Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Limeträd
          catay5
          Inlägg 23-09-2018, 20:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          07-11-2014
          Medlem nr: 80 975



          Hej

          Jag har fått ett limeträd (citrus aurantifolia) och vill gärna ha lite råd inför hösten/vinter.

          På ovanvåningen har jag plats i ett norr fönster. Jag kan ev. även göra plats vid ett sönder fönster men jag tänker att det är kanske lite varmt och torr? Vi har c.22 grader inne. Annars har vi fönster i källaren där det är svalare men inte lika ljust.

          Jag har köpt lite medelhavsjord då rötterna står i en stenhård jordklump. Jag tänkte plantera om det i en större kruka med lerkulor, eller ska jag avvakta lite? Vattnet rinner knappt ner i krukan det är så hårt!

          Jag har flyttat in den och redan lyckats tappa en del blad och knoppar (förmodligen för torrt då det står väldigt ljust och varmt just nu).

          Tips för hur ofta det ska duschas nu på vinterhalvåret?

          Jag tar gärna emot all hjälp, har aldrig haft citrusträd innan!
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-09-2018, 06:36
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Citrusväxter skall övervintra frostfritt men ljust och svalt, tänk vädret runt Medelhavet under vintern. Ett inglasat uterum som håller frostfritt är perfekt. Temperaturen bör ligga mellan 10 - 15 grader vilket vi sällan har inomhus under vinter. Citrusväxter drabbas lätt av ohyra om de står för varmt och för torrt under vinterhalvåret.

          Om plantan är så torr så jorden inte tar emot vatten kan du sätta den i en hink fylld med vatten så jorden får dra i sig fukt men den får inte bli för blöt.

          Höst är fel tid för omplantering, det görs på våren när plantan vaknar till liv. Lecakulor är onödigt, fyller ingen funktion.
           
          Citera
          catay5
          Inlägg 03-10-2018, 19:51
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem sedan:
          07-11-2014
          Medlem nr: 80 975



          Hej

          Tack för ditt svar. Då väntar jag till våren för att plantera om det.

          Vi har inget inglasad uterum och därför undrar jag om jag ska prioritera ljus men torr/varm (uppe) eller svalare (i källaren) - fortfarande lite ljust..

          Trädet har fått mycket vatten och har börjat blomma igen!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 12:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon