Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stör - någon som har denna fisk i sin damm?
          merlin68
          Inlägg 18-03-2011, 19:10
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem sedan:
          09-03-2010
          Medlem nr: 28 369



          Någon som har stör i sin trädgårdsdamm? Vad kräver den? Har sett att de säljer små störar i zoohandeln men det är ju en mycket stor fiskart så hur stor bör dammen vara? Äter den upp kojarna och andra fiskar? Lever den ensam eller ska man har flera stycken? confused.gif
           
          Citera
          TobbeGarden
          Inlägg 27-03-2011, 11:34
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem sedan:
          29-03-2003
          Medlem nr: 1 005



          Jag har har Stör i dammen , den är fredlig , men svår att hålla , har köpt nya ett antal gånger . Den blir ett lätt byte för Fågel katt då den är långsam . Sen kan småstörar lätt fastna i trådalger . Mvh Tobbe .


          --------------------
          Tobbeg
           
          Citera
          merlin68
          Inlägg 02-04-2011, 12:29
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem sedan:
          09-03-2010
          Medlem nr: 28 369



          CITAT (TobbeGarden @ 27-03-2011, 12:34) *
          Jag har har Stör i dammen , den är fredlig , men svår att hålla , har köpt nya ett antal gånger . Den blir ett lätt byte för Fågel katt då den är långsam . Sen kan småstörar lätt fastna i trådalger . Mvh Tobbe .


          Har du den tillsammans med koi och guldfisk? Hur stora blev dina störar, kanske blev de inte tillräckligt stora för att se koiarna som byte confused.gif Bra att du nämnde att de är långsamma, de behöver nog gömställen lite varstans i dammen.
           
          Citera
          TobbeGarden
          Inlägg 10-04-2011, 19:13
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem sedan:
          29-03-2003
          Medlem nr: 1 005



          Japp har den i hop med Koi och Guldfisk..Dom blev inte så stora tyvärr ,,. Mvh Tobbe


          --------------------
          Tobbeg
           
          Citera
          merlin68
          Inlägg 10-04-2011, 21:31
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem sedan:
          09-03-2010
          Medlem nr: 28 369



          Trist att dina blev uppätna, inte minst för de är ganska dyrra i inköp sad.gif Ska testa med en i sommar, men jag har ett skatbo i grannträdgården och en katt så troligtvis blir den inte så långlivat. Ska satsa på fler vattenväxter där den kan gömma sig.
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 11-04-2011, 07:22
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Ett tips: Stör syns dåligt i en damm. Jag har inte provat själv, men sett flera gånger i dammar i England där de är ganska vanliga. Till och med i butikernas stora kar kan man stå och glo - och så plötsligt kommer nåt gråsvart från botten och sveper mot ytan och försvinner igen...
          Koi eller guldfidsk verkar mycket roligare - och vackrare!


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          GME
          Inlägg 11-04-2011, 17:33
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem sedan:
          26-04-2009
          Medlem nr: 22 685



          Stören är svårhållen men fredlig, till och med så att ju fler andra fiskar som finns i dammen ju svårare har stören för att hålla sig framme och ta foder som ska vara av sjunkande sort. Den kan annars bli tillgiven och komma vid utfodrig lite lustig filur det där ;-)
          Rekomendationen är damm om 3-4 kubik minst och minst 80 cm djup.
          Jag misstänker att den är känslig för värme över 25 grader och den vill gjärna ha syrerikt strömmande vatten, typ vattenfall /bäck som mynnar ut i dammen.
          Den lär kunna bli upp till 1 meter i stora dammar (vad som nu menas med "stor" i detta sammanhang kan man fråga sig ;-)

          Jag har haft 2 som inte klarat av tillvaron, nu får det vara nog !
           
          Citera
          PMK
          Inlägg 12-04-2011, 12:59
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem sedan:
          22-11-2010
          Medlem nr: 35 632



          Störar KAN bli enormt stora och skulle lätt kunna käka upp små karpar osv. Men, fiskar blir inte större än deras utrymme tillåter? Det är kunskap jag fått från folk som haft gädda, öring osv i akvarium iaf. Så det skall nog inte bli något problem, om du inte har en jättestor damm och många år på dig!

          PS. Själv hade jag ett gäng mörtar och en plattfisk för ett antal år sen! biggrin.gif


          --------------------
          Det är kul att odla!
           
          Citera
          PMK
          Inlägg 12-04-2011, 12:59
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem sedan:
          22-11-2010
          Medlem nr: 35 632



          Störar KAN bli enormt stora och skulle lätt kunna käka upp små karpar osv. Men, fiskar blir inte större än deras utrymme tillåter? Det är kunskap jag fått från folk som haft gädda, öring osv i akvarium iaf. Så det skall nog inte bli något problem, om du inte har en jättestor damm och många år på dig!

          PS. Själv hade jag ett gäng mörtar och en plattfisk för ett antal år sen! biggrin.gif


          --------------------
          Det är kul att odla!
           
          Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 23-04-2011, 03:49
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem sedan:
          22-02-2008
          Medlem nr: 14 192



          Skulle inte rekommendera stör. Den skulle störa sig rejält på och bo i en liten vanlig damm. giggle.gif
          Det är faktiskt väldigt få dammar eller en sjöar som skulle passa. Naturligt sätt förekommer de i snabbt rinnande, kalla floder, inte olikt en flod för laxar och kan beroende på art bli up till 5 meter!!! De äter mollusker och andra bottenelvande ryggradslösa djur och även fiskägg.
          En damm kan inte vara längre bort från vad dess naturliga habitat är och i många fall dör de av just svält, elelr att trassla in sig i trådlager, för höga sommar temperaturer isamband med syrebrist. Alternativt är den enda varianten en stor koi dam med massiv filtrering och vattenrörelse, men utan koi då de skulle tävla för mycket om maten.
          So ett no no!!! nono.gif
           
          Citera
          Sibyll
          Inlägg 27-06-2011, 21:06
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          27-06-2011
          Medlem nr: 59 257



          Hej. Har 2 st störar. En som vi haft iett år och en i ett par månader. Den äldst är ca 30 cm och den lilla ca 15. Jätte trevliga fiskar som är framme mycket och utforskar dammen . Matar dom med sjunkmat för störar och de andra fiskarna älskar också denna mat så man får ge ganska mycket. Det verkar som om de är ganska känsliga när man byter miljö på dem för vi har köpt dom i par men bara en har överlevt båda gångerna.
           
          Citera
          LP55
          Inlägg 31-07-2011, 17:28
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem sedan:
          24-07-2007
          Medlem nr: 11 666



          Har haft stör i 20 år och jag tycker inte att det var någon större succé. Rommen smakade underligt. Den smakade nästan lite härsket trots att den var färsk. Vi prövade även att röka rommen men det blev inte bättre för det. Ingen ville köpa efter att de smakat så vi fick sluta med provsmakning. När vi valde att äta upp stören hade den största blivit 129 centimeter men det var inte bra som matfisk heller, prövade aldrig att röka den iofs. Har nu cementerat dammen och byggt en stor kattbur ovanpå istället.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 04-05-2024, 10:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon