Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Månlandningen
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-05-2019, 08:47
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Tittade på Vetenskapens Värld igår och filmen om månlandningen för 50 år sen. Fantastisk bedrift när man tänker efter. Mer skall det tydligen bli i SVT. Hoppas att en sån här film kan omvända dessa vilseförda personer som tror att månlandningen aldrig skett. Vi har ju haft en eller några personer här på forumet som trott detta. Kanske svårt för ungdomar som inte upplevde detta att ta åt sig historien. De har tydligen sett filmen som hävdar att allt var en bluff, jag såg den själv men mer som en kuriositet. Många fattade nog inte att just filmen var fake, inte vad den handlade om. Dessutom är jag inte aktiv på sk sociala medier där Fake Facts lätt sprids.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 28-05-2019, 11:55
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Favorit i repris:

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=65698
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-05-2019, 12:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Just den, ja. Var det så länge sen. Sqrulan är ju riktigt underhållande att läsa. rotfl.gif


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 28-05-2019, 18:31
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Var det en repris? Såg en Vetenskapens Värld för några månader sedan som handlade om den första månlandningen. Efter att ha sett det programmet är man än mer imponerad av tidiga pionjärer inom teknik.
          De jämförde datorn de använde med en "dator" i dagens brödrostar. Min brödrost kan inte ens komma ihåg rostningsgraden från i går ...

          Det finns ju en film om att det är bluff, väldigt spännande tyckte jag på den tiden:
          https://en.wikipedia.org/wiki/Capricorn_One


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 28-05-2019, 19:55
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Vi som upplevt rapporteringen från USA,s och Sovjetunionens uppstigningar i rymden har inte tvivlat dess sanningshalt och de filmsekvenser som visats skulle kunnat avslöjats om de varit fejkade. Jag minns det som igår, när Arne Thorén rapporterade från USA.s raketuppskjutningar och även när hunden Laika fick följa med upp i rymden.
          Ang datorer kan jag vidimera johnnys beskrivning att de första datorerna var riktiga mastodontpjäser. När jag gick på gymnasiet 1965-68 gjorde vi en studieresa till Växjö och Södra Skogsägaranas dataanläggning. Datorn var kanske 2 m bred och smalnade av till 1 m och ca 2-3 m lång och nästan 2 m hög och vi var otroligt imponerade av visningen, som sköttes av en kostymklädd Vigert Bengtsson, vänsterytter i Östers IF (fotbollsspelarna hade jobb på den tiden) I början av 1970-talet hade de krympt till en kommods storlek och jag hade då jobb på ett kommunalkontor och stansade in bokföringsuppgifter, som varje fredag skickades till Stockholm på en rulle av hålremsan och sen kom tillbaka till ekonomichefen som en rapport. Det gällde att slå in alla uppgifter rätt, blev det fel fick man slå "lång röd" och sen slå in de rätta siffrorna. Jag kan inte minnas att jag blev inkallad till ekonomichefen under det dryga halvår som jag sysslade med stansning. Det var en liten utvinkling från den tiden för att en uppfattning om hur mycket utvecklingen gått framåt sen dess.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-05-2019, 09:01
          Länk hit: #6


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Med tanke på allt annat som amerikanska staten ljugit om genom åren och det faktum att man tävlade mot Sovjet om att komma först till månen hade det inte varit så otroligt att man försökte med en falsk film. Jag är inte insatt, jag antar att månlandningen verkligen hände, men det hade inte förvånat mig om det vore falskt. Det är trotts allt en och annan "konspirationsteori" genom åren som visat sig stämma.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-05-2019, 10:25
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          För oss som var med på den tiden är det helt omöjligt att månresorna skulle kunna varit fejk. Allt skedde ju inför hela världens blickar och TV-kameror.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 02-06-2019, 23:09
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det finns en typ av "månlandning" som man (ja, en man utan hår på huvudet) märker av efter en liten stund, nämligen när en culex landat på hjässan. confused.gif
           
          Citera
          johnny_j
          Inlägg 04-06-2019, 16:19
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 551
          Medlem sedan:
          27-05-2015
          Medlem nr: 82 006



          Om de, som månlandaren har raketmotorer, lär du (och alla andra) märka det rätt intensivt ... crying.gif


          --------------------
          Mvh
          Johnny
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 03:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon