Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Kolonilott - ser ut som en gräsmatta, Hur ska jag göra så att saker vill växa?
          ÄrKoskitBra?
          Inlägg 09-11-2020, 13:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem sedan:
          09-11-2020
          Medlem nr: 93 139



          Hallå alla odlare.

          Har fått tag i en odlingslott som ser ut som sju svåra år. Bifogar en bild på hur det ser ut. Mina frågar är många men jag börjar med att fundera på hur jag får det odlingsredo? Vad ska jag börja med? Jordfräs? Spadvända? Rensa? Ja som ni märker är jag inte särskilt påläst whist.gif

          Hade velat montera vitlök i backen i kälen kommer.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  kolonilott.jpg ( 381.34k ) Antal nedladdningar: 17
           
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Mjärden
          Inlägg 13-11-2020, 23:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag instämmer med Andersen att välja alternativ 1. Skär ut med vass spade och vänd torvorna upp och ner och låt dem ligga över vintern. Förhoppningsvis blir det tjäle, så att torvorna fryser sönder och går lättare att bearbeta och skaka ur jorden till våren. Du kommer inte ifrån arbetet med torvorna, men de är mer lättarbetade nästa år.

          Det finns ett annat alternativ och det är att göra hål i de vända torvorna och sätta potatis, fast lite beror på hur tjocka grästorvorna är, men det kan fungera som steg 1.

          Jag instämmer i varningen för jordfräs, om man inte vill skaffa sig ett långårigt arbete med att få bort kirskål, åkervinda och ev kvickrot. Jag tog över en lott för fyra år sedan och kämpar fortfarande med åkervindan och plockar fortfarande upp rötter under höstgrävningen. Skulle jag köra lotten med jordfräs skulle jag vara tillbaka på ruta ett.

          Redigerat av Mjärden: 13-11-2020, 23:03
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 06-05-2024, 07:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon