Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hal sten
          sarhe1
          Inlägg 14-11-2009, 20:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          20-10-2009
          Medlem nr: 26 580



          En fånig fråga: vi har en sten utanför köksdörren. Denna blir alldeles hal på höst/vinter, när det är fuktigt ute. Jag har fått för mig att det är bra att skrubba av den med en borste. Tror ni man kan göra något mer, använda något miljövänligt medel av ngt slag?
          /Sara
           
          Citera
          RitRat
          Inlägg 14-11-2009, 21:04
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem sedan:
          22-04-2009
          Medlem nr: 22 570



          Sand?


          --------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 14-11-2009, 21:41
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Frågan är ju om den ska bevaras "ren". Stenar blir hala så fort det är lite våtare om ytan är slät.
          Man kan kanske hälla på något limliknande och sedan strö över ett tunt lager med sand som fastnar och gör ytan mindre hal. Det finns denna typen av kit att köpa och renovera betongtrappor med, i alla fall.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 14-11-2009, 21:46
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem sedan:
          25-03-2008
          Medlem nr: 14 814



          Du kanske kan sanda/grusa lite den här vintern.
          Sedan till sommaren kan du lägga på ett tunt lager betong och därefter strö över grus i typ storlek som kommunerna brukar ha att grusa halkiga vägar med.
           
          Citera
          RitRat
          Inlägg 14-11-2009, 21:52
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem sedan:
          22-04-2009
          Medlem nr: 22 570



          Men om man valt att ha en sten utanför köksdörren, är det säkert i dekorationssyfte. Stenen är fömodligen vacker att se på. Då är det ju inte möjligt att täcka den med betong.... Fast jag vet ju inte - sarhe1 får förklara :-)


          --------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 14-11-2009, 22:29
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          RitRat: Nä jag förstår det helt och hållet.

          Men tyvärr är det ju så att man får ibland välja mellan det estetiska och det praktiska - det går ju inte alltid hand i hand.

          Att skrubba den ren tror jag inte gör den mindre hal, i alla fall.

          Ojdå, såg inte att någon annan skrivit emellan, trodde det var mig du kommenterade, RitRat.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-11-2009, 23:47
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (Peztis @ 14-11-2009, 22:29) *
          ...Att skrubba den ren tror jag inte gör den mindre hal, i alla fall...

          Jo om det är alger eller mossa som gör den hal. Jag brukar skrapa med en grov metallborste, det hjälper.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          sarhe1
          Inlägg 15-11-2009, 08:02
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          20-10-2009
          Medlem nr: 26 580



          Det är en liten enkel stentrappa, i två steg. Jag vill ha kvar den som den är. Jag börjar med att skrubba bort algerna och mossan, så får vi se.

          Redigerat av sarhe1: 15-11-2009, 08:02
           
          Citera
          Monica B
          Inlägg 15-11-2009, 08:55
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem sedan:
          10-03-2009
          Medlem nr: 21 546



          Hala stenar är nästan alltid ett resultat av alg- eller mossbeläggning. Sten i sig (dvs rena stenar) är oftast inte hala. Stålborste är ju i och för sig ett redskap att få bort beläggningen på stenen men man skall också vara medveten om att det repar stenen och man därmed också påskyndar erosionen. Jag tycker nog att du skall använda något medel för att ta bort algerna men eftersom jag inte vet vad du har för sten i din trappa (kan bara gissa att det är granit eller gnejs du har eftersom det är den vanligaste stenen man använder i de sammanhangen) så kan jag inte säga vad du kan använda. Granit och gnejs är något mer "tåliga" än vad kalksten är men jag skulle ivarje fall inte rekommendera stålborste. Har du kalksten så bör du absolut inte skrubba med en stålborste alls. Kalksten är ett ganska mjukt material och repas direkt om man drar över ytan med t ex en stålborste. Kalksten är också ett s.k. sugande material och får lätt fläckar. Vi är väl en del som har bott i hus/lägenheter där man har marmorskivor till fönsterbänkar och har haft krukväxter i fönstret. Om man har varit oförsiktig när man vattnat och inte torkat upp vatten som runnit över eller dyl. så har det oftast bildats fula fläckar under krukorna, s.k. vattenfläckar och dessa går inte att göra någonting åt då fläckarna går djupt in i stenen.
          Jag har ingen aning om vad det finns för medel ute på marknaden för att ta bort alger på sten så jag föreslår att du vänder dig till en stenhuggare, han vet vad du kan använda för att få bort algerna.





          --------------------


           
          Citera
          sarhe1
          Inlägg 15-11-2009, 10:37
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          20-10-2009
          Medlem nr: 26 580



          Ha ha, ju mer man frågar, desto mer får man att tänka på. Jag vet inte alls vilken sten det är. Vanliga stenblock från en uppodlad åker, kanske. Min stenkunskap är tyvärr lika med noll. Tack för alla svar!
           
          Citera
          johannaelisabeth
          Inlägg 15-11-2009, 10:43
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem sedan:
          14-11-2009
          Medlem nr: 26 799



          Är det vanliga stenblock låter det som att det borde vara granit. Lite småprickig, vanlig svensk sten? blink.gif Det låter verkligen som att Monica B kan det där med stenar, men om du inte är alltför rädd om ytan kanske det är skönt att få bort algbeläggningarna med en stålborste? Det har jag provat förut med gott resultat, men jag tittade ju förstås inte heller så noga på ytan efteråt - de kanske blev jätteslitna! giggle.gif
           
          Citera
          Monica B
          Inlägg 15-11-2009, 11:48
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem sedan:
          10-03-2009
          Medlem nr: 21 546



          Jo, Johannaelisabet, jag är geolog. Den vanligaste sten man använder i trappor ute är ju granit och gnejs. Graniten är mycket riktigt som du säger, mer eller mindre småprickig i sitt utseende, gnejsen är lite mer "randig".




          --------------------


           
          Citera
          sarhe1
          Inlägg 15-11-2009, 14:46
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          20-10-2009
          Medlem nr: 26 580



          Nästa helg skall vi till stugan och då skall jag fingranska stenen :-)
           
          Citera
          Chamomille
          Inlägg 15-11-2009, 15:51
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem sedan:
          28-06-2007
          Medlem nr: 11 250



          Jag skulle ha provat med en vanlig skurborste. Alltså en sån som mormor använde när hon låg på alla 4 och skurade golven smile.gif

          Det gör jag också när jag skurar badrummet...

          Redigerat av Chamomille: 15-11-2009, 15:52


          --------------------
          Camilla zon 2-3

          Ett gott skratt förlänger munnen.

           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 15-11-2009, 22:35
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Jag tycker om du kan renovera och torka sten sedan kan du lägga stark silikon lim över och sedan kan du lägga små stenar ( 6 till 12 mm ), du ska lägga lite av dom på fin ligt .
          H:BASSAM
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 15-11-2009, 23:15
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          CITAT (Myosotis @ 14-11-2009, 23:47) *
          Jo om det är alger eller mossa som gör den hal. Jag brukar skrapa med en grov metallborste, det hjälper.

          Jo det finns en del lavar och alger som lever på sten som kan bli riktigt hala när de blir fuktiga. Man kan kika på stenen när den är fuktig om det syns några lavar/alger och försöka skrubba bort dom så gott det går. Lavar är lite problematiska för de kan bilda syror som löser upp stenens yta så de kan växa fast bättre på den ojämna ytan. Så de kan sitta riktigt hårt.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Monica B
          Inlägg 16-11-2009, 13:19
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem sedan:
          10-03-2009
          Medlem nr: 21 546



          Hmmm, Bassam. Jag kan inte rekommendera att använda silikon på sten. Silikon tränger in i stenen och därmed blir stenen förstörd. Sten är egentligen ett ganska ömtåligt material. Även om den är hård och är bra att använda vid olika byggnationer etc. så är den oftast mycket porös vilket gör att om man t ex lägger olja, silikon etc på stenen så tränger det ner på djupet och man får en ganska ful yta och fult utseende. Däremot kan man använda ett tunnt lager med klarlack på sten utan att det tränger ner.


          --------------------


           
          Citera
          johannaelisabeth
          Inlägg 16-11-2009, 22:42
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem sedan:
          14-11-2009
          Medlem nr: 26 799



          CITAT (Monica B @ 16-11-2009, 13:19) *
          Hmmm, Bassam. Jag kan inte rekommendera att använda silikon på sten. Silikon tränger in i stenen och därmed blir stenen förstörd. Sten är egentligen ett ganska ömtåligt material. Även om den är hård och är bra att använda vid olika byggnationer etc. så är den oftast mycket porös vilket gör att om man t ex lägger olja, silikon etc på stenen så tränger det ner på djupet och man får en ganska ful yta och fult utseende. Däremot kan man använda ett tunnt lager med klarlack på sten utan att det tränger ner.


          Wow, jag visste inte att sten var så ömtåligt! blink.gif Man lär sig verkligen något nytt varje dag, tack för kunskapen fru geolog! flirting.gif
           
          Citera
          Snöflinga
          Inlägg 21-11-2009, 18:43
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem sedan:
          01-08-2004
          Medlem nr: 4 203




          Annars kanske du kan lägga på någon form dörrmatta i naturmaterial under höst och vinter g.gif
           
          Citera
          sarhe1
          Inlägg 28-11-2009, 21:55
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem sedan:
          20-10-2009
          Medlem nr: 26 580



          Igår hällde jag mossborttagningsmedel på, och idag skrubbade jag med borste. Blev hur bra som helst!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 17:56
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon