Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Barnsäker damm, Hur ska man göra
          Cecilia-08
          Inlägg 17-03-2003, 09:21
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 344



          Min damm på 15 x 15 m ska ha en djuphåla för näckrosor. I övrigt ska den vara 50-60 cm. Med 1 eller 2 stränder. Och mycket växtlighet runt om.
          Tack för tipset om armeringsnätet.
          Jag förstår bara inte hur man fäster det så att det ligger kvar 10cm under vatten ytan om något barn går ut på det. Man vill ju inte att dammduken går sönder. Finns det nåt smart sätt att få fast det?
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-03-2003, 16:07
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Ska kolla med dom hur dom gjorde med armeringen ....
          Över djuphålan är det väl bara att lägga den o förankra...men resten -återkommer
          K


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 17-03-2003, 17:07
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          Armeringsnät är ej gjorde för att ha i vatten, dom rostar och är alldeles för böjliga för att användas som beskrivits.
          Vidare så riskerar man att åka igenom med fötterna om man ger sig ut o går på det.
          Jag kan se framför mig barn som ser nätet o ger sig ut o går på det o sedan far igenom med fötterna.

          Sedan undar jag hur man ska lösa förankringen av nätet. ska bli intressant att få reda på hur man har gjort..


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-03-2003, 17:28
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Jodå det går att krångla till allt om man vill....
          I den här landsändan har vi armeringsnät i åtminstone 4 rutstorlekar och grovlek i övrigt-det ska vara små rutor-o grova


          Näten är en skyddsfaktor -inte avsett att gå på annat än för pjuttar på 20 -30 kg på extrema villovägar.
          Barn ska lära sig att simma när de fyllt fyra helst tidigare .
          Men olyckor händer väldigt snabbt med små hur uppmärksam man än är
          Rostar det under tiden man har småbarn får man köpa nytt -det är mycket billigt, 298 kr täcker ett lastbilsflak
          När barnen växt upp tar man bort nätet.
          Det är förankrat i 4 betongfundament med clip on märlor.
          betonggrisarna står på botten på torvblocksbitar -Ni sörlänningar har väl nåt annat ord , för såna betongkoner.laugh.gif
          Ytterkanten är utan piggar och slutar nån decimeter från dammkanten ...

          Har även sett en gjuten damm med nätet ingjutet i kanten ...mer opraktiskt kanske ..


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 17-03-2003, 17:33
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          CITAT (kerstin z5-6 @ 17-03-2003, 17:28)
          Jodå det går att krångla till allt om man vill....

          Ja förlåt då att jag lade mig i!
          Armeringsnät är gjorda för en viss sak. Jag vet bara vad näten är avsedda för, och jag vet vilka krav man ställer på barnsäkerhet.


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-03-2003, 17:39
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Då tycker jag att du ska komma med ett bättre förslag , om du sitter på nåt sånt laugh.gif
          Detta var endast ett sätt som jag vet att en barnfamilj prövat sleep.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Cecilia-08
          Inlägg 19-03-2003, 08:52
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem sedan:
          13-11-2002
          Medlem nr: 344



          Tack Kerstin för den jätte bra idén och den fina beskrivningen.
          Jag ska sätta betonggrisar och armeringsnät i min damm i vår/sommar.
          Jag tycker det var en kanon idé och det är absolut mer barnsäkert än att låta dammen stå öppen.

          /Cecilia
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-03-2003, 22:16
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Hoppas på bilder på arbetet då laugh.gif laugh.gif laugh.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Janne
          Inlägg 22-03-2003, 21:47
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 216



          Hej Cecilia!

          Jag har för mig att det finns regler för hur högt ett staket runt en damm skall vara för att det den skall vara barnsäker.Hör med ortens byggnadsnämnd för att var på den säkra sidan!
          mvh Janne
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 23-03-2003, 15:03
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          CITAT (kerstin z5-6 @ 17-03-2003, 17:39)
          Då tycker jag att du ska komma med ett bättre förslag , om du sitter på nåt sånt laugh.gif
          Detta var endast ett sätt som jag vet att en barnfamilj prövat sleep.gif

          Nej tack. Bara för att en har gjort lösning är den inte den bästa. Tänk själv hur det skulle fungera med armeringsnät.


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 24-03-2003, 22:19
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          De föräldrar jag talar om har nog "tänkt till"

          "Säkerhet

          Det finns bestämmelser om att dammar med vatten djupare än 20 cm skall vara inhägnade. Samtidigt bor många barn nära naturliga vattendrag, plaskdammar och fontäner med djupare vatten.

          Detta tar de skolor fasta på som har anlagt djupare dammar. Dammarna har svagt sluttande kanter och ordentligt markerad strandzon eller kant. Det får aldrig bli tvärt djupt.

          Det finns också exempel på uppbyggda dammar där det inte gått att gräva ner i marken. I dessa fall läggs ett armeringsgaller en bit under ytan som skydd. Upphöjda dammar kan bli en tillgång för rullstolsbundna barn. "





          slu -om dammar på skolgårdar


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Hans i Mälardale...
          Inlägg 25-03-2003, 20:13
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 322
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 55



          Är det möjligtvis någon som vet vad som gäller i Eskilstuna?
          Vart kan man ta reda på vad som gäller i ens egen kommun?

          PS. vill gärna ha svar fort. DS

          MvH


          --------------------
           
          Citera
          e_sedell
          Inlägg 25-03-2003, 20:34
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          kolla i tfn katalogen om du hittarnågot nr, sen är det bara att ringa ocks fråga. Det går nog fort, annars kanske det finns på deras hemsida...


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 25-03-2003, 20:43
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          Oavsett vad SLU skriver så håller jag inte med om att det är bra att använda armeringsnät i barnsäkerhetssyfte.
          Jag kan skriva en hel uppsats mot nät men:
          • Armeringsnät är ej gjorda för att vara under vatten.
          • Armeringsnät uppfyller ej dom regler som finns för barnsäkerhet.
          • Armeringsnät kan ej användas som skydd mot drunkning enligt dom regler som finns för simbassänger.


          Det enda som gäller är avgränsning/inhägnad. Jag har byggt flera dammar med antingen stenkanter eller häckar runt omkring. Ingen har drunknat. Jag har aldrig sett en damm med armeringsnät. Vore intressant att få se en sån. Jag skulle beteckna den som farlig och jag törs säga att ingen av mina kollegor, arkitekter, landskapsarkitekter eller ingenjörer skulle ställa upp på en sådan lösning.

          Det man riskerar är att barnet fastnar med fötterna, ramlar och man får ett drunkningstillbud trots alla goda föresatser....

          Nu stoppar jag denna debatt för min del. Det känns som den är på fel spår.



          Internet, för folk som inte kan läsa, av folk som inte kan skriva...


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Hans i Mälardale...
          Inlägg 25-03-2003, 20:49
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 322
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 55



          Ralf, tror du att det räcker med en inramning av medelstora stenar. Räcker det med att man liksom tydligt framhäver att det är en damm med vatten. Eller är det så att man måste inhängna området med häck eller staket och i sådana fall hur högt?

          MvH


          --------------------
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 25-03-2003, 22:56
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Jag har tyvärr ingen lösning utan kan bara konstatera att........
          vatten och småbarn passar inte bra ihopa.

          Ett litet barn, 1½-2 år, kan drunkna i en vattenpöl! Jag kan tänka mig en liten knatte som kommit ut på armeringsjärnet, som inte ger stabilt underlag. Om inte en fot går igenom nätet så ramlar han säkert ändå och klarar inte att resa sig.

          Usch, detta är ett svårt problem. Staket och häckar stoppar förstås de minsta barnen, men barn (och vuxna) lockas av vatten.
           
          Citera
          Ina
          Inlägg 25-03-2003, 23:45
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem sedan:
          31-10-2002
          Medlem nr: 12



          Jag har en stor damm på min tomt, ungefär som den Cecilia planerar fast min damm är djup dessutom. Det är en gammal branddamm. Vi flyttade hit när mina pojkar var 1½ år respektive 3½ år. Jag drömde mardrömmar om att jag hittade nån' av dem i dammen när det redan var "för sent"... sad.gif

          Det skydd som fanns var ett staket av modellen smålandsstaket, fast inte "äkta" - det var hopsatt med spik... Det gick runt ungefär halva dammen och det var i vårt fall tillräckligt. Det hejdade grabbarna tillräckligt länge för att jag skulle hinna fram om någon av dem satte kurs mot dammen. Det stoppade även bollar och liknande som annars skulle ha plumsat i och utgjort "alibi" för att vara nere vid dammkanten. Att gå runt staketet var inte tillräckligt lockande - nässlorna var faktiskt bra att ha!!

          Lyckligtvis har ingen av grabbarna varit av den sorten som rusar rakt fram tills det händer något, men jag har kompisar med barn som gjort så när de var små. När dom kom och hälsade på var det jobbigt.... Hade mina barn varit av den sorten hade vi varit tvungna att sätta upp ett betydligt stabilare staket!

          Även om man har staket eller någon form av annan lösning kan man nog inte lämna barn utan uppsikt i närheten av dammar, stora eller små. Det är så kul att ploppa stenar, göra gegga, bada och göra båtar av pinnar och andra grejer att vattenblänket fungerar som en magnet.... fascinationen för vatten hänger ju i många fall kvar upp i vuxen ålder! rolleyes.gif

          Har man egna barn och vill vara helt på den säkra sidan är det nog bara att vänta med dammen tills man har stora barn eller aldrig lämna barn utan uppsikt i närheten av en damm eller köra med viltstängsel..... Ett armeringsnät skulle möjligen kunna fungera som vårt halvsladdriga staket - den där tillfälliga "nödbromsen" så att man hinner fram i tid, men det förutsätter ändå att man är närvarande och håller koll.

          I Cecilias fall förstod jag det som att det inte var egna barn det handlade om utan eventuella besökare - önskade eller oönskade... De önskade, bekantas barn till exempel, är det ju lättare att hålla koll på än grannbarn som kanske går in på tomten när man är på jobbet - dammar är ju fascinerande för alla som sagt! Grannbarn som är så stora att de går in till grannen är kanske så stora att man kan prata med dem och tala om att dammen inte är en lekplats.... förhoppningsvis!!

          Hoppas att du hittar en lösning som blir bra, Cecilia, och att vi kan få se bilder på din damm så småningom för det låter verkligen som ett läckert projekt!!
           
          Citera
          e_sedell
          Inlägg 26-03-2003, 18:09
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          jag tror det är överdrivet med faran för drunkning, har man ordenkliga stränder borde det hjälpa. Även barn vill vara torra om kläderna, odtast går de bara ut så det står över skorna/stövlarna för man måste ju kolla hur långt man kan gå utan att bli blöt. Jag har alltid lekt vid våran sjö -jag lever. Men det är klart, man ska hålla uppsikt på barn vid vatten...


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera
          Hans i Mälardale...
          Inlägg 26-03-2003, 19:49
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 322
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 55



          Bör man vara orolig om man har branta kanter?

          MvH


          --------------------
           
          Citera
          e_sedell
          Inlägg 26-03-2003, 20:06
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem sedan:
          01-02-2003
          Medlem nr: 662



          det är ju lättare att ramla i då, om ett barn går ut lita sakta och så blir det plötsligt djupt. Altenativt att det plaskar med en pine typ och ramlar framläges...


          --------------------
          Erik, zon II
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 05:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon