Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rotskott från Kejsarträd
          killingeholmaren
          Inlägg 13-07-2022, 20:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          13-07-2022
          Medlem nr: 96 726



          Jag har haft ett kejsarträd i kruka sen 2015, det har klarat några vintrar och ibland frusit ner ganska långt några vintrar. Våren 2021 planterade jag det och insåg efter förra sommarens otroliga tillväxt att där kan den inte stå kvar. Tidigt i våras, 2022, flyttade jag den. Den hade då inte frusit ner nåt den vintern. Den hade hunnit skapa många och kraftiga rötter det första året så någon rot blev avgrävd men plantan har tagit sej jättebra på nya platsen oxå. Har även i år en otrolig tillväxt. Nu när jag rensade i rabatten där den först stod, ser jag minst 15 skott som kommit upp, de högsta är drygt 20 cm redan och har stått i skydd av andra växter.
          Kan jag gräva upp dessa plantor och kasta eller kruka dem i höst och sen hoppas på att jag slipper fler skott eller kommer det att finnas så länge det finns någon rotstump kvar?
          Kan det oxå komma skott runt huvudplantan?
          Det är ju angenämt problem men ändå. 😀
           
          Citera
          Igelkottsvägen
          Inlägg 23-07-2022, 15:06
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          19-05-2022
          Medlem nr: 96 375



          Hej! Vad härligt att det växer så bra! Jag håller själv på att odla Kejsarträd, men dom är inte mer än några cm stora ännu. Jag är verkligen ingen expert, men har börjat läsa på om det. Angående ditt dilemma med rotskott så har jag förstått det som att Kejsarträd är ena rackare på att sprida sig. Tydligen klassas de som invasiva i vissa delar av världen och är därför förbjudna. Som tur är inte här dock! Mitt enda svar till dig är därför att ha koll på rotskotten om du inte vill ha en skog av Kejsarträd med tiden... Jag tänker mig att kanske klippa dem med jämna mellanrum med gräsklipparen, såsom med syrén.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 21-05-2024, 16:59
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon