Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Små små gulrödvita kryp i jorden, Ca 1 mm, flyger ej, hoppar ej, flyter inte upp vid vattning.
          Towanda
          Inlägg 23-01-2010, 15:59
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 268
          Medlem sedan:
          13-07-2003
          Medlem nr: 1 889



          Hej,

          Har nu letat bland trådarna på forumet och försökt hitta något som beskriver mina kryp, men inte hittat rätt!

          Det är små, små kryp som i jorden ser ut att vara gulvita, men lägger man dem på ett vitt papper ser de lite mer gulrödaktiga ut, och lite mörkare (typ bruna) precis längst fram på "huvudet".

          De är väldigt små (ca 1 mm eller mindre) och är till en början svåra att upptäcka, men om man står och stirrar stint på jorden en stund så ser man en hel del av dessa små kryp som kryper runt i jorden. De verkar inte bry sig nämnvärt om de delar av växterna som är ovan jord, jag ser dem inte krypa där.

          Utifrån de andra beskrivningarna jag läst så kan jag säga att dessa inte har synliga vingar, om jag petar på dem så hoppar de inte, de flyter inte upp eller kommer ut på fatet när man vattnar.

          De är som sagt väldigt små och jag hittar inte luppen, men det ser ut som att de har antenner och jag TROR att de har tre benpar, men det är väldigt svårt att se.

          Vad i allsindar kan detta vara? Äter de på mina växter? Är det någon som har någon aning? Jag funderar på om det skulle kunna vara någon slags kvalster, men kan inte hitta något som passar in på det jag har.

          Tack!

          Mvh,
          Towandan
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 24-01-2010, 01:35
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag tycker att de är TV tvestjärtar , Jag ska passera till dig text som hittat i dag:Tvestjärtar söker sig ofta inomhus i slutet av sommaren. De letar då efter gömställen. Dessa djur kan ses fram till mitten av september därefter går de i vinterkvarter.

          För att undvika invasioner är det först och främst viktigt att inte ge tvestjärtarna goda livsbetingelser i närheten av huset. Kraftig vegetation och komposter kan vara goda utvecklingsplatser. Besvären med tvestjärtar kan lindras med hjälp av enkla fällor som placeras ut och som tvestjärtarna gärna kryper in i. Fällorna vittjas sedan varje morgon. Fällor kan vara blomkrukor med träull som placeras upp och ned eller bitar av wellpapp som fuktats något.

          H:Bassam
           
          Citera
          Amaryllis
          Inlägg 24-01-2010, 12:19
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem sedan:
          02-10-2008
          Medlem nr: 19 230



          HAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA DET ÄR ABSOLUT INTE TVESTJÄRTAR!!!!!!! a0a.gif sorry, kunde inte hålla mig!
           
          Citera
          Towanda
          Inlägg 24-01-2010, 12:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 268
          Medlem sedan:
          13-07-2003
          Medlem nr: 1 889



          Haha nej, det är definitivt inte tvestjärtar. Sådana hade jag känt igen helt på egen hand! giggle.gif
           
          Citera
          Dilara
          Inlägg 24-01-2010, 18:26
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 590
          Medlem sedan:
          11-12-2006
          Medlem nr: 8 879



          Nej, inga tvestjärtar.
          Det kanske är hoppstjärtar ändå?... Frågor och svar - småkryp i jorden


          --------------------
          • I am the hibiscus witch! • Mälaren zon 2-3 •
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 24-01-2010, 23:27
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej


          DILARA Du har rätt.

          H:Bassam
           
          Citera
          Towanda
          Inlägg 25-01-2010, 09:17
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 268
          Medlem sedan:
          13-07-2003
          Medlem nr: 1 889



          CITAT (Dilara @ 24-01-2010, 18:26) *
          Nej, inga tvestjärtar.
          Det kanske är hoppstjärtar ändå?... Frågor och svar - småkryp i jorden


          Hmm ja, beskrivningen låter i alla fall likt det jag har! Ska ta och läsa på lite om de där krabaterna. Tack!

          /Towandan

          Redigerat av Towanda: 25-01-2010, 09:18
           
          Citera
          greenspot
          Inlägg 01-04-2010, 16:57
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem sedan:
          28-02-2008
          Medlem nr: 14 286



          Vet inte riktigt vad du har men det låter inte som några nyttodjur.
          Vill du bli av med dom så kan jag rekommendera GreeNeem-gödsel vilket är ren Neem-frukt. Den ger växten näring samtidigt som Azadirachtinet i den tar hand om alla skadedjut i jorden. Läs mer om det på http://www.greenspot.se/sida3.html
          Lennart
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 16:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon