Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          11 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Biljävel! >:-(, Var nära skroten ett tag idag.
          malcolm
          Inlägg 11-10-2010, 16:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Idag har ALLT krånglat, hade tänkt fixa de fel jag hade på bilen inför besiktningen imorgon men först skulle jag bara åka och handla lite så jag slapp känna stress. Vad händer...? Fick punktering på väg från centrum, rullade in på Shellmacken med platt däck med tanke om att fylla på luft så det skulle räcka till gummiverkstaden 1 km bort. Insåg snabbt att däcket var förbrukat då det var hål på sidorna så man kunde få in tre/fyra fingrar. Fram med fälgkors och domkraft, lättade på hjulbultarna och skulle sedan hissa upp bilen men tji fick jag. Originaldomkraften av sax-typ gick sönder för flera år sedan och jag hade ersatt den med en snarlik modell från Biltema men veven var för klen så jag orkade inte veva upp bilen (vet att jag pratat gott om Biltema i en annan tråd men denna domkraft var en katastrof). Rullade iväg i snigelfart till gummiverkstaden där de hade ett begagnat däck som var nästan som nytt (7 mm kvar) för hyfsat pris (800 kr). Fälgen hade dock klarat sig men de kunde inte få loss det gamla däcket hur somhelst då det liksom smält fast i fälgen. De hjälpte mig dock att sätta på reservhjulet och jag kunde rulla hem så jag kunde börja med de andra jobben, hänga upp ljuddämparen ordentligt och byta blinkers.

          Sonen bytte "gummisnoddarna" som håller upp ljuddämparen men det blev inte riktigt bra i alla fall men den släpar i alla fall inte i backen. Under tiden började jag i framändan med blinkersen vilket var ett elände att få loss, har Haynes reparationshandbok men föstod inte hur det skulle gå till i alla fall (blivit trögtänkt efter min senaste stroke), nåja... Gick efter principen att det som inte går med våld går med lite mera våld och fick loss den till sist men sedan skulle den nya dit också och det var inte det lättaste. Sonen och jag kämpade i flera timmar utan att lyckas men till slut fick vi dit den någorlunda mha. våldsprincipen. Vi hade tagit bort blinkersen på andra sidan också för att jämföra under processens gång och den var varken svår att ta bort eller sätta tillbaka och efter det förstod jag bilderna i reparationshandboken.

          Ursprunget till att blinkersen skulle bytas var att jag blev påbackad i centrum och jag tror plåten där det ena fästet sitter blivit något böjd men så långt tänkte jag inte när sonen och jag höll på (trögtänkt och kom på det förrän nu i skrivande stund). Blinkersen sitter hur som helst på plats nu även om den borde in ett par mm. till men det få vara till efter besiktningen och jag hoppas bilen går igenom besiktningen trots detta och snett hängande ljuddämpare.

          Återkommer med rapport imorgon om hur det gick.
           
          Citera
          Ingela i Segersb...
          Inlägg 11-10-2010, 16:11
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 685
          Medlem sedan:
          25-01-2009
          Medlem nr: 20 750



          Lycka till imorgon, Malcolm!
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-10-2010, 16:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Jag blir rent matt när jag läser sånt här. Är glad att jag har råd att lyxa till det med relativt nya bilar.

          Håller tummarna för dig i morgon! tummenupp.gif tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-10-2010, 16:36
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Meka med bilar kan vara kul, men inte när det bara krånglar sad.gif Hoppas besiktningen går bra i alla fall
           
          Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 11-10-2010, 16:43
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 110



          Lagen om alltings jävlighet crying.gif Hoppas det går vägen imorgon.
          Själv är jag så glad att jag kunde köra igenom utan anmärkning förra veckan.
           
          Citera
          fuchsian
          Inlägg 11-10-2010, 18:31
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem sedan:
          31-05-2010
          Medlem nr: 30 760



          Om trasiga och gamla bilar känner jag inte till, säkert jobbigt för dem som har dem. På något sätt ska man ju kunna ha en kördyglig bil, sedan om man gillar fixa dom själv, vilket är nog det roligaste och billigaste laget, men som sagt var, har inte haft en sån. ..men man vet ju inte vad som sker i framtiden. ...fuchian...
           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 11-10-2010, 18:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          Usch då sad.gif Ja, har man bil - o spec. en äldre - så har man inga problem med vart ev. kassa-överflöd (allt som inte går till el o hyra, alltså) ska ta vägen! Lycka till i morgon!!! Tummar hålls!

          Guben min var iväg och "fick sin arbetsorder" i torsdags. Handbromsen tog för dåligt och ena blinkers-lampan var trasig. Tur det inte var värre...fast, ena spindelleden "bör bytas ut" sad.gif


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          fuchsian
          Inlägg 11-10-2010, 18:46
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem sedan:
          31-05-2010
          Medlem nr: 30 760



          Jo, det är ju bra att kolla dem jämna mellanrum, innan större och kostsammare saker hinner komma. bra, om man känner någon som skulle kunna fixa en del enklare saker och varna för mer alvarligare fel.
          Det är min tanke, om jag skulle bli ensam (om jag skulle mista maken)... ...fuchian....
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 11-10-2010, 19:28
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (fuchian @ 11-10-2010, 19:46) *
          Jo, det är ju bra att kolla dem jämna mellanrum, innan större och kostsammare saker hinner komma. bra, om man känner någon som skulle kunna fixa en del enklare saker och varna för mer alvarligare fel.
          Det är min tanke, om jag skulle bli ensam (om jag skulle mista maken)... ...fuchian....

          Tur att DU har det så jävla bra då somi inte ens behöver laga middag själv, nu har jag det inte så utan får kämpa på så gott jag kan med både med hus, handikappad son och gammal bil. Kräks! sick.gif
           
          Citera
          fuchsian
          Inlägg 11-10-2010, 19:44
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem sedan:
          31-05-2010
          Medlem nr: 30 760



          Malcolm,

          Det är inte mitt fel att du har det som du har. Kan inte fatta att man ens ska bli ifrågasatt. tänk så här, jag är inte säker vad som händer i framtiden och i vilken situation jag kan hamna i, MEN då har jag lärt mig läxan att spara och se mig om i det lilla i såfall. Jag är inte främmande för tanken, inte alls, har även sett den sidan av livet.
          Skulle jag bli ensam en dag, har maken sett till att jag kommer att ha det bra även då och kan behålla allt jag har nu, men det är ju bara utanpå, för maken min vill jag behålla så länge vi kan båda hjälpas åt tills denna resa tar slut på jorden. Har älskat honom över 30 år. Ensam skötte jag huset och barnet 25 år och han var borta under veckorna. Inte undligt att han vill skämma bort mig. Jag gav upp min planerade karriär för att hans skulle lyckas. då är det mig väl unt att kunna (har inte bett om det) få bli lite extra nu när vi båda kan det. Man får inget med sig när man dör och det är oss väl unt att använda oss av frukterna tillsammans. .... fuchian...

          Redigerat av fuchian: 11-10-2010, 19:45
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-10-2010, 21:56
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (fuchian @ 11-10-2010, 20:44) *
          Malcolm,

          Det är inte mitt fel att du har det som du har. Kan inte fatta att man ens ska bli ifrågasatt. tänk så här, jag är inte säker vad som händer i framtiden och i vilken situation jag kan hamna i, MEN då har jag lärt mig läxan att spara och se mig om i det lilla i såfall. Jag är inte främmande för tanken, inte alls, har även sett den sidan av livet.
          Skulle jag bli ensam en dag, har maken sett till att jag kommer att ha det bra även då och kan behålla allt jag har nu, men det är ju bara utanpå, för maken min vill jag behålla så länge vi kan båda hjälpas åt tills denna resa tar slut på jorden. Har älskat honom över 30 år. Ensam skötte jag huset och barnet 25 år och han var borta under veckorna. Inte undligt att han vill skämma bort mig. Jag gav upp min planerade karriär för att hans skulle lyckas. då är det mig väl unt att kunna (har inte bett om det) få bli lite extra nu när vi båda kan det. Man får inget med sig när man dör och det är oss väl unt att använda oss av frukterna tillsammans. .... fuchian...


          thumbdown.gif sick.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          herkules
          Inlägg 12-10-2010, 08:34
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem sedan:
          14-03-2006
          Medlem nr: 7 219



          gamla krånglande bilar är jag van vid, har nästan alltid haft sådana, jag hade en gång en opel som hölls ihop med silvertejp, fullkomligt livsfarligt.
          vem har råd att köpa en ny volvo liksom?
          inte jag.
          hoppas att det gick bra med bilen iaf malcolm!


          --------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺
           
          Citera
          Solstorm
          Inlägg 12-10-2010, 10:50
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem sedan:
          03-01-2008
          Medlem nr: 13 452



          Håller tummarna för att det går bra för dig idag Malcolm. tummenupp.gif
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-10-2010, 10:56
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Håller också tummarna tummenupp.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          netaave
          Inlägg 12-10-2010, 11:44
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem sedan:
          12-04-2004
          Medlem nr: 3 244



          Oj oj oj, stackars dig, vi har också alltid haft gamla och billiga bilar, vägrar betala på en bil också.
          Känner igen det där att det ska fixas innan besiktning och skickar en styrkekram.
          Jag är glad att jag är gift med en f.d. bilmek.


          --------------------


           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 12-10-2010, 11:53
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Nu är det bara 1½ timme kvar tills gamla Cessan skall få sin dom, kom precis in efter att ha fyllt på spolarvätska och letat fram varningstriangeln. Det punkterade däcket har jag inte fått tillbaka ännu och jag hoppas inte bilprovningen protesterar för jag kommer dit med reservhjulet (snikvarianten).
           
          Citera
          fuchsian
          Inlägg 12-10-2010, 12:13
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem sedan:
          31-05-2010
          Medlem nr: 30 760



          CITAT (*Stintan* @ 11-10-2010, 22:56) *
          thumbdown.gif sick.gif


          Och varför inte, eller vad menar du egentligen? Missunnar du oss vårt liv? Ingen borde göra det som inte har gått i våra skor, så att säga. Jag har full förståelse för dem som kämpar i livet, ser det bland en del av släkten om inte annars.
          Det går inte ens räkna hur många timmar maken har lagt ner av sin tid att försöka rätta till och hjälpa, men man tröttnar på dem som inte ens tackar för hjälpen. no.gif ... Fuchsian ....
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-10-2010, 13:35
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (fuchsian @ 12-10-2010, 13:13) *
          Och varför inte, eller vad menar du egentligen? Missunnar du oss vårt liv? Ingen borde göra det som inte har gått i våra skor, så att säga. Jag har full förståelse för dem som kämpar i livet, ser det bland en del av släkten om inte annars.
          Det går inte ens räkna hur många timmar maken har lagt ner av sin tid att försöka rätta till och hjälpa, men man tröttnar på dem som inte ens tackar för hjälpen. no.gif ... Fuchsian ....


          Jag menar att vi är trötta på ditt skryt och skrävel om allt ni har. Du behöver inte tjata om samma sak i varenda tråd.
          Vi vet allt det där sedan länge så det blir tjatigt. Dessutom är det elakt av dig att dra upp ditt lyxliv i trådar som den här t.ex.
          Nu handlar det om Malcolms skruttiga bil och inte om ditt liv.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          fuchsian
          Inlägg 12-10-2010, 13:49
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem sedan:
          31-05-2010
          Medlem nr: 30 760



          Ta nu och tagga ner dig, jag har mitt sätt att vara beroende den situationen jag lever i och känner till, med dom premisser lever jag och kan inte föreställa mig/spela nån annans liv så att jag skulle veta exakt.
          Min verklighet är den som den är och det kan ingen annan än jag göra något åt?
          Jag kan inte skriva som du eller nån annan, endast det som kommer ur mig själv. Det är olika hur folk reagerar, men i mitt vardagsliv finns inga som har något att anmärka på mig och mitt sätt att vara.
          Detta är den enda förklaringen du kommer att få av mig, kommer inte besvara något mer av dig, så simma lugnt. Jag kommer att neglicera allt annat, men svarar på vänliga frågor. ----- Fuchsian ......

          Redigerat av fuchsian: 12-10-2010, 13:51
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-10-2010, 14:35
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (fuchsian @ 12-10-2010, 14:49) *
          Ta nu och tagga ner dig, jag har mitt sätt att vara beroende den situationen jag lever i och känner till, med dom premisser lever jag och kan inte föreställa mig/spela nån annans liv så att jag skulle veta exakt.
          Min verklighet är den som den är och det kan ingen annan än jag göra något åt?
          Jag kan inte skriva som du eller nån annan, endast det som kommer ur mig själv. Det är olika hur folk reagerar, men i mitt vardagsliv finns inga som har något att anmärka på mig och mitt sätt att vara.
          Detta är den enda förklaringen du kommer att få av mig, kommer inte besvara något mer av dig, så simma lugnt. Jag kommer att neglicera allt annat, men svarar på vänliga frågor. ----- Fuchsian ......


          Tagga ner själv. Du frågade och jag svarade. Inte mitt problem att du inte tål höra sanningen. Du får ha vilket liv du vill men du kan väl gå någon annanstans än till Odla och tjata om det. Tror knappast att du beter dig på det här viset i ditt vardagsliv för då skulle ingen människa orka lyssna på dig.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera

          11 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 12:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon