|
Ny tävling - Bästa boktips!, Välkomna att delta! |
|
|
Forumvärd
|
02-10-2012, 11:54
|
Gäster
|
Hej forumvänner!Visst är det mysigt att krypa ner i soffhörnan med en kopp the, kaffe eller varför inte ett glas rött eller vitt, dra filten över benen och försjunka i favoritboken? Man har sina favoritförfattare eller så är man mer flyktig och läser ”allt möjligt” – oavsett vilket är alltid tips på nya böcker välkomna! Vi tänker ha en tävling på temat Bästa tipset på favoritbok – gillar du biografier, faktaböcker, så kallade tegelstensromaner eller deckare – det spelar ingen roll vilket, alla kan delta! Tävlingsregler:Lista dina 3 favoritböcker, både titel och författare ska vara med. De behöver inte tillhöra samma genre, utan utgå enbart från ditt eget tycke och smak! Motivera gärna varför just dessa tre böcker är dina favoriter! Ett bidrag per deltagare. Startdatum: 2 oktober 2012Slutdatum att skicka in sitt bidrag: 10 oktober 2012 kl.24.00Pris och vinnare:5 vinnare får varsitt hemligt paket från Odla.nuShop, värde minst 200 kronor. Vinnarna lottas fram av redaktionen och det beslutet kan inte överklagas.Botanisera hemma i bokhyllan, fundera och skicka in ditt bidrag. Lycka till!
Önskar Heléne och Katarina på redaktionen.
|
|
|
|
|
02-10-2012, 21:08
|
Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem sedan: 18-01-2009
Medlem nr: 20 608
|
OK, nu har jag funderat! 1, JRR Tolkien "Lord of the rings" 2, David Eddings "The Belgariad" (serie om 10 böcker) 3, M Smith & S Bradley "Förökning & Beskärning" Är en allätare men favoritgenren är i alla fall fantasy, som synes. Och så måste jag ju ta med min "husbibel" om förökning och beskärning! Är ni intresserade inom ämnet (och vem är inte det i det här forumet ) så kan jag verkligen rekommendera den!
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
02-10-2012, 21:26
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem sedan: 13-08-2005
Medlem nr: 6 358
|
Har nästan bara faktaböcker hemma, men här är mina favoriter
1 The encyclopedia of Herbs, O. Tucker & Thomas Debaggio - För fakta en tung fakta bok på engelska.
2 Figs, Dates, Laurel, And Myrrh Plants of the Bible and the Quran, Lytton Johan Musselman foreword by Garrison Keillor - Gillar denna bok mycket, tar upp alla kulturväxter som odlas i mellanöstern, ingen odlingsbok utan berättar mer om växterna vilken betydelse dom har i religion och användning för människorna. På engelska.
3 - Happiness is a Garden , Charlotte Seeling - Härlig bilderbok på trädgårdar och alla möjliga växter. På engelska.
EDIT skrev fel titel på en av dom.
Redigerat av Alexander-VG-zon3: 02-10-2012, 21:28
|
|
|
|
|
02-10-2012, 22:18
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem sedan: 11-11-2003
Medlem nr: 2 558
|
1 . Vindens skugga av Carlos Riuz Zafòn
2 . Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson
3. Den andalusiske vännen av Alexander Söderberg
De här är böcker som jag lyssnat på under senaste året/åren , finns naturligtvis andra äldre favoriter också men de här är bland de senaste.
Den första är så underbart skriven så jag njöt både av det och storyn.
Nummer två är en riktig skröna med sanna inslag , och jag som älskar Fritjof Nilsson Piratens skrönor föll direkt .
Trean har vi precis lyssnat klart på eller ...................... Vi har repeterat den flera gånger och upptäcker hela tiden något som vi inte tagit till oss förra gången. Vi har ännu inte " förstått " den till fullo tror jag. Är en debutroman men det ska komma flera delar sägs det.
Redigerat av mamamaggan: 02-10-2012, 22:20
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
02-10-2012, 22:26
|
Medlem
Antal inlägg: 523
Medlem sedan: 26-04-2010
Medlem nr: 29 572
|
Hairy Potter och den magiska rakkniven slår allt
|
|
|
|
|
02-10-2012, 23:11
|
Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem sedan: 18-05-2010
Medlem nr: 30 311
|
Vredens druvor av Steinbeck.
|
|
|
|
|
03-10-2012, 10:05
|
Medlem
Antal inlägg: 357
Medlem sedan: 24-06-2009
Medlem nr: 24 388
|
1. Shantaram av Gregory David Roberts. En bankrånare rymmer från Australiens mest bevakade fängelser och flyr till Bombay, Indien. Den har djup, spänning, humor och lite romantik. Fast den är på hela 1000 sidor fängslas man av första sidorna och man vill bara läsa, läsa och läsa.
2 Hundraåringen som hoppade ut genom fönstret och försvann Jonas Jonasson. Rekommenderar att höra den på talbok med Björn Granath. Nutida historia om en hundraåring blandas med historier från hans liv. Underbara formuleringar som får en att skratta från djupet av sitt hjärta.
3. Munken som sålde sin ferrari av Robin Sharma. En tänkvärd bok om livets mening. Kapitalist som säljer allt han har för att bli munk i Indien och hitta livets mening. Han kommer tillbaka och bidrar med visdom inbäddat i historier och liknelser. En bok som tål att lyssnas på fler än en gång.
--------------------
|
|
|
|
Rihane
|
03-10-2012, 11:34
|
Gäster
|
1.Shikasta av Doris Lessing. En jättebra tegelstens SF med många parallella historier som förenas i slutet. Har läst den många ggr men nu försöker jag hålla ut så att jag kan läsa den igen med nya ögon. Har även läst resten av serien men Shikasta är den bästa. 2.Stiftelse-trilogin av Isac Asimov. Egentligen hela hans samling av robot-böcker, stiftelse-böcker och rymddeckare som knyts samman i en genomtänkt framtid . 3. Tao Te Ching av Lao Tzu. Om jag försöker beskriva boken har jag inte förstått något av den...
|
|
|
|
|
03-10-2012, 13:04
|
Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem sedan: 21-05-2011
Medlem nr: 48 334
|
Tre olika böcker, tre mycket läsvärda enligt mitt förmenade.
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. En fantastisk nigeriansk författarinna som i boken skriver om inbördeskriget i Nigeria och om bildandet av staten Biafra. En oerhört stark bok och en bok som griper tag i läsaren. Adichie har skrivit flera böcker som är översatta, alla mycket läsvärda men denna bok är Nr:1 anser jag.
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov. En rysk klassiker och en bok som knappast behöver någon närmare presentation. Kanske den starkaste läsupplevelse jag någonsin har haft. Boken skrevs under ganska lång tid och är en kritik mot det sovjetiska systemet. Boken publicerades först 1966, 26 år efter författarens död. Första gången jag läste boken och närmade mig slut i den – var en sorgeprocess. När boken var utläst sörjde jag boken mycket länge … ville komma tillbaka in i boken igen. Bulgakovs bok är ofta med mig i mina tankar och är en fantastisk 'tankereferens' – inledningen i boken är mer än fantastisk.
Pappan och havet av Tove Jansson. Jag kunde i princip valt vilken bok som helst om Muminfamiljen – men ska jag välja en bok så väljer jag denna. En bok som jag läst åtskilliga gånger – det är läsning om längtan, svårmod och rastlöshet. En underbar bok helt enkelt. Tänk bara på Muminmammans längtan efter en trädgård, ack … en melankolisk och mycket finstämd bok.
Redigerat av gunsta: 03-10-2012, 15:34
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
03-10-2012, 15:56
|
Medlem
Antal inlägg: 87
Medlem sedan: 24-04-2012
Medlem nr: 75 927
|
1. Vete, Vapen och Virus Jared Diamond 2. Undergång - Civilisationers uppgång eller fall Diamond, Jared 3. Varför är sex så roligt? Diamond Jared http://sv.wikipedia.org/wiki/Jared_DiamondOtroligt intressant och kunnig författare. Vet nog varför vissa björkstammar är helt vita?
|
|
|
|
|
03-10-2012, 17:47
|
Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem sedan: 29-06-2004
Medlem nr: 3 958
|
Tre böcker som jag läst för några år sedan men ofta kommer tillbaka till:
Vilda svanar av Jung Chang Handlar om tre döttrar av Kina, mormor född 1909 i ett feodalt samhälle, dottern 1932 växer upp i Manchuriet under japansk och rysk ockupation. Den tredje "dottern" , författaren själv, beskriver sin egen barndom i hierarkien i Kinas kommunistvärld.
Den röda damcykeln av Mats Ahlstedt Den tredje romanen i en serie om kriminalkommisarien Sören Högström vid Länskriminalen i Göteborg. Den boken är helt omöjlig att lägga ifrån sig. Dessutom intressant (för mig) eftersom den utspelas i Göteborgsområdet.
Den tredje borde vara en bok om växter, men är det inte....utan
På stort alvar av Johan Teorin en samling berättelser med anknytning till hans tidigare böcker Skumtimmen, Nattfåk och Blodläge. Kan med behållning läsas även av den som inte läst hans tidigare.
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
03-10-2012, 19:54
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem sedan: 08-05-2011
Medlem nr: 43 937
|
Min favoritbok inom trädgårdsodling är ”Den naturliga trädgården” av John Fedor. Det var den första trädgårdsboken jag skaffade mig när jag började odla på allvar och den är både inspirerande och kunskapsgivande. Den handlar om att odla ekologiskt i harmoni med naturen.
Ett annat av mina intressen är matlagning och inom det området är min favorit: ”Utekokboken för finsmakare i fält” av Anders Klint. Det är en kokbok som ger handfasta tips om hur man lagar utsökt mat när man är ute på camping, fisketur eller annan naturutflykt. En bok befriande fri från pulvermat och dyr frystorkad mat som annars kan vara vanligt när det handlar om campingmat.
Jag uppskattar böcker som skildrar människors liv och efter att ha tänkt efter en stund valde jag tetralogin ”Kvinnorna och staden” av Kerstin Ekman. Det är en gripande läsning där man får följa hur människor, speciellt kvinnor och barn, påverkas när staden växer fram i början av 1900-talet. Det är en annan historia än den kungahistoria som annars brukar presenteras i historiesammanhang.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
03-10-2012, 21:48
|
Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem sedan: 01-05-2005
Medlem nr: 5 640
|
Jag tycker om att få dela andra människors tankar o perspektiv på saker och ting, och få beröras av olika människors levnadsöden. Svårt att bara välja tre böcker, men här är de tre jag valt ut idag.
De ovanliga av Åke Moqvist (Människor som går mot strömmen - Har alla människor lika värde)
Imamens dotter av Hannah Shah (Självbiografi som handlar om familjeförtryck i en hederskultur)
Glasfåglarna av Elsie Johansson (Första boken i trilogin om Nancy. Arbetarhem i 30-talets Sverige)
Redigerat av zissi: 03-10-2012, 22:56
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
04-10-2012, 11:06
|
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem sedan: 10-01-2003
Medlem nr: 559
|
Amatörerna-tolv trädgårdsälskare Mossige-Norheim, Randi Om att skapa sin trädgård,vara trädgårdsälskare och så småningom åldras med den. Jag läste om en gammal taoistisk kines, säger Folke. Han målade landskap med höga berg på sin ålders höst. När han hade målat färdigt tavlan klev han in i bilden, vandrade upp bland bergen och försvann.
Dream Plants for the Natural Garden Gerritsen, Henk & Oudolf, Piet innehåller växter som klarar av konkurrensen från andra växter, som har ett stabilt växtsätt, som inte kräver speciell skötsel och som tillför planteringen en något vildvuxen charm-en "naturlighet".
Priset på vatten i Finistère Bodil Malmsten Underbar humor från någon som faktiskt bara tog bilen och åkte tills hon hittat vad hon sökte:) Om strapatserna att vara nybörjare i trädgården och glädjen i att lyckas.
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
05-10-2012, 01:55
|
Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem sedan: 25-07-2010
Medlem nr: 32 435
|
För mig, blir det, efter flera dagars tänkande, tre HELT olika sorters böcker.
Den första är en skröna, underbart berättad, på gammaldags språk och med en berättarlust som slår det mesta inom "äventyrslitteratur" !
Den andra är en slags skönlitterär bok, i formen av en teoretisk avhandling, men väldigt lättläst ! Otroligt intressant och med en massa "aha" under läsningens gång.
Den tredje gav mig också "aha"-upplevelser. Arkeologiska fakta, genomsyrade av logik och en "vidareförmedlingslust", som ger läsaren SÅÅ mycket mera !
Röde Orm - Frans G Bengtsson Salt - Mark Kurlansky Spåren av kungens män - Maja Hagerman
Redigerat av omk: 05-10-2012, 02:01
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
05-10-2012, 18:37
|
Medlem
Antal inlägg: 152
Medlem sedan: 06-03-2011
Medlem nr: 40 969
|
min absoluta favoritbok någonsin är :
All jordens fröjd - Margit Söderholm
Som god tvåa är hela serien om
Hellesta- även den av Margit Söderholm
som trea kan jag inte bestämma mej, men
Vendela av Kaari Utrio var bra
|
|
|
|
|
09-10-2012, 10:30
|
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem sedan: 14-05-2011
Medlem nr: 46 249
|
Det är ju nästan omöjligt att välja endast 3 böcker! Det finns så väldigt många bra böcker. Jag har dock bestämt mig för de här: Vindens skugga Ängelns lek båda av Carlos Riuz Zafòn. Underbart skrivna med ett ljuvligt språk. Törnfåglarna av Colleen McCullough. För att citera bokens ingress: "Tre kvinnor, tre generationer, tre kontinenter. En roman lika kraftfull och mäktig som "Borta med vinden". Törnfåglarna är från 1977, men den håller än idag.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
|
|