Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Terrordådet i Stockholm
          Mjärden
          Inlägg 07-04-2017, 21:47
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det som jag befarat skulle inträffa har tyvärr gjort det nu - ett terrordåd i Sverige. På morgonen läste jag ledaren i min lokaltidning, där man tog upp Sveriges flathet gentemot terrorister, som återvänder till Sverige och jämförde tex med Norge, där man har en tuffare attityd och straffar dem hårt.
          Nu har vi för lite information om syftet med terrorattacken och varifrån personen/personerna kommer som låg bakom attacken, men det finns skäl att anta att gärningsmannen inspirerats av IS. Återstår att se vad som kommer ut om dådet och om det är rätt person, som de gripit.
          Jag hoppas att efter att den värsta upphetsningen lagt sig och detaljerna börjat klarna att man tar itu med vad man skall göra med återvändande terrorister och stramar åt reglerna för återvändande.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 08-04-2017, 08:37
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Mjärden du är väl a<lltid snabb med dina egna teorier? Det mesta man läser är ju fortfarande ryktesspridning och det skall man vara försiktig med.
          Men hur som helst så är det hemsk men enskilda idioter kan man aldrig komma ifrån

          Jag tycker att polisen skall ha beröm att dom så snabbt kunde få fast en.

          Elisabeth
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-04-2017, 11:49
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-04-2017, 09:37) *
          Mjärden du är väl a<lltid snabb med dina egna teorier? Det mesta man läser är ju fortfarande ryktesspridning och det skall man vara försiktig med.
          Men hur som helst så är det hemsk men enskilda idioter kan man aldrig komma ifrån

          Jag tycker att polisen skall ha beröm att dom så snabbt kunde få fast en.

          Elisabeth

          tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 08-04-2017, 14:31
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          har inte följt nyhetsflödet idag då jag sitter på liberalernas förbundsmöte. dock håller jag med elisabeth.
          ryktesspridning och förhastade slutsatser ger bara underlag för hat.
          Dock måste jag ge en eloge till statsministern för hans uppträdande och hans presskonferens. Han steg betydligt i min aktning.
          polis och räddningstjänst verkar också skött sig bra men man har ju övat inför denna situation som alltså tragiskt kom.
          mjärden har dock en poäng,de som bevisligen varit i mellanöstern och stridit för/med IS skall låsas in då de är rena brottslingar.skulle det visa sig att gärningsmannen tillhör denna kategori kommer troligen lagstiftningen att ändras mot en mer europeisk syn. ulf
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 08-04-2017, 16:59
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          OK, det var kanske fel tidpunkt att ta upp det så nära efter dådet, får be om ursäkt för det.
          Jag håller med om att statsministern agerat förtjänstfullt och även övriga politiker verkar ha lagt partipolitiken åt sidan och ställer upp bakom regeringen i denna hemska händelse.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-04-2017, 05:33
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Beklämmande att det skett, att en "människa" kan sjunka så lågt? Den slutgiltiga lösningen torde vara att förbjuda islam eftersom det finns något i den religionen som triggar människor att bli fjärrstyrda dårar. Väck med alla religioner fö, alla religioner är bluff. Det finns inga gudar, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Jag kan dock ändra mig om någon kommer med bevis för någon guds existens.

          Det som gjorde mig mest arg var hur SVT betedde sig. Sände direkt i båda kanalerna, allt annat försvann. När Rapport sen kom var det omtugg där också. Jag skulle viljat ha kommentarer om USA:s bombning av Syrien som trots allt var en vida större grej. Men det var nog viktigare att försöka blåsa upp stämningen och skapa panik. Likadant igår, det fanns tydligen inga andra nyheter för Stockholmsbaserade SVT.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-04-2017, 08:17
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Gossen Ruda @ 09-04-2017, 06:33) *
          Beklämmande att det skett, att en "människa" kan sjunka så lågt? Den slutgiltiga lösningen torde vara att förbjuda islam eftersom det finns något i den religionen som triggar människor att bli fjärrstyrda dårar. Väck med alla religioner fö, alla religioner är bluff. Det finns inga gudar, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Jag kan dock ändra mig om någon kommer med bevis för någon guds existens.

          Det som gjorde mig mest arg var hur SVT betedde sig. Sände direkt i båda kanalerna, allt annat försvann. När Rapport sen kom var det omtugg där också. Jag skulle viljat ha kommentarer om USA:s bombning av Syrien som trots allt var en vida större grej. Men det var nog viktigare att försöka blåsa upp stämningen och skapa panik. Likadant igår, det fanns tydligen inga andra nyheter för Stockholmsbaserade SVT.


          Ibland tycker jag din kommentarer är just beklämmande Ruda.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 09-04-2017, 08:57
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          alla religioner har sina avarter. att förbjuda någon att ha en religion strider mot de mänskliga rättigheterna.
          islam är inte värre än kristendomen,de vilar ju faktiskt på samma grund.medeltidens europa med katolska kyrkan,inkvisitioner,häxbränningar o annat religiöst påhitt drevs just av samma fanatiker som idag utför terrordåd fast nu under islams täckmantel.
          vi i väst har kommit lite längre då vi fått tillgång till vetenskap,utbildning och kunnat separera religion och stat. Islamska länder ligger efter i det avseendet och därför kan fanatiker rekryteras.
          Dock är inte den "vanlige" muslimen farligare än en ordinär kristen. vi strävar trots allt efter samma sak,att i fred och ro kunna skaffa familj,ha ett jobb och ett liv.
          dessutom finns det kristna grupper som är lika farliga som fanatiska muslimer. Man tolkar sin "heliga" skrift efter eget huvud och stämmer inte tolkningen med verkligheten gäller det alltså i första hand att ändra verkligheten,därav våldsdåden.
          det är inte så många år sedan Storbritannien led av religionskrig,protestanter versus katoliker med bilbomber och skjutningar på öppen gata.
          man glömmer fort,eller hur ruda? Skall vi förbjuda katoliker eller protestanter? bägge? du kan ju börja med att läsa FN:s deklaration om mänskliga rättigheter,finns en paragraf om religionsfrihet. ulf
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-04-2017, 09:21
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag önskar verklig religionsfrihet, dvs frihet från alla religioner. Har lite svårt att förstå varför detta humbug tillåts fortsätta. Så länge det får fortsätta kommer vi att ha dessa problem.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 09-04-2017, 11:08
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (Gossen Ruda @ 09-04-2017, 10:21) *
          Jag önskar verklig religionsfrihet, dvs frihet från alla religioner. Har lite svårt att förstå varför detta humbug tillåts fortsätta. Så länge det får fortsätta kommer vi att ha dessa problem.

          Kan du utveckla hur du ska få hela jordens befolkning att sluta tro på något, vad det vara månde? Att bara förbjuda hjälper ju knappast...


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-04-2017, 13:52
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Anki på Öland @ 09-04-2017, 12:08) *
          Kan du utveckla hur du ska få hela jordens befolkning att sluta tro på något, vad det vara månde? Att bara förbjuda hjälper ju knappast...

          Alla stora tankar kan få lite mothugg men problem är till för att lösas. laugh.gif Fast det stora motståndet kommer nog från präster och liknande som ser sin ställning hotad. Men det blir nog svårt att omvända personer som har blivit indoktrinerade från födseln, man får satsa på att se till att alla barn slipper detta. Inga religiösa skolor alltså.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          silos
          Inlägg 09-04-2017, 17:29
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Gossen Ruda har du bevis för att Gud inte finns?
           
          Citera
          silos
          Inlägg 09-04-2017, 17:35
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Bifogad bild
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-04-2017, 18:27
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (silos @ 09-04-2017, 18:29) *
          Gossen Ruda har du bevis för att Gud inte finns?

          Nej, för det går inte att bevisa att någonting inte finns. Det åligger den som tror på något att bevisa dess existens.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2017, 19:27
          Länk hit: #15


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (silos @ 09-04-2017, 18:29) *
          Gossen Ruda har du bevis för att Gud inte finns?
          Om gud fanns, varför skulle han då tillåta att terrordåd som det i Stockholm får hända?
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 09-04-2017, 19:41
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Gossen Ruda @ 09-04-2017, 18:27) *
          Nej, för det går inte att bevisa att någonting inte finns. Det åligger den som tror på något att bevisa dess existens.

          denna diskussion har vi haft tidigare. Du är alltså ateist,ruda vilket innebär att du har din tro på att någon gud inte existerar. även ateismen är en religion,har du tänkt på det?
          jag för min del hyllar just religionsfriheten och så länge religion inte ställer till problem för demokratin och inte sammankopplas med statsförvaltningen så bryr jag mig inte. Dock skall man tänka på att hela europa är uppbyggt på kristna värderingar och genomsyrar vår kultur.
          att avskaffa religion dvs människors individuella trosuppfattningar är ju ogörligt och strider dessutom mot grundläggande rättigheter.
          och jag kan alltså vända ditt resonemang i din replik mot dig själv,som ateist åligger det dej att bevisa att det inte finns några gudar.vilket du givetvis inte kan,lika lite som en kristen kan fysiskt påvisa guds existens.
          men det är egentligen oväsentligt,det väsentliga är den andliga dimensionen vilket är alla religioners ursprung.
          tror du finns det.... Ulf
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2017, 20:03
          Länk hit: #17


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          kineserna försökte förbjuda religion men de har också islamistisk terrorism så det verkar inte hjälpa
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-04-2017, 20:06
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nej Ulf, det är ingen sort tro att förneka gudars existens. Det är vetskap och för det vill jag inte ha en stämpel på mig. Det åligger inte på mig att bevisa någonting, som jag sagt tidigare så går det inte att bevisa en negation. Att tro att det går att vara religiös utan att påverka samhället är lite naivt, de flesta(alla?) kända religioner har vissa tabun och måsten. Visst går det att få bort religionen från människor, se på mig. Fö är det viktigaste att skydda barnen mot påverkan så kommer det hela att lösa sig på någon generation.

          CITAT (Huggorm @ 09-04-2017, 21:03) *
          kineserna försökte förbjuda religion men de har också islamistisk terrorism så det verkar inte hjälpa

          Det har gjorts flera försök men man kommer ingen vart med förbud, det är upplysning som gäller.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 09-04-2017, 20:28
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          även jag tror på upplysning,utbildning och vetenskap men jag vet då jag är medial att vetenskapen har långt kvar att gå. kanske kan man i framtiden se verkligheten . vetenskapen har för övrigt accepterat att det finns flera dimensioner m.m så man är en liten,liten bit på väg.
          dagens vetenskap är långt ifrån fulländad vilket du bör veta,ruda. nya upptäckter,teorier kommer ständigt och gamla ifrågasätts. så vetenskap är bara forskning,inte absolut sanning vilket många tycks tro.
          nej,jag vidhåller att ateism är en tro,inget annat då jag och många,många med mej upplever något helt annat när det gäller andliga frågor.
          jag tror inte heller på gudar men vet däremot att en andlig dimension existerar där vi alla egentligen hör hemma,den fysiska världen brukar jag beteckna det som de kristna kallar helvetet,ett ställe där själen prövas och utvecklas. Förmodligen rena gallimattias för dig men en reell verklighet för en andligt insatt. Ulf
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-04-2017, 20:46
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          I vissa teorier krävs det flera dimensioner för att teorierna skall stämma, kanske är det fel på teorierna? Du får gärna kalla ateism för en tro, bara du inte kallar mig för ateist.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 03:46
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon