Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Insynsskydd på berg
          peter_mikael
          Inlägg 28-06-2020, 11:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          07-02-2016
          Medlem nr: 83 026



          Hej

          Jag har en befintlig scherzminbuske på tomten. Jag vill skapa ett insynsskydd i anslutning till den på 7-8 meter. De första 4-5 metrarna (i anslutning till scherzminen) är det jord och de sista 2-3 är det rent berg.

          Jag vill ha en snabbväxande, lättskött och helst vintergrön häck som fungerar att plantera på tunt jordlager.

          1. Har ni förslag på häck jag borde välja?
          2. När på året borde jag plantera?
          3. Hur gör jag för att kunna plantera häcken där det är berg resp tunt jordlager? Någon form av låda
          4. Om det inte funkar med höck finns något annat!alternativ?

          På bilderna visar det röda strecket var jag vill plantera insynsskyddet.

          Med vänlig hälsning,


          Peter
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  22C9A7D8_6DDD_43E2_B8F5_8D2DFF014A9C.jpeg ( 137.68k ) Antal nedladdningar: 3
          Bifogad fil  BA6A0F75_10F4_4867_B8CB_C26AB22072C5.jpeg ( 140.89k ) Antal nedladdningar: 3
          Bifogad fil  6B9ED166_9216_4AB4_8B16_4A5EEE838653.jpeg ( 137.68k ) Antal nedladdningar: 1
          Bifogad fil  6AF79244_AC65_46A7_B486_FAE906285BE8.jpeg ( 147.87k ) Antal nedladdningar: 1
          Bifogad fil  D3EBD55D_A038_491C_8836_75B5CDDAB979.jpeg ( 124.07k ) Antal nedladdningar: 4
           
           
          Citera
          Kakaduan
          Inlägg 02-07-2020, 14:29
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 787
          Medlem sedan:
          28-01-2004
          Medlem nr: 2 733



          Halloj Peter!

          Blir nog svårt - om det vore jag skulle jag nog tänka om och försöka hitta på något helt annat... Även om du får på ett lager jord på berget blir det ändå tunt. Det vatten som faller på jorden kommer att rinna igenom ner över berget och inte stanna kvar i jorden (som det ser ut på bilderna). Risken är överhängande att det bara blir en radda förtorkade plantor.

          Jag skulle försöka göra någon variant med stenmur/stängsel/spaljéer (kanske en budgetfråga och det blir ju lite jobb att borra i berget för fästena) istället och sedan kanske se om det går att plantera någon klätterväxt längre bort där det finns jord och sedan jobba lite på att leda den vidare till spaljén (eller vad du nu väljer). Kanske det går att göra större lådor längs spaljén där du kan plantera klängväxterna - då får du lite djupare jord som kan behålla vattnet bättre? Indisk skogsklematis, rådhusvin, klätterhortensia är ju växter som klättrar jättelångt. Kanske vin (vindruvor) skulle gilla att klättra i det soliga läget?

          Byggvaruhusen har färdiga sektioner insynsskydd/spaljéer som kanske skulle kunna funka - de skymmer ju hela året runt dessutom.

          Kakaduan



           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 03:43
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon