Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          19 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Regeringsbildningen?
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-12-2018, 19:43
          Länk hit: #101


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Frågan är nog vad som var ett skambud, C:s kravlista till S var ganska långt under midjan. Ett litet pluttparti försöker bestämma.

          Redigerat av Gossen Ruda: 04-12-2018, 19:44


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 05-12-2018, 00:47
          Länk hit: #102


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Som väljare måste jag kunna lita på att röstar jag rött, så får jag en röd politik och röstar jag blått så blir det en blå politik. Det som nu riskerar att ske att man blandar ihop färgerna och det slutar med en grå och trist färg.
          Ang att bilda regering får vi inte glömma bort att Jonas Sjöstedt vill ha ett ord med i leken, tror inte att han sväljer en alltför lång högersväng av Löfven.
          Jag hoppas på extraval och om S klart markerar vad vi går miste om med en allianspolitik och lovar att skärpa till migrationspolitiken tror jag de kan komma en bra bit över 30 % i extravalet.
          I valrörelsen var det sjukvården och hur SD skulle hållas utanför som dominerade medan övriga frågor kom i skymundan - borde gå att ändra på i extravalet.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-12-2018, 20:20
          Länk hit: #103


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Kan C och FP verkligen räknas som blå då? Jag minns inte ens vilken färg de brukar märkas med men om det är blå så måste det vara ljusblått i såna fall.

          Tragiskt att dagens omröstning i riksdagen sköts på framtiden, de blir ju aldrig färdiga med detta krånglandet. Någon gissade att vi nog inte kommer ha någon regering innan jul. Menar du denna jul eller nästa, undrar jag då.
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 05-12-2018, 20:51
          Länk hit: #104


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Mjärden skrev: Som väljare måste jag kunna lita på att röstar jag rött, så får jag en röd politik ....
          Tänk om det vore så lätt ...
          Nu röstar jag på en politik och då får jag jädrar anamma den politiken. Basta!



          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-12-2018, 20:55
          Länk hit: #105


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (johnny_j @ 05-12-2018, 20:51) *
          Mjärden skrev: Som väljare måste jag kunna lita på att röstar jag rött, så får jag en röd politik ....
          Tänk om det vore så lätt ...
          Nu röstar jag på en politik och då får jag jädrar anamma den politiken. Basta!
          Det var väl inte riktigt så han menade men det är en intressant tanke. Man kunde få välja mellan ett antal olika steg på skalan välfärd<--->skattetryck. Väljer man att betala mindre skatt får man heller inte fri sjukvård, titta på SVT och och köpa subventionerade tågbiljetter. Skulle tro att detta ledde till en avsevärt blåare politik i landet, och otaliga snyftartiklar i media om folk som valt låg skatt och sedan, helt oväntat, blivit sjuka.
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 05-12-2018, 21:17
          Länk hit: #106


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Huggorm skrev: välja mellan ett antal olika steg på skalan välfärd<--->skattetryck

          Det är en realitet i dagens samhälle: Pensionen. Många människor har inget val utan får acceptera att pensionen baseras på deras genomsnittliga lönenivå. En del jobbar svart utan att förstå vad det innebär för deras pension ... förrän den ska tas ut .. sad.gif
          Också ett val.

          Tycker idén om valfrihet är bra men det får aldrig gå så långt att om man blir sjuk så blir man utelämnad. Samhället ska alltid ta hand om sina medborgare fullt ut.

          Redigerat av johnny_j: 05-12-2018, 21:26


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-12-2018, 21:19
          Länk hit: #107


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Vad skall vara frivilligt då, som inte redan är det?
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 05-12-2018, 21:28
          Länk hit: #108


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Ingenting idag. Du föreslog: Man kunde få välja mellan ett antal olika steg på skalan välfärd<--->skattetryck.


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 05-12-2018, 21:36
          Länk hit: #109


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Jag gillar Mjärdens filosofi. Om man röstar ska det ge resultat. Jag skulle vilja se Leif GW Person som statsminister i det nya partiet Ett Klokt Sverige

          Vad säger ni?

          Redigerat av johnny_j: 05-12-2018, 21:40


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-12-2018, 06:13
          Länk hit: #110


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag gillar också GW men jag vet inte om han skulle bli lika bra statsminister som kriminolog eller författare... Å andra sidan vore det kul att se honom tillsammans med omvärldens presidenter och andra storheter
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 06-12-2018, 20:12
          Länk hit: #111


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Precis, GW är inte statsmannamässig men han skulle definitivt få alla statsmän på hans nivå om det gavs tillfälle!

          Redigerat av johnny_j: 06-12-2018, 20:21


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 08-12-2018, 01:29
          Länk hit: #112


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (johnny_j @ 05-12-2018, 20:51) *
          Mjärden skrev: Som väljare måste jag kunna lita på att röstar jag rött, så får jag en röd politik ....
          Tänk om det vore så lätt ...
          Nu röstar jag på en politik och då får jag jädrar anamma den politiken. Basta!

          Jag menar så här; Löfven, som jag annars tycker är hyvens bra karl, sade före valet att om det krävdes skulle han gå över blockgränsen för att söka stöd för en regering, men han talade inte om att slopad hyresreglering, ändrade turordningsregler, sänkta ingångslöner m m skulle kunna komma upp på agendan, ty då hade S förlorat många väljare.
          Mitt förtroende för Socialdemokratin hänger på vad som blir utgången av förhandlingarna med C o L, blir det stora eftergifter och en högersväng tappar jag förtroendet. Blir resultatet i stället att han får ner C och L på mattan och de tvingas till stora eftergifter får S fortsatt stort förtroende. Jag väntar med spänning på resultatet på måndag och förhoppningen är att C-L är skjutna i sank. Men turbulensen är inte slut där, då M tänker lägga fram en egen budget och utmana övergångsbudgeten, så det är en spännande vecka som väntar.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-12-2018, 06:55
          Länk hit: #113


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jo, det blir intressant. Även om nu inte någon regering är klar så kanske C + L röstar på S:s budget för att hålla frågan öppen. Blir det inga röster från C + L vinner M men då kanske S struntar i att bilda regering. Lite rävspel.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-12-2018, 08:59
          Länk hit: #114


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Mjärden @ 08-12-2018, 01:29) *
          Jag menar så här; Löfven, som jag annars tycker är hyvens bra karl, sade före valet att om det krävdes skulle han gå över blockgränsen för att söka stöd för en regering, men han talade inte om att slopad hyresreglering, ändrade turordningsregler, sänkta ingångslöner m m skulle kunna komma upp på agendan, ty då hade S förlorat många väljare.
          Mitt förtroende för Socialdemokratin hänger på vad som blir utgången av förhandlingarna med C o L, blir det stora eftergifter och en högersväng tappar jag förtroendet. Blir resultatet i stället att han får ner C och L på mattan och de tvingas till stora eftergifter får S fortsatt stort förtroende. Jag väntar med spänning på resultatet på måndag och förhoppningen är att C-L är skjutna i sank. Men turbulensen är inte slut där, då M tänker lägga fram en egen budget och utmana övergångsbudgeten, så det är en spännande vecka som väntar.
          C och L kan inte sälja sig billigt, de skulle förlora massor av väljare. Och i förlängningen skulle de knappt finnas kvar efter nästa val, och då skulle S inte ha någon att samarbeta med då så det ligger i allas intresse att det blir en välavvägd kompromiss. Frågan är bara om det går att få till en sådan, risken är att det blir en hel mandatperiod av missnöje från båda sidor.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2018, 15:27
          Länk hit: #115


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Då sprack regeringförhandlingen mellan S och C, inte direkt förvånande med de kraven och ultimatumet som C lade fram. Med 8-9 % av väljarna bakom sig går det inte att kräva för mycket. Då återstår väl bara för C att söka sig till SD.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 10-12-2018, 17:56
          Länk hit: #116


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Vad skönt att det sprack, nu håller jag tummarna för nyval ! Vinnare; Stefan Löfven går ur det här med flaggan i topp och Annie Löövs Centern verkar ha fått kalla fötter.
          Det var tur för Löfven verkar ha gått ganska långt. Värnskatten hade inte gjort så mycket om den slopats (fast V hade nog haft svårt att smälta det), men om han släppt på stoppet för anhöriginvandringen hade nog gjort att invandringen skjutit fart en bra bit över årets dryga 100000 invandrare (106000 enl Migrationsverkets statistik för årets första 10 månader)
          Nu verkar det som att M-KD-budgeten går igenom och då blir det knepigt med en socialdemokratisk regering som skall regera på en borgerlig budget.
          Frågan är om bollen rullas tillbaka till Kristersson eller om inga nya försök görs och inriktningen blir nyval dvs övergångsregering med M-budget fram till nyvalet. rtfm.gif

          Redigerat av Mjärden: 10-12-2018, 18:26
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2018, 18:48
          Länk hit: #117


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag ser nog inte fram mot ett nyval, bara en massa besvär och kostnader. Kan bara hoppas att väljarna straffar L och C. Egentligen borde det kunnat gå att enas nu men eftersom flera partier anser att regeringsbildningen är en huggsexa så står vi där vi står. Lööfet har storhetsvansinne.

          Redigerat av Gossen Ruda: 10-12-2018, 18:48


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-12-2018, 20:01
          Länk hit: #118


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Hur lång tid tar det att genomföra ett nyval? Om det bestäms denna vecka, kan vi räkna med det innan påsk?

          Men vi behöver ju ingen regering, de hittar på tillräckligt mycket dumheter i alla fall. Idag signerade våra politiker, som vi inte valt, FN:s kontroversiella migrationsavtal. Det kan innebära migrationsströmmar som får den 2015 att blekna i jämförelse.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 10-12-2018, 22:42
          Länk hit: #119


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Då har du inte tagit reda på vad den överenskommelsen innebär. Det har inget med flyktingpolitik att göra...
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-12-2018, 06:00
          Länk hit: #120


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Bengalow @ 10-12-2018, 22:42) *
          Då har du inte tagit reda på vad den överenskommelsen innebär. Det har inget med flyktingpolitik att göra...
          Jag skrev inget om flyktingar, jag skrev om migration...
           
          Citera

          19 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 05:53
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon