanligtvis finns det special anställer i butiker besvara alla frågor som kommer, så har de ansvar på deras svar.

          Obs

          Du kan hitta saker på Blocket, Sök på hela Sverige, om hittar dem på långt bort
          Be dem att skicka saker på posten.

          H.Bassam





          Redigerat av Bassam: 17-08-2012, 02:58
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 17-08-2012, 07:15
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Alla som har fisk i dammen vill nog ha klart vatten och det finns förstås knep som inte kostar skjortan. Det gäller bara att lära sig dem!
          Du komer säkert få massor med råd här om balans i dammen och bakteriekultur i filtret och vattenbyten och allt det där, men mitt tips är att du lär dig mer genom klubbar eller forum. Jag har själv koi och hänger på detta forum: http://koigalen.egetforum.se/index.html (tror man måste registrera sig för att gå in, men man behöver inte vara medlem i klubben) och här: http://www.koiclubsweden.se/

          Koi smutsar ned i vattnet med än guldfisk och man har dem ofta i dammar utan växter, kanske mer rätt i "bassänger" än "trädgårdsdamm", men problemet med klart vatten är det samma. Bli inte förskräkt av hur "proffsigt" det verkar, många har en liten damm med lite fisk och vill bara få det att fungera. Du är inte ensam! Och tappa inte sugen, det går att få till!


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          addo
          Inlägg 17-08-2012, 08:36
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Du kan börja spara pengar genom att strunta i att hälla preparat i dammen.
          Byt ca 10% vatten i veckan och håll botten ren med din dammsugare så är vattenkvaliteten inget problem. Så tillvida du har lagom mycket fisk och ett tillräckligt stort filter.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-08-2012, 13:00
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Byt INTE Vatten!!
          har svarat dej i din andra tråd.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          addo
          Inlägg 17-08-2012, 14:26
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Det är klart man ska byta vatten om man har fisk. Däremot ska man göra lika stora vattenbyten varje gång (undvik stora vattenbyten utan kör på 10-20%) och med jämna mellanrum. Byter man och rensar sällan så hamnar dammen i obalans, men om man sköter dammen kontinuerligt så blir skötseln en faktor bland andra som bestämmer var näringsnivåerna hamnar i slutändan.

          Kerstin varför tycker du inte man ska byta vatten?
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-08-2012, 15:22
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Därför att nya damm ägare luras att tro att de ska byta ut allt! vatten-en avdunstningsprocent per 2 v period kan vara en hel del procent då fyller man på vatten.Ingen byter vatten i naturliga dammar heller..

          Jag tycker att byterman 10 % eller mindre kan det väl vara okey men ge dammen en chans att etablera en naturlig miljö gör man inte genom vattenbyten


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 17-08-2012, 15:35
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Fast när det dunstar så är det bara rent vatten som dunstar - inte ämnen lösta i vattnet. Poängen med att byta en del är att få bort näringsämnen och salter som man inte får bort när man bara fyller på, då blir vattnet mer och bemängt med dem istället.

          Och ute i naturen skulle det inte bo så mycket fisk på så liten vattenmängd man har i dammen, det är därför det så lätt blir obalans. Det är inte rätt att jämföra en konstgjord vattensamling med en naturlig, för det är helt olika förhållanden.

          Jag tror inte du behöver köpa så mycket tillsatser så att du inte har råd, det låter galet. Det gäller bara att du kommer på VAD som är fel och vad du ska göra för att få rätsida på det hela. Håll ut!


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          varghem
          Inlägg 17-08-2012, 18:51
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem sedan:
          05-06-2009
          Medlem nr: 23 954



          vad jag inte riktigt förstår är vad som har kostat 50 000 kronor
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-08-2012, 19:53
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Nej inte jag heller ?
          En stor damm är ju lättare att ha än en liten
          Fö så får man ju hålla det antal fiskar som är lämpligt till dammens storlek..och till skillnad mot andra efterstävar jag precis det.En naturlig tjärn, med fiskar grodor paddor ödlor och många insekter som trollsländor.med en naturlig balans mellan näringsupptag och näringsutsläpp
          Mörkt men klart vatten-och det har jag.Min damm fylls vart år med 3 m smält snö.Förövrigt jag gör inga vattenbyten alls.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Mony
          Inlägg 20-08-2012, 09:20
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem sedan:
          24-06-2009
          Medlem nr: 24 388



          Det är nog också skillnad på konstjorda dammar eftersom vattnet inte renas av den kringliggande jord/sanden utan man stoppar det naturliga flödet med en balja eller dammduk.

          Jag har dock ett vattenfall med stenar och grus + pump så mitt vatten är väldigt bra. Jag låter också precis som Kerstin botten vara mer eller mindre som den blir. Min damm har väldigt bra balans och sköter sig själv.


          --------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se
           
          Citera
          mollys_matte
          Inlägg 02-10-2012, 18:43
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 381
          Medlem sedan:
          08-01-2005
          Medlem nr: 4 843



          Måste också tipsa om koigalen-forumet. Många duktiga där.

          Nästan allt vi har i vår anläggning (pumpar, filter, foder, tillbehör) och de flesta fiskarna har vi skaffat hos http://www.emges.se/
          Iår har vattnet i dammen varit superfint, men då har filtert varit igång hela förra sommaren och hela vintern i innerförvaringen så det har inte varit total nystart för filterbakterierna.
          Sambon byter ca 10-20% vatten ungefär 1gg i veckan och då rengör han också filtret.
          Vi har kanske 7 stora koi och ett antal små däri.
          Ge inte upp, och använd inte massa preparat utan låt dammen få gå in sig!

          har du växter i den?
          Det har inte vi, då våra fiskar bara skulle böka runt dem och förstöra och då blir det skitigt. Säger sambon.. fast jag vill ha näckrosor men får inte, men är ju hans damm egentligen så innocent.gif


          --------------------
          www.guppys.se
          Svenska GuppySällskapet
          Forum-Nybörjarinfo-Genetik
           
          Citera
          ThereseTT
          Inlägg 09-10-2012, 21:28
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem sedan:
          14-05-2008
          Medlem nr: 16 085



          Hej,

          I det här laget har du väl fått igång din damm?

          Vi har precis börjat flytta in våra koi till garaget. För här i Dalarna blir det bottenfryset så dom får gå i tankar i garaget.

          Du får gärna gå in på vår hemsida och fråga oss om det är något du vill få tips om.

          Som sagt koiforumet finns också. Men nu förtiden så ska man ha värsta anläggningar :-) om man frågar.
          Vi har byggt ett eget reningsverk som fungerar klockrent.

          Ha en skön höst och lycka till!



          --------------------
          Therese & Christian
          www.koigarden.se
           
          Citera
          rosalind
          Inlägg 10-10-2012, 06:52
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          16-08-2012
          Medlem nr: 76 872



          CITAT (ThereseTT @ 09-10-2012, 22:28) *
          Hej,

          I det här laget har du väl fått igång din damm?

          Vi har precis börjat flytta in våra koi till garaget. För här i Dalarna blir det bottenfryset så dom får gå i tankar i garaget.

          Du får gärna gå in på vår hemsida och fråga oss om det är något du vill få tips om.

          Som sagt koiforumet finns också. Men nu förtiden så ska man ha värsta anläggningar :-) om man frågar.
          Vi har byggt ett eget reningsverk som fungerar klockrent.

          Ha en skön höst och lycka till!

           
          Citera
          rosalind
          Inlägg 10-10-2012, 07:08
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          16-08-2012
          Medlem nr: 76 872



          Tack alla ni som har varit så vänliga så vänliga och svarat mig på min fråga angående preparat i dammen. Jag har tagit till mig allt ni skrivit och kännt in vad som är rätt för mig- och jag har förstått att inte ha i några preparat alls var lösningen för mig. Nu är vattnet klart och guldfiskarna gul comet som jag har ser ut att må bra och bli större och större.

          Jag bytte nästan allt vatten, ej det i djuphålan och en liten bit upp till kranvatten. Halva dammen fyllde jag, sedan har det regnat och fyllt dammen till brädden. Nu skall jag dammsuga dammen litet grann - det är bara litet som behöver dammsugas på botten, innan jag sätter dit vintersakerna för dom är ju kallvattenfiskar och skall vara ute vintertid.

          Jag rekommenderar verkligen alla med damm att lyssna på sitt inre om något känns fel och ställa frågor till andra som har damm vad dom varit med om. känns det fel är det fel att göra det man tänkt "tex köpa preparat för massvis med pengar som försäljarna rekommenderar och hälla i dammen - gör man det får man verkligen problem--- jag kan inte nog säga hur tacksam jag är för era råd i den här spalten som svar på min fråga- jag älskar mina fiskar och älskar att sitta vid dammen och titta på dom varje dag
          och prata med dom. kan idag inte tänka mig att vara utan dom.

          Rosalind






           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 22-05-2024, 06:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon