Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinranka som ser död ut - när vet man säkert?
          CharlotteF
          Inlägg 24-05-2012, 09:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          11-05-2011
          Medlem nr: 45 419



          När kan man vara säker på att en vinranka dött? Om min ena ranka visar sig faktiskt vara död så vill jag ju ersätta den så fort som möjligt, men när kan man vara säker? Mina andra rankor jag har lever och har satt knoppar och en del blad har kommit ganska långt. Men en visar inget livstecken alls ännu. Är det fortfarande för tidigt att veta säkert?

          En fråga till på samma tema. Mina rankor som lever verkar ha frusit i topparna, där finns inga knoppar och ser väldigt torrt och trist ut. Ska man klippa bort det döda, isåfall när? Och hur långt ner ska man isåfall klippa? Tänker på blödningsrisken.
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 24-05-2012, 10:43
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Vänta en månad till. Först vid midsommar kan man verkligen börja misströsta. Jag har ibland varit färdig att ge upp, men sedan har plantan ändå vaknat till liv.
          Om topparna är frusna gör de knappast någon skada på resten som lever. De behöver inte klippas bort förrän den förvedade årstillväxten beskärs framåt nyår eller så. När det blir aktuellt skär du strax ovanför en levande knopp som kan ta vid nästa år.
          Frusna toppar kan faktiskt vara till nytta för lägre, latenta knoppanlag. Vindruvor har s k "apikal dominans" som gör att tillväxthormon koncentreras till skottspetsarna, medan lägre knoppar hålls skyddade. Det är ett skäl till att vinodlare ofta klipper mycket sent, mars-april eller så. Har knopparna i spetsen förfrusit, får de lägre sitt tillväxthormon senare, när frostrisken är över.
           
          Citera
          CharlotteF
          Inlägg 27-05-2012, 15:29
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          11-05-2011
          Medlem nr: 45 419



          CITAT (RibesRubusVitis @ 24-05-2012, 11:43) *
          Vänta en månad till. Först vid midsommar kan man verkligen börja misströsta. Jag har ibland varit färdig att ge upp, men sedan har plantan ändå vaknat till liv.
          Om topparna är frusna gör de knappast någon skada på resten som lever. De behöver inte klippas bort förrän den förvedade årstillväxten beskärs framåt nyår eller så. När det blir aktuellt skär du strax ovanför en levande knopp som kan ta vid nästa år.
          Frusna toppar kan faktiskt vara till nytta för lägre, latenta knoppanlag. Vindruvor har s k "apikal dominans" som gör att tillväxthormon koncentreras till skottspetsarna, medan lägre knoppar hålls skyddade. Det är ett skäl till att vinodlare ofta klipper mycket sent, mars-april eller så. Har knopparna i spetsen förfrusit, får de lägre sitt tillväxthormon senare, när frostrisken är över.


          Tack så jättemycket för ditt svar! Då får jag ha lite mer tålamod innan jag köper en ny helt enkelt. Denna planta som jag är osäker på om den lever är en Einset. Den ska klara vår zon (2), men den står i en kruka i uterummet. Krukan var en stor plastkruka som jag efter bästa förmåga försökte vinterisolera, men jag kanske inte lyckades? Å andra sidan hade vi en väldigt mild vinter.. Hur ofta ska man vattna en vinranka som står på detta sätt? Under både sommar och vinter? Kanske den fick för lite vätska i vintras? Nu har jag skaffat en Lindesbergskruka till den, så nu är jag inte orolig för nästa vinter iallafall. Vinterisolerad, och rymmer 55 liter jord.

          Tack, jag struntar i att klippa topparna på de rankor utomhus som frusit ner en bit! Kanske de frös ner så för att det var deras första vinter? De ska vara väldigt härdiga alla sorterna jag har där ute, samt att jag har gjort ett ordentligt underarbete med god dränering innan plantering.
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 27-05-2012, 20:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Min Himrod frös ned nästan helt (planterade den förra året) i växthuset. Trodde den hade dött. Men när jag krafsade lite i jorden så såg jag att det nu kommer några nya små skott så roten måste ha överlevt.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          CharlotteF
          Inlägg 30-05-2012, 07:39
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          11-05-2011
          Medlem nr: 45 419



          CITAT (Peztis @ 27-05-2012, 21:37) *
          Min Himrod frös ned nästan helt (planterade den förra året) i växthuset. Trodde den hade dött. Men när jag krafsade lite i jorden så såg jag att det nu kommer några nya små skott så roten måste ha överlevt.


          Jag testade det jag med, inget livstecken ännu i jorden heller. :-(
           
          Citera
          CharlotteF
          Inlägg 04-06-2012, 10:03
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          11-05-2011
          Medlem nr: 45 419



          Nu är Einset slut hos Odla, så jag kan inte beställa någon ny om det skulle behövas. crying.gif
          Däremot var jag ut nu imorse och skrapade lite med nageln på rankan. Och den är grön under barken! Iallafall en bit över jordytan. Finns det hopp då trots att ingenting hänt hittills? Kan jag göra något för att hjälpa den komma igång? Det har ju varit några väldigt kalla dagar här nu, mellan 5 och 11 grader och knappt någon sol.
           
          Citera
          oliv
          Inlägg 04-06-2012, 11:14
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem sedan:
          11-10-2004
          Medlem nr: 4 607



          Vänta juni ut, skulle jag göra.

          Om man planterar nytt så måste man ju vänta igen tills växten etablerat sig, så ge den en chans.


          --------------------
          ~ zon 1 ~
           
          Citera
          CharlotteF
          Inlägg 04-06-2012, 11:45
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          11-05-2011
          Medlem nr: 45 419



          CITAT (oliv @ 04-06-2012, 12:14) *
          Vänta juni ut, skulle jag göra.

          Om man planterar nytt så måste man ju vänta igen tills växten etablerat sig, så ge den en chans.


          Tack! Kan jag göra något? Näring, vatten, något särskilt att tänka på? Just nu får den en skvätt vatten då och då, och den fick lite ny jord i våras.
           
          Citera
          oliv
          Inlägg 04-06-2012, 13:56
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem sedan:
          11-10-2004
          Medlem nr: 4 607



          Bara vänta, det finns inget att göra mer än att inte låta den torka ut. Näring förbrukas ju inte när växten inte växer. Jag har fått vänta långt in i juni på både fikon och klematis.


          --------------------
          ~ zon 1 ~
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 05-06-2012, 00:08
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej 

          Du kan veta om den lever eller inte om du ska skrapa bark om under barken är tork det betyder att den dog men om under barken är grön , de
          t betyder att den lever.
          H.Bassam
           
          Citera
          CharlotteF
          Inlägg 02-07-2012, 16:20
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          11-05-2011
          Medlem nr: 45 419



          Den LEVER!!!! Äntligen har det börjat spricka upp blad från 2 stycken av knopparna som hittills sett så livlösa ut, jag blir så glad!!! yahoo.gif

          Nu är min fundering, hur ofta vattnar man en ranka som står i kruka, och hur mycket vatten varje gång? Dessa blad som dök upp nu kom efter en rejäl vattenskvätt då vi var bortresta några dagar. Kanske jag gett den för lite vatten innan?
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 02-07-2012, 19:21
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 4 128
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (CharlotteF @ 02-07-2012, 17:20) *
          Den LEVER!!!! Äntligen har det börjat spricka upp blad från 2 stycken av knopparna som hittills sett så livlösa ut, jag blir så glad!!! yahoo.gif

          Nu är min fundering, hur ofta vattnar man en ranka som står i kruka, och hur mycket vatten varje gång? Dessa blad som dök upp nu kom efter en rejäl vattenskvätt då vi var bortresta några dagar. Kanske jag gett den för lite vatten innan?


          Min efarenhet säjer att vinrankor inte trivs i krukor, dom vill ha utrymme för att gå på jyppet med sina rötter, en kruka är för begränsad för dom. Om du sätter den på friland så behöver knappast en etablerad ranka vattnas.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          CharlotteF
          Inlägg 02-07-2012, 20:25
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          11-05-2011
          Medlem nr: 45 419



          CITAT (andersen @ 02-07-2012, 20:21) *
          Min efarenhet säjer att vinrankor inte trivs i krukor, dom vill ha utrymme för att gå på jyppet med sina rötter, en kruka är för begränsad för dom. Om du sätter den på friland så behöver knappast en etablerad ranka vattnas.


          Den sitter i uterummet där jag inte kan gräva ner den, i en djup kruka på 58 liter! Hoppas det funkar, det blir ett experiment.
           
          Citera
          CillaM
          Inlägg 02-07-2012, 22:08
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem sedan:
          21-01-2005
          Medlem nr: 4 901



          58L räcker knappast åt en vinplanta. Ner i jorden med den i höst, på ett varmt o soligt ställe. Vinplantor kan få upp till 40-50 meter långa rötter o det är därifrån det goda vinet kommer ifrån.
           
          Citera
          strandskatan
          Inlägg 06-07-2012, 19:37
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 928



          Vad jag är glad att jag läste den här tråden! När jag såg att din vinranka sköt skott efter en rejäl vattning, gav jag min till synes döda Rondo (trälåda i uterum) en riktig rotblöta, och knopparna blev gröna efter bara några dagar! Jag har varit så rädd att övervattna så rötterna ruttnade, att jag bara haft jorden fuktig och duschat stammarna! Charlotte, du har räddat livet på min Rondo! Tack!
           
          Citera
          CharlotteF
          Inlägg 08-07-2012, 13:47
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem sedan:
          11-05-2011
          Medlem nr: 45 419



          CITAT (strandskatan @ 06-07-2012, 20:37) *
          Vad jag är glad att jag läste den här tråden! När jag såg att din vinranka sköt skott efter en rejäl vattning, gav jag min till synes döda Rondo (trälåda i uterum) en riktig rotblöta, och knopparna blev gröna efter bara några dagar! Jag har varit så rädd att övervattna så rötterna ruttnade, att jag bara haft jorden fuktig och duschat stammarna! Charlotte, du har räddat livet på min Rondo! Tack!


          Härligt att höra, visst blir man glad! tummenupp.gif Hur stor låda har du den i? Har du haft den länge?
           
          Citera
          strandskatan
          Inlägg 09-07-2012, 18:43
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 1 039
          Medlem sedan:
          01-02-2009
          Medlem nr: 20 928



          Den köptes förra sommaren, på plantskolan sa de den gick bra att odla i kärl, men det verkar ju inte när man läser på nätet att det är särskilt lyckat. Den står i en trälåda som rymmer ungefär en 50-liters säck jord, nu vet jag ju också att plantjord som den står i inte heller är optimalt, borde vara mer sandigt och väldränerat tydligen. Glad i alla fall att den lever!
           
          Citera
          Sassan
          Inlägg 28-05-2018, 20:27
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          28-05-2018
          Medlem nr: 87 520



          Är så glad att jag hittade denna tråd, skapat medlemskap med en gång, så mycket kunskap finns här, underbart!

          Har nu i flera år försökt med vinrankan, har nu två stycken från förra året, den ena tog jag in, den kom igång, tog ut den igen i början på maj men alla bladen blir rödprickiga och stannar av?

          Den andra vinrankan fick stanna kvar på balkongen välskyddad från frost men händer inte hänt mycket i knopparna som började komma upp? Jag plockade bort en och tittade, den var helt grön så det är vid liv, vattnat lite försiktig med näring och fyllt på med jord, det är nog vänta till midsommar eller senare?

          Hade börjat misstrosta när allt annat på balkongen bara växer förutom dessa två samt olivträden som heller klarade sig ute i vintras...

           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 28-05-2018, 22:39
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Mina två vinrankor var avätna av rådjur och verkade döda i våras. Men så började jag vattna för sådär 2-3 veckor sedan och då vaknade de till liv. Sista veckan har de vuxit alldeles enormt och verkar gilla det fina vädret. Detta är tredje året jag har dem, första året bara några druvor, förra året bättre skörd, men så sura att de inte gick att äta pga det dåliga vädret
          Stället de står på kanske inte är optimalt, har en stor gran 2-3 meter från dem och den suger ganska rejält med vatten. Vet dock inte om de skulle trivas bättre i kolonilotten bredvid vinbärsbuskarna. Får väl utvärdera efter detta året.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 12:37
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon