Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > greta
          Mjärden
          Inlägg 17-10-2019, 18:09
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2019, 14:01) *
          Det skulle vara intressant att få veta varför Mjärden tillhör klimatskeptikerna. Själv är jag till liten del klimatskeptiker, dvs jag anser att en del av uppvärmningen beror på naturliga variationer men jag är övertygad om att människan eldar på förändringen. Jag hittade en sida på Wikipedia som kan vara bra att studera. https://sv.wikipedia.org/wiki/Holocen Klimatet har varierat stort sen sista istiden men det är nog dumt att försöka skapa en än större förändring.

          Det är ung så jag tror också, men det jag vänder mig emot är att klimatskeptiker tystas ner i det massiva tryck, som råder idag om klimathotet. När det information, skall den vara balanserad och ge möjlighet att flera synpunkter skall redovisas, sen är det upp till var och en att ta ställning. Om det finns avvikande åsikter kan det inte vara konsensus såvida inte dessa tystas ner och det är det som jag anser ha skett. Konsensus får inte användas som skydd mot kritik från annan forskning.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-10-2019, 19:29
          Länk hit: #22


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det är ungefär som invandringsfrågan var för 5-10 år sedan. Media och alla politiker gick ut stenhårt med sin "sanning" om hur fantastisk och lönsam den var, och ingen fick ifrågasätta det. Lite samma idag, man får inte gärna ifrågasätta klimatprofetiorna. Men vänta några år så tröttnar folk och så blir nog frågan mera nyanserad.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-10-2019, 08:58
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Mjärden @ 17-10-2019, 19:09) *
          Det är ung så jag tror också, men det jag vänder mig emot är att klimatskeptiker tystas ner i det massiva tryck, som råder idag om klimathotet. När det information, skall den vara balanserad och ge möjlighet att flera synpunkter skall redovisas, sen är det upp till var och en att ta ställning. Om det finns avvikande åsikter kan det inte vara konsensus såvida inte dessa tystas ner och det är det som jag anser ha skett. Konsensus får inte användas som skydd mot kritik från annan forskning.

          Men man kan inte ha konsensus om att klimathotet både är verkligt OCH inbillat! Uppfattningen har svängt fram och tillbaka men när allt mer forskare ansluter sig till hotbilden blir det så småningom konsensus om den saken. Vilket inte hindrar att det finns avvikande åsikter. Dessa är dock så få att de försvinner i sammanhanget och bevisföringen är väldigt dålig. Att dessa "forskare" sen till stor del är knutna till koldioxidproducenter gör inte deras sak bättre.

          Men mycket är på gång bakom ryggen på Trump och andra förnekare. USA:s stora privatjärnvägar har ofta tjänat stort på att frakta kol från gruvorna till kraftverken. Enorma tåg, flera km långa. Nu har plötsligt kolmarknaden krympt pga minskad efterfrågan. Lok och vagnar ställs av i mängder. Vad man använder istället känner jag inte till. Kanske crude oil som har börjat utvinnas på olika sätt eller gas? Vindkraften växer också.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 18-10-2019, 17:49
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Huggorm @ 17-10-2019, 20:29) *
          Det är ungefär som invandringsfrågan var för 5-10 år sedan. Media och alla politiker gick ut stenhårt med sin "sanning" om hur fantastisk och lönsam den var, och ingen fick ifrågasätta det. Lite samma idag, man får inte gärna ifrågasätta klimatprofetiorna. Men vänta några år så tröttnar folk och så blir nog frågan mera nyanserad.

          Det är inte att medeltemperaturen ökat under de sista årtiondena som jag vänder mig emot, det är ju svårt att bortförklara, utan vad som är ORSAKEN. För att de rätta åtgärderna skall kunna sättas in måste alla vetenskaplig forskning lyftas fram på området, så att man inte ensidigt riktar in sig på koldioxid. Men jag tror och hoppas att när den värsta klimativern lagt sig kommer även "fel" åsikter till tals och de åtgärder som gör skillnad genomförs. Som det är just nu lurar panikåtgärderna bakom hörnet.


           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-10-2019, 22:20
          Länk hit: #25


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Att vända utvecklingen lär vara omöjligt, oavsett vad vi gör i Sverige så kommer de många miljarder människor som bor i världens fattigare länder inte vilja avvara de bekvämligheter som vi i de rika länderna har. Det är ingen idé att kasta iväg pengar på att försöka göra det omöjliga. Istället borde vi satsa de resurserna på att förbereda vårt land på de förändringar som kanske kommer. Men jag ser inget större intresse för att göra det, allting handlar om att skatta ihjäl Sveriges befolkning utan att det gör något på klimatet. Allting handlar om att försöka berättiga statens utsugande av framför allt landsbygden.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-10-2019, 08:56
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 2 089
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Huggorm @ 18-10-2019, 23:20) *
          Att vända utvecklingen lär vara omöjligt, oavsett vad vi gör i Sverige så kommer de många miljarder människor som bor i världens fattigare länder inte vilja avvara de bekvämligheter som vi i de rika länderna har. Det är ingen idé att kasta iväg pengar på att försöka göra det omöjliga. Istället borde vi satsa de resurserna på att förbereda vårt land på de förändringar som kanske kommer. Men jag ser inget större intresse för att göra det, allting handlar om att skatta ihjäl Sveriges befolkning utan att det gör något på klimatet. Allting handlar om att försöka berättiga statens utsugande av framför allt landsbygden.


          Ja, där håller jag med dig, Parisavtalets målsättning är redan överspelad men ingen låtsas om detta. Men, det händer ingenting på den politiska nivån om inte medborgarna ställer krav så jag förmodar att det gagnar politiken att vi fortsätter munhuggas om huruvida det sker en uppvärmning och framförallt vilka konsekvenser det redan har fått.

          Bara ett exempel, 10 kubikmiljoner granskog har förstörts i Sverige de två senaste somrarna pga torkan. Här i trakterna ser det ut som en spökskog, döda gråa granar överallt. En katastrof för enskilda skogsägare men även för Sverige för att skogsnäringen är en av våra största basnäringar. Det finns inte kapacitet hos sågverken att ta hand om all skadad skog och det som finns för mycket av sjunker i pris.
          Situationen i Centraleuropa är ändå värre och där befarar man att granen är helt borta inom 10 år.

          För den som är intresserad finns hur mycket som helst att läsa eller upptäcka vad som sker i naturen. Arktis klimat är oerhört viktigt för hela vårt klimatsystem. Smältande isar ger en skadlig albedo effekt som startar förändringar utanför mänsklig kontroll. Ett varmare Arktis påverkar också jetströmmarna vilket naturligtvis är allvarligt.

          Och nej, det hjälper inte att cykla till jobbet när det vi gjort med våra utsläpp redan fått sådana konsekvenser.

          https://climate.nasa.gov/news/2913/2019-arc...west-on-record/

          Redigerat av Gunilla T: 19-10-2019, 08:58
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-10-2019, 12:01
          Länk hit: #27


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Gunilla T @ 19-10-2019, 09:56) *
          Bara ett exempel, 10 kubikmiljoner granskog har förstörts i Sverige de två senaste somrarna pga torkan. Här i trakterna ser det ut som en spökskog, döda gråa granar överallt. En katastrof för enskilda skogsägare men även för Sverige för att skogsnäringen är en av våra största basnäringar. Det finns inte kapacitet hos sågverken att ta hand om all skadad skog och det som finns för mycket av sjunker i pris.
          Situationen i Centraleuropa är ändå värre och där befarar man att granen är helt borta inom 10 år.
          Bra, för granplanteringar är en naturkatastrof i sig. Men åtminstone här var det främst träd som växte i tunna jordar på berg som dog, en växtplats som enbart fungerar i svala och fuktiga klimat. Om medelhavsklimatet med torra somrar nu sprider sig upp hit får vi helt enkelt låta såna platser återgå till naturen, kanske kan enebuskar överleva där? Något blir det nog, men kanske inget som pappersindustrin kan använda. Å andra sidan kommer det växa bättre i Norrland, så det blir nog tillräckligt med planterat timmer i alla fall.

          Vårt största problem anser jag vara om havet nu fortsätter stiga så mycket som befarat. Våra mest produktiva odlingsjordar nere i Skåne kommer kanske försvinna under ytan och vi kommer inte kunna försörja vårt folk med mat. Där har vi det verkliga problemet, inte minst som befolkningsökningen har börjat skena. Om det blir oroligare tider, vilket inte är osannolikt om det blir allvarliga klimatändringar, så kommer vi kanske inte kunna importera livsmedel som vi gör idag och då får vi återgå till barkbröd.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 19-10-2019, 15:34
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 2 089
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Personligen sörjer jag inte heller granplantagerna med den katastrofala monokultur som man skapat men det känns ändå sorgligt att människors livsverk går om intet. Här är det granbarkborren som fäller granskogen, stammarna är genomborrade av hål från den lilla skalbaggen och det går snabbt, de som ifjol vara gröna granar står nu som ett monument av människans misslyckande. Granbarkborrens enorma spridning är en konsekvens av värmen och torkan.

          Visst, granarna flyttar norrut till svalare miljö men den växtlighet och det djurliv som tidigare levt vid fjällens sluttningar måste också migrera, undan värmen och granars djupa skugga. Det är vad som händer på alpsluttningarna just nu, granskogen flyttar längre mot toppen men en av våra sällsynta, vildväxande Rhododendron, den som kallas alpros lever farligt och kommer att försvinna. Den kan bara flytta upp till alptoppen, sedan tar det slut. Allt hänger ihop i naturen och när dessa blomsterängar försvinner från alpsluttningarna drabbar det djur- och insektlivet med förödande kraft.

          Smältande glaciärer finns det gott om just nu och bara det är en katastrof i sig, människor förlorar sin vattenkälla och därmed även sina möjligheter att odla mat. Dessutom är glaciärerna sötvattenreservoarer och vad det innebär för våra hav lär vi nog få erfara, saltvatten har högre densitet vilket är motorn för bl.a. Golfströmmen. Norra Sverige kompenseras fortfarande genom landhöjningen men i södra delarna av landet gäller inte det.
          Trots att kunskapen finns så är det attraktivt - och dyrt men tillåtet av kommunerna att exploatera mark vid vatten, precis som om informationen inte gott fram. Homo sapiens, den visa människan är inte så vis trots allt eller hur skall man tolka detta?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-10-2019, 15:37
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 2 089
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Det finns ingen klimatkris säger den amerikanska myndigheten och ger grönt ljus för oljeborrning i den känsligaste miljö vi har på jorden.

          https://www.nyteknik.se/miljo/usa-myndighet...matkris-6975605
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 21-10-2019, 19:03
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Jag är ingen "klimatskeptiker" om det med det menas att man inte tror att klimatet blivit varmare. Det har jag inte ifrågasatt och inte heller att det får konsekvenser för mänskligheten på jorden tex vad som händer när permafrosten tinar upp i Sibirien. Blir det obeboeligt och vad händer med skogstillväxten där, kommer den att öka och "äta" mer koldioxid ?

          Jag vill ha alla fakta på bordet, som forskare av olika inriktning kommit fram till, inte bara det som är PK idag. Att sen varje politiskt parti har miljön högt på agendan är inte så konstigt, allt annat skulle vara politiskt självmord i dagens läge.

          Alla åtgärder bör vara långsiktiga och inte baserade på en enda orsak till klimatuppvärmningen, ty då är risken stor att verkningslösa insatser dominerar. Sen är det givetvis svårt att få med USA på tåget, så länge de har en så nyckfull person som Trump som president, han struntar fullständigt i vad som sker i andra länder, bara det som gynnar USA spelar roll för honom, se bara på sveket mot kurderna i Syrien.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-10-2019, 06:57
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 2 089
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Mjärden @ 21-10-2019, 20:03) *
          Jag vill ha alla fakta på bordet, som forskare av olika inriktning kommit fram till, inte bara det som är PK idag.


          Så, vad är hindret att få "alla fakta" på bordet? Att begränsa sig enbart till nätet för att få information är kanske inte bästa strategi om man vill öka sina kunskaper. Det finns mängder med god litteratur numera i miljö- och klimatfrågor där man själv gör ett aktivt val. Vill man inte köpa böcker finns våra eminenta bibliotek.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-10-2019, 08:55
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Men alla fakta finns redan på bordet och den enda variabeln som kan ha betydelse för uppvärmningen är koldioxidhalten, och där är människan den största bidragskällan. De som inte håller med är företrädarna för de största koldioxidproducenterna och det är av ekonomiska orsaker, inte faktamässiga. Dvs kol och oljeindustrin och en och annan korkad president.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 22-10-2019, 22:04
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (Gossen Ruda @ 22-10-2019, 09:55) *
          Men alla fakta finns redan på bordet och den enda variabeln som kan ha betydelse för uppvärmningen är koldioxidhalten, och där är människan den största bidragskällan. De som inte håller med är företrädarna för de största koldioxidproducenterna och det är av ekonomiska orsaker, inte faktamässiga. Dvs kol och oljeindustrin och en och annan korkad president.

          Det är just den inställningen som jag reagerat mot, den som inte tror på koldioxid som enda orsak till uppvärmningen är köpta av kol och oljeindustrin. På samma sätt resonerar man i diktaturer, det finns bara en sanning.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-10-2019, 07:23
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 2 089
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Mjärden @ 22-10-2019, 23:04) *
          Det är just den inställningen som jag reagerat mot, den som inte tror på koldioxid som enda orsak till uppvärmningen är köpta av kol och oljeindustrin. På samma sätt resonerar man i diktaturer, det finns bara en sanning.


          Om du lyfter blicken och tittar ut i världen så är det ganska uppenbart vem som sprider denna giftiga soppa som benämns klimathotsförnekelse. Att så tvivel är också ett vapen.

          Nytt forskningsprojekt vid Chalmers;

          https://www.va.se/nyheter/2019/10/22/klimat...gernationalism/
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-10-2019, 07:39
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Mjärden @ 22-10-2019, 23:04) *
          Det är just den inställningen som jag reagerat mot, den som inte tror på koldioxid som enda orsak till uppvärmningen är köpta av kol och oljeindustrin. På samma sätt resonerar man i diktaturer, det finns bara en sanning.

          Skillnaden är att de som inte tror på koldioxiden är fria att föra fram sina åsikter och fakta. Fast de redovisar ingen fakta utan ropar bara nej, nej. Trots att det bevisligen sker en snabb uppvärmning av jorden vilket de inte kan förklara.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 23-10-2019, 22:13
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det måste finnas någon anledning till varför inte alla som forskar på klimatet får samma chans att bli tagna på allvar. Det verkar mer ha blivit en religion att skylla den globala uppvärmningen på koldioxiden - det FÅR helt enkelt inte ifrågasättas, ty då är det risk att religionen rasar samman.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-10-2019, 07:13
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 2 089
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Mjärden @ 23-10-2019, 23:13) *
          Det måste finnas någon anledning till varför inte alla som forskar på klimatet får samma chans att bli tagna på allvar. Det verkar mer ha blivit en religion att skylla den globala uppvärmningen på koldioxiden - det FÅR helt enkelt inte ifrågasättas, ty då är det risk att religionen rasar samman.


          Du upprepar dessa grava beskyllningar om pågående konspirationer inom klimatforskningen och att forskare tystas med diktatoriska metoder.
          När man framför sådana extrema synpunkter är det brukligt och hederligt att länka till källor så läsaren har möjlighet att bedöma sanningshalten hos källan.

          Vem har inte fått samma chans att bli tagen på allvar och vem/vilka har hindrat det?

          Dags att konkretisera dina luddiga beskyllningar om du själv vill bli tagen på allvar.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 24-10-2019, 19:52
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det var värst vad du hetsar upp dig, tryckte jag på en öm tå ? Ta det lugnt, vi behöver inte bli ovänner för det, men det är lika bra att vi lägger ner den här diskussionen. Du är övertygad på ditt sätt och jag är övertygad på mitt sätt dvs att jag vill se all forskning på klimatområdet på ett bräde.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-10-2019, 20:38
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Du kan få se den forskningen, den finns att inhämta. Dvs forskningen som säger dels att klimatet på jorden snabbt blir varmare, dels att koldioxiden sannolikt är boven i dramat. Det finns liksom inget annat som kan vara orsaken. Att klimatet blir varmare finns det mängder av bevis för, smältande glaciärer, stigande temperaturer, döende koraller, öknarnas expansion, djurlivets förändring. På mitt område insekterna syns en tydlig förändring där utbredningen expanderar norrut. För 30 år sen var bålgetingen en sydlig art i Sverige. Fanns i Skåne, Blekinge, Småland, Öland och en bit uppåt Östersjökusten. Nu går nordgränsen genom Värmland, Dalarna och Norrlandskusten. När jag fångade fjärilar på 70-80-talet fanns Kartfjärilen i Danmark, enstaka exemplar kunde hittas i Skåne. Nu finns den i hela Götaland, jag har själv fångat en i Landvetter. I Skåne är det den vanligaste dagfjärilen. 2015 fångade jag en liten rovstekel i Landvetter, Lestiphorus bicinctus. Första exemplaret i Sverige. För 20 år sen fanns den som längst norrut i Norra Tyskland. Det finns fler exempel.

          Personerna som förnekar att vi har en klimatförändring forskar inte, de har bara åsikter. Som idioten i Vita huset.

          Hoppas du ursäktar liknelsen men ditt resonemang låter lite som Flat Earth Society, dvs de som tror att jorden är platt. Man kan rada upp bevis för att jorden är rund men inget kan få dem att ändra sig. Ju mer bevis man kommer med ju mer blir de bara ännu mer övertygade om att det är bara de som rätt. Allt är en sammansvärjning mot dem för att de har rätt. Eller som de som förnekar månlandningarna. De har allt sett i en film att allt var en bluff. Inget kan övertyga dem om att det var den filmen som var bluff.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-10-2019, 07:21
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 2 089
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Mjärden @ 24-10-2019, 20:52) *
          Det var värst vad du hetsar upp dig, tryckte jag på en öm tå ? Ta det lugnt, vi behöver inte bli ovänner för det, men det är lika bra att vi lägger ner den här diskussionen. Du är övertygad på ditt sätt och jag är övertygad på mitt sätt dvs att jag vill se all forskning på klimatområdet på ett bräde.


          Äsch, nu tramsar du och börjar prata om mig istället för att svara på frågor. giggle.gif

          Att se all forskning på klimatområdet på ett bräde är nog inte möjligt, våra datorer skulle nog inte klara av att ladda ner den mängd rapporter som finns, hela din lägenhet skulle fyllas med papper från golv till tak.

          Men här kan du ladda ner en aktuell forskningrapport från IPCC från i år, klimatförändringar och land.

          https://www.ipcc.ch/report/srccl/


           
          Citera

          6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 04:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon