Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur länge matar ni fåglarna på våren?
          Huggorm
          Inlägg 22-04-2012, 01:27
          Länk hit: #41


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Monarda @ 21-04-2012, 22:44) *
          Vem har gjort den studien och var finns den publicerad?

          Det har hon berättat förut, så jag letade upp inlägget åt dig:
          CITAT (Myosotis @ 26-04-2008, 16:28) *
          Jag har inte personligen genomfört någon studie och får därför själv gå efter vad som låter rimligt och trovärdigt. Främst håller jag mig till vad som sägs i "Taschenbuch für Vogelschutz" (2001), utgiven av Klaus Richarz, Einhard Bezzel och Martin Hormann. Vet inte om boken finns på svenska, förmodligen inte. I avsnittet om fågelmatning hänvisas till flera vetenskapliga studier som jag utgår ifrån är korrekta.
          Det som sägs på tv och i radio av låtsasexperter är däremot tyvärr ofta kvalificerat skitsnack. Jag lyssnar då hellre på forskarna.

          Jag skulle tro att man kan jämföra en hel vinters ätande av solrosfrö men att som människa äta enbart på macdonalds. Visst överlever man, men man lär få bristsjukdomar till slut
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-04-2012, 03:06
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Huggorm @ 22-04-2012, 02:27) *
          Jag skulle tro att man kan jämföra en hel vinters ätande av solrosfrö men att som människa äta enbart på macdonalds. Visst överlever man, men man lär få bristsjukdomar till slut



          Är det någon mer än Myo som pratat om att mata fåglarna med enbart solrosfrö? Vet inte de flesta som matar och bryr sig om fåglarna att dom behöver även annat. Förr hängde man t.ex. upp talg i träden och möjligen ibland krossade brödkanter på fågelbordet, inte fick dom några solrosfrön då. Hur kunde folk då veta att fett var viktigt. Sen kan jag undra om dessa forskare studerat fåglarna under svenska förhållanden eller om studierna skett i Tyskland. Det är ju inte precis samma klimat förhållanden där som här om man inte bara räknar de sydligaste landskapen som Sverige. Letade upp en artikel i Natur och Trädgård av en svensk forskare som jag läst tidigare. Har han helt fel? Vore intressant om man kunde hitta någon svensk rapport.http://www.naturochtradgard.se/naturtradga...gelmatning.html


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-04-2012, 08:29
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          Tack Huggorm.

          CITAT (Flemming @ 21-04-2012, 22:38) *
          Hittade länken,du hatar inte,endast lat ! "Måste erkänna att jag också är för lat för att klicka på länkar"

          Det stämmer, jag orkar mycket sällan klicka på en länk för att se en bild.

          CITAT (Flemming @ 21-04-2012, 22:38) *
          en glesning av rovfåglar måste säkert till för att återställa balansen.

          Skitsnack.

          Nu orkar jag inte mer.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          Azur
          Inlägg 22-04-2012, 09:09
          Länk hit: #44


          Gäster






          Det är självklart att matning hjälper fåglar. Flera fåglar som tidigare varit flyttfåglar klarar nu att övervintra i Sverige, t.ex. koltrast, och eftersom flyttning är otroligt farligt, påfrestande och tidskrävande så är det enorm fördel att slippa flytta.

          Sen tror jag man ska vara försiktig vid tolkningen av studier. Om fåglar vid matbordet har lägre snittvikt behöver inte det bero på att maten är dålig för dem, jag skulle snarare tro att det beror på att fåglar som inte hunnit äta upp sig inför vintern eller som är sjuka helt enkelt dör om de inte matas och därför saknas i statistiken för omatade områden.

          Man ska förstås ändå tänka på vad man ger fåglarna. Grundregeln under vintern är "ju fetare dess bättre" eftersom fåglarna då i första hand behöver energi.

          CITAT ("Flemming")
          Personligen tror jag att rovfåglar tar mycket fågel i skogen men även i parker och andra områden med mycket grönt.
          Motorvägen mellan Malmö och Svedala är för det mesta en syn i ond bråd död,massor av rovfåglar som har hamnat framför ett fordon och då börjar man förstå varför dom "vanliga" fåglarna minskar,vi har helt enkelt varit lite väl rädda om rovfåglarna.
          Jag är ingen vän av jägare men en glesning av rovfåglar måste säkert till för att återställa balansen.

          Nonsens. Rovfåglarna är inte begränsande för småfågel i sverige, utan det är vintrarna och tillgången på föda och boplatser. Gråsparven t.ex. har minskat för att det finns färre hästar och därmed mindre hästskit att plocka frön ur, plus att det finns färre boplatser; flera andra arter, bl.a. måsar, minskar för att soptippar nu mer måste täckas över eller för att det dumpas mindre spill från fiskebåtar; och sen har vi det moderna jord & skogsbruket som blir allt effektivare på att hindra diversitet.

          Har du inte funderat på varför ormvråkarna samlas längs motorvägarna? Vi har genom breda vägrenar gett dem perfekta jaktmarker som inga andra rovdjur kommer åt, och med belysning och stängsel perfekta sittplatser att spana efter smågnagare från. Plus då och då en bonus i form av överkörda djur.

          För du insåg att de ormvråkar man ser längs vägar inte äter småfågel, medan hökar inte sitter längs motorvägen, eller hur?

          Redigerat av Azur: 22-04-2012, 09:25
           
          Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-04-2012, 09:26
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 19 794
          Medlem sedan:
          30-09-2007
          Medlem nr: 12 674



          CITAT (Azur @ 22-04-2012, 10:09) *
          Om fåglar vid matbordet har lägre snittvikt behöver inte det bero på att maten är dålig för dem...

          ohmy.gif Vikten hänger snarare ihop med förekomsten av predatorer. Att mat eller dålig mat skulle leda till för låg vikt har jag då aldrig hört talas om.


          --------------------
          Det ska gå.

           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-04-2012, 10:04
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Appropå den minskade förekomsten av lärka så kan man köpa en lärkruta! http://www.uof.nu/nyheter/Larkruta_info.pdf


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Flemming
          Inlägg 22-04-2012, 10:18
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 520



          En del av oss börjar gå lite OT,det handlar faktiskt om fågelmatning !
          Jag är en del av dom och skall därför fatta mig kort: Mina åsikter kvarstår !
          Om jag sedan har trampat någon på tårna,ja det må vara hänt men som jag skrev igår,katter och rovfåglar är och förblir minerad mark.

          Kajan har varit här och den plockade något från alla faten,likaså gjorde talgoxen strax därefter.


          --------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
           
          Citera
          Flemming
          Inlägg 22-04-2012, 10:33
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 520



          CITAT (*Stintan* @ 22-04-2012, 11:04) *
          Appropå den minskade förekomsten av lärka så kan man köpa en lärkruta! http://www.uof.nu/nyheter/Larkruta_info.pdf


          Den är starkt knuten till odlingslandskapet och vill ha 11 hektar öppen mark runt sig för att häcka.
          Stora krav och rutorna säljs tydligen endast i Uppland
          Om jag tolkar SOF rätt,så skall det säljas rutor i hela landet under 2012.
          Kan nog vara värt en 50-lapp,men någon form av kontroll behövs,en del spannmålsbönder har "luckor" på markerna redan nu men det är oftast vattensjuka områden
          där det inte går att odla...

          http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=5043866


          --------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
           
          Citera
          Azur
          Inlägg 22-04-2012, 11:23
          Länk hit: #49


          Gäster






          CITAT (Myosotis @ 22-04-2012, 10:26) *
          ohmy.gif Vikten hänger snarare ihop med förekomsten av predatorer. Att mat eller dålig mat skulle leda till för låg vikt har jag då aldrig hört talas om.

          Med kondition avses hur stora energireserver fågeln har. Om de inte bara mätte vikt så mätte de säkert något som starkt korrelerar till vikt, som bröstmuskelns tjocklek. Det de ville ha reda på var hur friska och feta fåglarna var, och eftersom du inte anger vilka studier det var går det inte att kolla ifall de på något vis kompenserade för att svagare och sjuka djur har större chans att överleva om de matas.

          Jag förstår inte ditt motstånd mot fågelmatning. Man matar för att öka mängden småfåglar genom att hjälpa dem genom den svåraste tiden på året, och det fungerar; det är däremot väldigt oklart för mig vad du vill uppnå genom att argumentera mot matning. Det mesta av ditt argument är obegripligt - vad har t.ex. det faktum att svalor i afrika inte äter vid fågelbord att göra med ifall matning är bra eller inte för de fåglar som faktiskt äter vid fågelbord?

          Annars håller jag med om annat du säger, jag tycker också att man ska ge flera olika sorters foder för att täcka in fler fågelarter, och skulle tillägga att jag tycker det är bra om hökar också förser sig vid fågelbordet. De behöver mat de med, och det är ingen brist på småfågel.

          EDIT:

          Här är en studie som visar på positiv effekt av matning

          Här är en som visar att inte bara antal fåglar utan även antal fågelarter i olika områden av England gynnas av matning

          Det finns ett antal studier som är mer skeptiska till matning, men då mestadels för att matningen snedvrider selektionen (t.ex. genom att låta fåglar överleva utan att flytta, och genom att låta svaga individer överleva).


          Redigerat av Azur: 22-04-2012, 11:34
           
          Citera
          Ramoth
          Inlägg 22-04-2012, 15:01
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 548
          Medlem sedan:
          19-04-2006
          Medlem nr: 7 452



          Apropå talgbollar, energikakor och insektsblandningar så finns det att köpa hos Vivara naturpordukter - som nämnts tidigare i tråden. www.vivara.se Dyrt som tusan bara ...
          De har många olika frö- o insektsblandningar.
          Testade deras talgbollar med insekter nu i vinter. Personligen tyckte jag att de innehåller för mycker frön. Det ger jag fåglarna vid sidan om. Fåglarna (talgoxe, gråsparv, blåmes, entita, grönfink, mfl) föredrog talgbollarna från Granngården (blandade i automaten)
          Fettpillren därifrån var inte heller så intressanta, utan fåglarna föredrog jordnötter (blandade i automaten)

          Men för att inte bara vara kritiskt så gillar jag deras utbud av foderautomater och inte minst alla holkar.
          Hur bra/dåliga deras fröblandingar är kan jag inte uttala mej om.
          Något som jag verkligen gillar så är det inte bara om fåglar som gäller i Vivaras utbud, utan också om igelkottar, ekorrar, groddjur och fladdermöss.
          Riktigt roligt!

          Bara för att jag inte kan hjälpa alla fåglar o fågelarter ser jag ingen anledning att låta bli att stödja dem jag kan.

          Här på gården finns en stor flock välfödda och starka jägare - våra katter.
          De skickligaste bland dem klarar att då och då ta en fågel. Förhoppningsvis är det de svagaste som stryker med. En av orsakerna till att jag mata är för att kompensera överlevarna för de djur mina katter tar.
          Denna vinter - då vi flyttat platsen för matningen bort från vår terass - har vi sett betydligt färre spår efter lyckad fågeljakt. Detta trots att antalet fåglar som kommit för att äta har mångdubblats.
          Känns onekligen mycket bra för mej som gillar både katter och vilda fåglar!
          Tog upp detta i en "fågelmatartråd" i höstas o där kom många förslag på hur man matar fåglar utan att mata katterna - ni förstår vad jag menar whistling.gif
          Flera av ideérna därifrån har kommit till nytta här och ser ut att ha gjort nytta.

          Här syns det tydligt att vädret långsamt blir bättre - ju bättre väder, ju färre fåglar vid foderautomaterna.
          Det borde tolkar jag som att de spontant letar upp sin natuliga föda i första hand och fyller på med det jag serverar när det inte riktigt räcker till.
          Talgbollar är det av någon anledning fortfarande strykande åtgång på.
           
          Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 23-04-2012, 09:16
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem sedan:
          31-07-2005
          Medlem nr: 6 274



          Jag köpte tre energikakor, en original, en med frön och en med insekter, och en hållare för energikakor (eftersom jag inte har lust att mata kråkor, kajor och skator med de svindyra kakorna) från vivara i början av vintern. Nu sitter den sista kakan i hållaren och jag kommer ha kvar sakerna ute till den är slut.


          --------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
           
          Citera
          Diabolique
          Inlägg 23-04-2012, 17:16
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem sedan:
          16-12-2004
          Medlem nr: 4 787



          CITAT (Ramoth @ 22-04-2012, 16:01) *
          Apropå talgbollar, energikakor och insektsblandningar så finns det att köpa hos Vivara naturpordukter - som nämnts tidigare i tråden. www.vivara.se Dyrt som tusan bara ...
          De har många olika frö- o insektsblandningar.


          Jag planerar att mata fåglarna hela året.
          Kom ihåg att de behöver vatten också. Särskilt på vintern.
          Jag vill också slå ett slag för www.vivara.se
          Har köpt en fågelmatare för fönstret av dem, och en foderblandning som innehåller russin och larver: "rödhakegodis".
          Min nästa beställning kommer att vara hackade, skalade solrosfrön, vilket är mer attraktivt (lättare att äta) och lämnar mindre spill (dvs mindre råttor och möss) och inga fröskal på marken! smile.gif



          --------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 23-04-2012, 17:26
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Dessutom, iaf i min trädgård är det inte bara talgoxar och pilfinkar som äter. Jag har haft en strid ström av ringduvor, fasaner och turkduvor som har kommit och tagit havren, även ekorrar har hälsat på...

          Och jag tror nog att det rena fettat jag lade ut i vintras var uppskattat - för jag såg allt från koltrastar till rödhakar och fasaner som pickade i sig det.

          Jag vet inte hur det är hos andra, men här nere finns fågelmatare i någon form i de flesta trädgårdar - det innebär att det är 20-30 meter mellan fågelmatborden och jag är helt övertygad om att fåglarna flyger runt och förser sig från de flesta. Och eftersom inte alla personer på vår gata och övrig omgivning serverar solrosfrön, tror jag faktiskt inte det är någon större risk för ensidig utfodring........

          Har faktiskt fågelfrö kvar, blandade, som jag kommer fylla på mataren tills den är tom. Jag ser också hur gråsparvar och pilfinkar kommer förbi och tar ett frö då och då. Kan ju knappast vara fel att de fyller på förråden inför häckningen.


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Flemming
          Inlägg 01-05-2012, 17:32
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 520



          Hållaren till energikakan som numera är omvandlad till hundhårshållare,blev ett lyckokast !
          Blåmesen invigde och därefter kom en kaja några dagar senare och tömde den,fram och tillbaka med näbben full...
          Idag ville den tydligen bara kolla kvaliteten,den drog ut en tuss och därefter tryckte den in den igen ohmy.gif
          Gråsparven stod precis bakom och väntade på sin tur och han ville ha med sig en tuss hem...

          Talgoxarna äter numera övervägande krossad talgboll och detsamma får småttingarna i holken.
          Med jämna mellanrum blir det jordnötter och några näbbar vatten...
          Ringduvan har hittat hit men den har lite svårt med att sätta "fossingarna" på rätt ställe,sätter gärna dom på en kant av faten och helt plötsligt blir den bombarderad med mat...

          Matningen fortsätter och det skall bli spännande och se vad som kommer efter talgoxarna har dragit ut i vida världen...

          Rumsrena är dom också,endast gråsparvarna har lite svårt att förstå budskapet: Ät här - sk*t hos grannen.


          --------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
           
          Citera
          Flemming
          Inlägg 13-05-2012, 20:10
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 520



          Tre bilder på hållaren för hundhår.

          Bilderna är som vanligt tagna genom tvåglasfönster så det kan finnas speglingar i fotona...

          Redigerat av Flemming: 13-05-2012, 20:12
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Namnl_st_1_kopiera.jpg ( 640.83k ) Antal nedladdningar: 16
          Bifogad fil  Namnl_st_2_kopiera.jpg ( 643.05k ) Antal nedladdningar: 15
          Bifogad fil  Namnl_st_3_kopiera.jpg ( 693.86k ) Antal nedladdningar: 9
           


          --------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
           
          Citera
          Monarda
          Inlägg 13-05-2012, 21:28
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem sedan:
          06-03-2005
          Medlem nr: 5 125



          Härliga bilder Flemming! Blåmesen får hålla till godo med katthår.

          Bifogad fil  P5040520.jpg ( 957.06k ) Antal nedladdningar: 9
           
          Citera
          Flemming
          Inlägg 15-05-2012, 20:47
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 520



          CITAT (Monarda @ 13-05-2012, 22:28) *
          Härliga bilder Flemming! Blåmesen får hålla till godo med katthår.



          Är din hållare avsedd för "energikakor" eller vad har där varit i från början ?
          Kul bild på blåmesen,så såg "min" ut när den hade samlat ihop vad den behövde...

          Talgoxebebbarna lämnade naturligtvis boet på måndagsförmiddagen,då jag var på jobbet och i år blir det tyvärr inga bilder på dom...

          Har sett Herr & Fru Talgoxe både måndag och idag tisdag men inga bebbar synliga,hoppas dom klarade sig !
          Öppnar holken om 14-dagar för att se hur där ser ut och skall även ta några bilder.


          --------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-05-2012, 21:01
          Länk hit: #58


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Flemming @ 15-05-2012, 21:47) *
          Öppnar holken om 14-dagar för att se hur där ser ut och skall även ta några bilder.

          Kolla bara så det inte är en ny kull på gång
           
          Citera
          Flemming
          Inlägg 15-05-2012, 21:49
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 520



          CITAT (Huggorm @ 15-05-2012, 22:01) *
          Kolla bara så det inte är en ny kull på gång

          Vet du hur lång det är mellan kullarna ?
          Den första kullen flög igår (14/5) och då måste det väl vara några veckor/månad innan det är dags igen ?

          Har fyra dagar ledigt,så jag skall kolla lite extra om det är någon aktivitet,ingen brådska för min del...
          Två lager bomaterial,förra årets som var rent som nytvättade kläder och årets som jag inte vet hur det ser ut,tänker på om dom har lämnat en unge som inte klarade livhanken.
          Lik i holken ger knappast pluspoäng...
          Höjden på holken är 50 cm,så där finns plats utan att jag tar ut bomaterialet,det första lagret är c:a 8 cm.


          --------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-05-2012, 00:39
          Länk hit: #60


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Ingen aning, men jag vet att blåmesar kan hinna med tre kullar på en säsong så de tar nog ingen lång vilopaus. Samtidigt vill de gärna byta holk mellan kullarna, för att komma undan eventuella parasiter. Men finns det ingen annan lämplig boplats inom reviret som faller dem på näbben så stannar de förståss.
           
          Citera

          4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 13:50
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon