Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Zetas katalog, - vad anser du om deras bedömning?
          Eva Swahn
          Inlägg 23-08-2003, 11:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 300



          Zeta har en katalog, finns på nätet att hämta ner, har bedömning på de växter de säljer. Den ser ut som följer:

          ++++ FÖRMER ÄN UTSÖKTA är följande vedartade växter: gaffelolvon, gyllenlönn, hybrid- blomsterkornell, häxal, kopparlönn, koreansk azalea, Rhod. yakusimamum ´Koichiro Wada´och Ýaku Angel, skenhortensia samt skenkamelior. Örter: blodax, buskvallmo, svavelpion och vipprams.

          +++ UTSÖKT. På alla sätt utsökt, när det gäller form, bladverk och sundhet. Ofta med delikata blommor, vacker bark eller fin höstfärg. Har inte visat några anmärkningsvärda brister.

          ++ MYCKET ODLINGSVÄRD. En värdefull växt, kan tänkas tillhöra trestjärniga, om man bortser från någon liten defekt.

          + ODLINGSVÄRD. Medelmåttig växt, som saknar framträdande egenskaper. Även om den inte har några allvarliga fel så saknar den emellertid "personlighet". Men kan vara en växt som är bra till många användningsområden.

          UTAN MARKERINGAR. Ofta en välkänd växt utan speciella kvaliteter, exempelvis bukettspirea, med tråkigt växtsett.

          (-) REKOMMENDERAS EJ. Det finns många bättre sorter för alla lägen, men ändå har det planterats för många exemplar av denna växt. Bristerna är uppenbara: växten har t.ex. kort blomning, är ful efter blomningen, har rotskott, ointressant bladverk utan höstfärg, är mottaglig för svamp och virussjukdomar. Exempelvis rosen `Nina Weibull`, gullrips, silverbuske, vanliga bergtallar, björngräs.

          (Citatet ovan är direkt från deras katalog, även exempel på växter.)

          Ja, det är ju ett slags bedömning som jag många gånger har efterlyst - att inte bara få de positiva omdömena om växter. Men nu undrar jag: hur ska jag ta ställning till deras urval? Eller är det som att svära i kyrkan?

          En del växter som jag har bedöms som 4-stjärniga, (känner mig lite mallig att jag har lyckats välja rätt - utan Zetas katalog), men jag ställer mig tveksam till några betygsättningar.

          Nu har jag fullständigt snöat in på deras stjärnor och vågar knappt tänka på att införskaffa något med bara en stjärna. Kan någon som känner till Zeta komma med någon kommentar?




          http://www.zetas.nu/


          --------------------
          Eva i zon I
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 23-08-2003, 11:41
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Det här är ett skäl till att jag gillar Zetas. Istället för att med ett smile sälja allt som modet gör att vi folk vill ha, uttrycker de sin egen åsikt. De gör egna bedömningar, sticker ut hakan och försöker motverka det som de tycker är skräpmode i växtvärlden.

          Det är naturlitgvis inte alltid jag håller med dem i deras bedömningar. Sist jag var där debatterade jag ölandstok med en av de anställda. Han fnös och argumenterade mot den, jag för. Hur många gånger får man vara med om att personal på plantaffärer uttrycker en klar åsikt om en planta om den är negativ?

          Jag har flera av deras nollstjärniga och tycker inte om alla femstjärniga. Men många gånger har man att lära av deras stjärnsystem, och man kan alltid ringa och fråga varför de gjort den ena eller andra bedömningen.


          --------------------
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 23-08-2003, 12:52
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          "+ ODLINGSVÄRD. Medelmåttig växt, som saknar framträdande egenskaper. Även om den inte har några allvarliga fel så saknar den emellertid "personlighet". Men kan vara en växt som är bra till många användningsområden."

          Inte ens jag vill ha bara skrikiga växter...
          Varje växt har sin plats. Ettorna kanske passar mellan skrikiga växter?


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 25-08-2003, 06:12
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Läste också igenom deras "bibel" och säger: Tycke och smak skall inte diskuteras. En bra fingervisning dock.
          Håller med Hannele om att skrikiga växter behöver lugnare kompisar för att komma till sin rätt. Dessutom behövs olika typer av växter i de olika rummen.


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          kryddan
          Inlägg 25-08-2003, 08:09
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem sedan:
          16-06-2003
          Medlem nr: 1 716



          Jag läste och såg det som kul tips - sedan fortsätter jag att tycka om mina tåliga ölandstokar mm. Min man (som är känslig för pekpinnar av allehanda slag) blev mest irriterad - "vill inte att någon ska tala om för mig vad jag ska tycka"


          --------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg
           
          Citera
          Ingo
          Inlägg 25-08-2003, 08:48
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem sedan:
          24-04-2003
          Medlem nr: 1 235



          Klart att man inte kan använda Zetas klassificeringssystem slaviskt som en manual för vad man ska ha och inte ha i trädgården. En trädgård med bara fyr- och femplussiga växter skulle bli rätt konstig, ungefär som om man skulle inreda hemmet med bara saker från Svenskt Tenn.

          Men jag gillar Zetas klassificeringssystem därför att det kan få en att uppmärksamma guldkorn som man annars kunde ha missat och därför att det inbjuder till dialog om varför de tycker si eller så. Det kan också vara en hjälp om man vet vilken art man vill ha och står och väljer mellan olika namnsorter.

          Detta sagt, så tycker jag att jag har fått ut mer av att prata med personalen där än av att titta på betygen.


          --------------------
          Hälsningar Ingo, zon III
           
          Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 27-08-2003, 09:35
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 300



          Trevligt att få synpunkter på Zetas betygssytem för växter. Och jag "köper" det ni säger att man inte ska hålla sig slaviskt till deras katalog "som om man bara inredde sig hem med ting från Svenskt Tenn" som Ingo så förnuftigt påpekar. Jättebra, får mig att få lite nyktrare syn!

          De råd man kanske kan ta till sig är växter som är dyra och långsamma och långvariga - som att vänta ut en rhododendron eller taxus (idegran) - då ska det ju vara mödan värt.

          Nu undrar jag om det finns andra sidor eller referenser som vågar sig på att sätta ut omdömen om växter?


          --------------------
          Eva i zon I
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 27-08-2003, 11:39
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          http://www.odla.nu/artiklar/dramatiska_tra...vfallande.shtml

          http://www.odla.nu/artiklar/snabbvaxande_b...vfallande.shtml

          http://www.odla.nu/arkiv/rabatt.shtml


          Alla (?) plantskolors webbsidor har ju lite omdömen:

          http://www.rosenhagen.se/buskar


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          MadeleineB
          Inlägg 28-08-2003, 09:47
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem sedan:
          16-07-2003
          Medlem nr: 1 908



          Jag håller med de flesta här om att deras klassificeringssystem är bra som en fingervisning, en sorts grundbedömning.
          Men sedan är det klart att man inte alltid har samma uppfattning, det är ju med växter som med kläder: det går mode i dem.
          Ibland är det ju roligt att följa modet och ha något som är väldigt populärt för tillfället. Ibland kanske man inte bryr sig om det, utan väljer något som man gillar av andra skäl, eller som man tror kan växa bra i ens egen trädgård.
          Själv tycker jag till exempel om rosmarin. Jag tyckte om det innan det blev så inne, och nu när populariteten verkar dala igen, tycker jag fortfarande om den. Så jag kommer att fortsätta odla min rosmarin, vad som än sägs i alla bedömningar. För att den är så god och så vacker.
          Så välj det du själv tycker om
          MadeleineB


          --------------------

          Hyllegården - din kryddbod på nätet!
          Örter, kryddor, olivtvål och mer...
          www.hyllegarden.com
          Gå ner i vikt - vår metod är enkel och
          effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 28-11-2019, 18:27
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          I år var första året de inte tryckte upp sin katalog. Synd att de slutat med den, tycker jag!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-03-2024, 05:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon