Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > amaryllis!
          Fny
          Inlägg 08-10-2009, 13:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem sedan:
          11-05-2009
          Medlem nr: 23 163



          weee, nu har jag fått mina amaryllisar som jag beställde för evigheter sen, en san remo och en annan som jag tror hette piccolo eller nåt liknande... små röda blommor... biggrin.gif nån som har erfarenhet av dessa?

          Det här blir första gången jag planterar amaryllislökar så jag e lite nervös att göra fel... nu när jag tänker efter så har ju faktiskt inte haft amaryllis alls! När brukar man vilja få dem att blomma? Det tar väl ca 8 veckor från plantering till blomning, så då är det väl dax att plantera redan nu, eller vad tycker ni?


          --------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4
           
          Citera
          Amaryllis
          Inlägg 08-10-2009, 17:42
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          02-10-2008
          Medlem nr: 19 230



          Ropade någon på mig? ninja.gif
          amaryllis blommar allt från 6 - 12 månader efter plantering. Desto varmare, desto snabbare tillväxt. Har du bråttom att få dem att blomma till jul (är det det du vill?), ställ dem varmt alltså. Är de dock för tidiga, ställ dem svalt så länge så att blomningen försenas.
           
          Citera
          Fny
          Inlägg 08-10-2009, 18:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem sedan:
          11-05-2009
          Medlem nr: 23 163



          Tack Amaryllis! (diggar ditt namn...)


          --------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 08-10-2009, 20:10
          Länk hit: #4


          Gäster






          CITAT (Amaryllis @ 08-10-2009, 18:42) *
          Ropade någon på mig? ninja.gif
          amaryllis blommar allt från 6 - 12 månader efter plantering. Desto varmare, desto snabbare tillväxt. Har du bråttom att få dem att blomma till jul (är det det du vill?), ställ dem varmt alltså. Är de dock för tidiga, ställ dem svalt så länge så att blomningen försenas.


          men inte 6-12 månader väl? Eller? confused.gif
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-10-2009, 20:15
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          6-12 veckor kan jag köpa....


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Fny
          Inlägg 09-10-2009, 07:02
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem sedan:
          11-05-2009
          Medlem nr: 23 163



          Jag var visst så ouppmärksam att jag uppfattade det som veckor fast jag läste månader!


          --------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4
           
          Citera
          Amaryllis
          Inlägg 13-10-2009, 19:06
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          02-10-2008
          Medlem nr: 19 230



          Menade självklart 6-12 veckor tummenupp.gif
          Har tyvärr två dåliga erfarenheter när det gäller amaryllisar just från lök. Planterade en gång en lök för väldigt många år sedan. Och då kom bara blad upp så jag slängde saken. Förra året ville jag prova igen när jag hittade billiga, men stora lökar - och samma sak hände igen!
          Brukar bara köpa färdigdrivna varje år som jag sparar från år till år. Hoppas du får bättre lycka!

          Redigerat av Amaryllis: 13-10-2009, 19:09
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 13-10-2009, 19:45
          Länk hit: #8


          Gäster






          Jag beställde ju mina igår så jag får vänta lite på det goda. Jag hoppas att det blir något iallafall, för jag har inte provat förut, men min väninna har köpt en lök varje höst i säkert 20 års tid och fått lyckat resultat. Men sen slänger hon dem efter blomningen, men det tänker inte jag göra. Jag har en som jag sparat från förra julen, den står på vila nu, vi får väl se om det blir något av den till våren....
           
          Citera
          RitRat
          Inlägg 13-10-2009, 20:01
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem sedan:
          22-04-2009
          Medlem nr: 22 570



          CITAT (Fny @ 08-10-2009, 14:09) *
          När brukar man vilja få dem att blomma?


          De flesta brukar vilja få dem i blom till jul. Men eftersom de är ganska oberäkneliga, så har jag totalt struntat i när de blommar. De är jättefina närsomhelst som de behagar slå ut sina underbara klockor. Jag har haft blommande amaryllisar såväl i oktober som juni! Även till jul förstås. Lika fina alltid! Råkar de blomma sommartid med mycket ljus, blir ju blomstänglarna korta och kompakta.


          --------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.
           
          Citera
          vårälskare
          Inlägg 16-10-2009, 10:08
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem sedan:
          10-03-2009
          Medlem nr: 21 541



          Jag håller med, jag blir lika glad över amaryllis som blommar även om det är sommar.
          Här en bild på en av mina som blommade i somras.Bifogad fil  P9120001.JPG ( 36.34k ) Antal nedladdningar: 23
           
          Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 16-10-2009, 10:09
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem sedan:
          24-05-2004
          Medlem nr: 3 702



          CITAT (RitRat @ 13-10-2009, 21:01) *
          De flesta brukar vilja få dem i blom till jul. Men eftersom de är ganska oberäkneliga, så har jag totalt struntat i när de blommar. De är jättefina närsomhelst som de behagar slå ut sina underbara klockor. Jag har haft blommande amaryllisar såväl i oktober som juni! Även till jul förstås. Lika fina alltid! Råkar de blomma sommartid med mycket ljus, blir ju blomstänglarna korta och kompakta.



          Just precis så!
          Vilken lyx det är att kunna hämta in en blommande Amaryllis lite då & då!
          Ja, jag "hämtar in" mina eftersom de står i gäststugan tills de får knoppar (på sommaren utomhus).
          I år beställde jag 1st 'Rapido' och 1st 'Splash' från Odla. Det har blivit som en tradition att beställa ett par stycken därifrån varje år.





          --------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 19-10-2009, 12:00
          Länk hit: #12


          Gäster






          Tjohoooooo! Paketet med mina och Wilmers lökar har kommit! Fast jag hinner inte hämta det förrän imorgon. IIIIIIHH VAD KUL!!!!!!!!!!!!!! crazy.gif yahoo.gif
           
          Citera
          Wilmer
          Inlägg 19-10-2009, 15:55
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem sedan:
          04-11-2003
          Medlem nr: 2 529



          bravo.gif


          --------------------

          Killerq Mini Wrigg.jpg

           
          Citera
          Esther_B
          Inlägg 19-10-2009, 17:49
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          23-08-2008
          Medlem nr: 18 510



          Hörde ni hur det lät i dag? *VRAAAAAAAAAAAAAAAAAK*. Esther var i blomsterlandet i dag och där sålde man Amaryllislökar (White Peacock och Red Lion) för 10:- STYCK!
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 19-10-2009, 19:00
          Länk hit: #15


          Gäster






          Det kom reklam från dito kedja idag, en rabattkupong på lökar för 19.90
          wub.gif Fast jag är nog nöjd med de jag köpte... Men man vet aldrig, kanske köpa nån till jobbet? smile.gif
           
          Citera
          Olle A
          Inlägg 19-10-2009, 21:45
          Länk hit: #16


          Gäster






          Ett tips är annars att åka på STA-mötet i Uddevalla den 15/11. Jag kan inte lova något, men förr har de haft så gott om amaryllislökar som lotterivinster på novembermötena att man knappast har blivit utan om man har tagit några lotter. Däremot kan jag utlova ett intressant föredrag om nya och ovanliga perenner.

          Olle
           
          Citera
          pibe02
          Inlägg 24-10-2009, 12:15
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem sedan:
          07-05-2008
          Medlem nr: 15 900



          Hej
          Blev så nyfiken när ni säger att ni sparar era Amaryllisar, hur gör ni? De skall vissna ner har jag förstått och sen då?
          Mvh
          Pia
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-10-2009, 12:28
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (pibe02 @ 24-10-2009, 13:15) *
          Hej
          Blev så nyfiken när ni säger att ni sparar era Amaryllisar, hur gör ni? De skall vissna ner har jag förstått och sen då?
          Mvh
          Pia


          så här odlar JAG mina (men det finns många sätt att odla dom på och inget är fel)

          Våren - Efter frostrisken är förbi placerar jag ut dom, sätter dom först i skuggan 2-3v sedan soligare och tillslut där jag vill ha dom. jag har mina i syd/öst och det trivs dom bra med. men även i söder och i väst funkar. när dom börjar att växa ger jag dom näring. det blir ca 3-4gånger i månaden från maj till okt.

          Sommaren - ger dom vatten när det behövs dock är det bra att låta dom torka ut, har dom rätt jord så tål dom regnet annars kan man sätta dom skyddat från regn under dom värsta perioderna. sätt lökarna så att dom är skyddat från sniglar. typ högt upp på hyllor eller bord ifrån väggar och träd.

          Höst - sluta att ge näring och ev vattna lite om det är torrt. löken växer i omfång när det är svalt. och bladtillväxten sker i varmt väder dvs under sommaren. den kyliga perioden under hösten gör att amaryllisen blommar. innan frosten kommer tar jag in samtliga, ev tar jag ut dom igen vid mildperioder.

          Vinter - när det sedan blir för kallt så tas dom in, nu har jag (man) 3 alt

          alt 1- antigen sätter man dom ljust i rumstemp (eller svalare) och vattnar dom lite och ev ger en liten skvätt näring då så kommer den börja blomma nu.

          alt 2 - eller så placerar man dom svalt och torrt tills man vill dom ska blomma (tar ca 1-2månader beroende sort att visa knopp) då tar man fram dom och gör som innan vattnar lite och ger lite näring och väntar på knopp. har man tat ur den ur krukan så planterar man löken som man ska.

          alt 3 - eller ett sista alt är att ha den/dom i vintervila tills våren kommer och man tar ut den direkt då blommar den ute under våren-sommaren.

          vill man så kan man plantera om den i feb-mars i ny jord som ska vara näringsrik men ändå lucker och luftig.

          köper du lökar nu och vill spara dessa så låter du dom blomma ut och klipper av stänglarna sedan så förvarar du dom antigen i rusmtemp eller svalt och torrt tills våren.

          man kan också odla dom inne åretrunt men då kan man få en oregelbunden blomning. inne är det ev torkperioder som ev styr den kommande blomningen.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 24-10-2009, 15:32
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Första problem träffa Amaryllis och liknade växter inom hus låg fuktighet så vi kan sätta en cup vatten bredvid dem.
          H:Bassam
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-10-2009, 15:33
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag har aldrig haft problem med amaryllis när det gäller torrluft. och har inte gjort nåt extra för den när det gäller luftfukt.
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 16:09
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon